makarontanten

Trådstartare
Jag blir galen på min okunskap, men har tyvärr så dåligt intresse i det, att jag inte orkar lära mig heller. Ja, det handlar om bilen och nu är det nog dags för verkstaden.

Det var ett tag sedan jag besiktigade ( december), bilen gick igenom utan problem, men så var det ju det där med "Bra att veta"... Kontrollanten sa med säkra ord att detta kommer du få åtgärda till nästa år.

På besiktningsprotokollets "bra att veta" står det då: Avgassystem läckage, samt bromsrör vänster fram. LAMBDAvärderna ligger på max ( 1,3) och jag har fått förklarat att bromsröret är rostigt.

Någon som kan förklara vad jag behöver åtgärda?

Behöver HELA avgassystemet bytas då, eller är det kanske bara läckage i en del av det? Är det lönt att svetsa om det bara är vid någon skarv och hur vet man det utan att ha någon koll på något vad det gäller bilar?

Samma sak med bromsröret. Kan det svetsas eller bör det bytas?

Frågorna är säkert jättedumma, men jag litar inte på att verkstaden är helt ärliga om man kommer dit och inte fattar något av vad de pratar om. Därför lite frågor här, så jag vet vad jag kan säga när de ska kolla upp felet/felen.

Vad kan det tänkas kosta i runda slantar att byta avgassystem och ett bromsrör om det är så illa som det låter? Bilen är en Seat Cordoba -99, som bara gått 10 000 mil och i övrigt är kanonbra utan minsta rost ( därför jag vill behålla den så bra som möjligt innan den rasar ihop av att jag inget fattar av reperationer:p)
 
Sv: Bilakuten

Bromsröret börjar man med att putsa av med smärgelduk eller liknande för att se om det är yt- eller gravrost. Är det mer än ytlig rost byter man det bromsröret. Bromsrör lagar man aldrig.

Avgassystemet beror ju på var läckaget är och hur rostigt det är. Vissa avgassystem går inte att byta i mindre delar.
 
Sv: Bilakuten

Jag är precis lika "dum" som du vad gäller bilar. Men man kan ju inte vara bra på allt ;)! Vi bytte vårt väldigt sönderrostade avgassystem på Volvon (945 från 1995) i februari. Det var såpass sönderrostat att till och med jag kunde se att det inte gick att laga utan att de behövde bytas. Det vi bytte kallades "halvsats" och kostade ca 1400 kr + moms. Sedan tillkom det en timmes arbete á 300 kr + moms, så totalt ca 2100 kr inklusive moms. Killen som lagar tar sina delar från Mekonomen och det avgassystem vi valde var det "vanliga", dvs inte det dyrare rostfria. Vi vill inte sätta något i/på bilen som kanske varar längre än bilen gör, om man säger så...:D
 
Sv: Bilakuten

Huruvida avgassystemet behöver bytas eller ej beror på vart läckaget sitter och hur skicket är på resten av systemet. Omöjligt att svara på utan att ha sett det.
Vad ett sådant kostar kan du googla dig till. :)

Angående bromsröret så har jag fått lära mig att man helst byter hela, då hela biten fram till närmaste skarv alltså.
 
Sv: Bilakuten

Bromsröret börjar man med att putsa av med smärgelduk eller liknande för att se om det är yt- eller gravrost. Är det mer än ytlig rost byter man det bromsröret. Bromsrör lagar man aldrig.

Avgassystemet beror ju på var läckaget är och hur rostigt det är. Vissa avgassystem går inte att byta i mindre delar.

Okej, tacksam för svar:) Men hur vet man om det är typ en skarv eller "hela skiten"? Kan de kolla sånt på verkstaden? Jag är inte säker, men jag tyckte hon (bilbesiktingskontrollanten) sa att det läckte i skarvarna. När man inte fattar så mycket så lyssnar man ju inte heller:o
 
Sv: Bilakuten

Huruvida avgassystemet behöver bytas eller ej beror på vart läckaget sitter och hur skicket är på resten av systemet. Omöjligt att svara på utan att ha sett det.
Vad ett sådant kostar kan du googla dig till. :)

Angående bromsröret så har jag fått lära mig att man helst byter hela, då hela biten fram till närmaste skarv alltså.

Är det dyrt att byta ett bromsrör, vet du det?
 
Sv: Bilakuten

Jag är precis lika "dum" som du vad gäller bilar. Men man kan ju inte vara bra på allt ;)! Vi bytte vårt väldigt sönderrostade avgassystem på Volvon (945 från 1995) i februari. Det var såpass sönderrostat att till och med jag kunde se att det inte gick att laga utan att de behövde bytas. Det vi bytte kallades "halvsats" och kostade ca 1400 kr + moms. Sedan tillkom det en timmes arbete á 300 kr + moms, så totalt ca 2100 kr inklusive moms. Killen som lagar tar sina delar från Mekonomen och det avgassystem vi valde var det "vanliga", dvs inte det dyrare rostfria. Vi vill inte sätta något i/på bilen som kanske varar längre än bilen gör, om man säger så...:D

Ok, tack för svar. Det var någon som sa till mig att det skulle kosta runt 6000 kr att få avgassystemet bytt, men jag vet ju inte hur/vad de menade för delar, hela, eller bara en bit:o. Känner mig så blåst just nu och är mest orolig för summan det hela kommer kosta. Vill ju naturligtvis reparera bilen som jag älskar, men pengarna är ju inte så kul att lägga ut nu när det är semester snart..
 
Sv: Bilakuten

Ingen aning om vad det kostar på verkstad, jag är bortskämd med bilkunniga i familjen och en far som meckar åt mig. När vi bytte mitt bromsrör så gick det på några hundralappar i material. ;)

Behöver du byta hela avgassystemet så är inte 6000kr någon omöjlig summa på en såpass ny bil dessvärre.
 
Sv: Bilakuten

Ingen aning om vad det kostar på verkstad, jag är bortskämd med bilkunniga i familjen och en far som meckar åt mig. När vi bytte mitt bromsrör så gick det på några hundralappar i material. ;)

Behöver du byta hela avgassystemet så är inte 6000kr någon omöjlig summa på en såpass ny bil dessvärre.

Nej, fel svar:mad:;)....

Jag som hade hoppats på bättre "nyheter" här. Det är så pass dyrt alltså!...

Bromsröret låter ju inte som någon katastrof i summa, men det f********e avgassystemet... Men jag undrar igen. Kan de kolla var läckaget sitter på en bilverkstad? Vet inte om jag tänker rätt, men på besiktningen sätter de ju på typ "slangar" där bak ( heter det avgasröret?) och mäter. Om då mina värden på LAMBDA är dåliga, vet de då vart det läcker i hela systemet eller är det bara "rätt av" dåligt värde?

Det jag menar är att det kan ju läcka i en skarv som kanske kan svetsas, men kan de se det på verkstaden, eller måste jag byta hela "skiten" för att det ska bli bra? Hoppas du förstår mina ord, trots min okunskap med bilar:p
 
Sv: Bilakuten

jag brukar skarva bromsrören om dom inte är slut hela vägen. Men det fodras att man har verktyg att göra skarvarna med .Händer att man dragit sönder något rör när man ska lossa dom från oken !
 
Sv: Bilakuten

jag brukar skarva bromsrören om dom inte är slut hela vägen. Men det fodras att man har verktyg att göra skarvarna med .Händer att man dragit sönder något rör när man ska lossa dom från oken !

Ok, tack för svar, men nu är det ju inget jag ska göra själv, utan undrar mer om verkstadens/bilprovningens tankar:)
 
Sv: Bilakuten

Klart att dom kan se det på verkstaden! Och har du en seriös och bra meck så kommer han bara att byta det som behövs och inte mer än så bara för att tjäna pengar.

I vissa fall kan du faktiskt själv se vart det läcker. Om du startar bilen och ber någon annan gasa lite grann på tomgång samtidigt som du sätter handen för avgasröret (täpper till) och kikar under bilen samtidigt, så kan man ibland se vart avgaserna piper iväg. :)
 
Sv: Bilakuten

jag brukar skarva bromsrören om dom inte är slut hela vägen. Men det fodras att man har verktyg att göra skarvarna med .Händer att man dragit sönder något rör när man ska lossa dom från oken !

Men det är inget man normalt gör. För sådant kräver både kunskap och specialverktyg. Många moderna verkstäder har inte koningsverktyg o annat som behövs utan de köper in färdiga längder.
 
Sv: Bilakuten

Vänd dig till din verkstad. Då får du både en bedömning och en prisuppskattning av arbetet. Här kan vi bara gissa och fundera.
 
Sv: Bilakuten

Vänd dig till din verkstad. Då får du både en bedömning och en prisuppskattning av arbetet. Här kan vi bara gissa och fundera.

Jo, det ska jag ju göra, men ville bara veta lite innan, och tänkte om någon visste lite mer än mig om bilar. Vill ju inte betala kanske 6 tusen för ett nytt avgassystem om det bara handlar om en liten skarv som går att svetsa:) Har hört många som blivit "lurade" och att verkstaden bytt både det ena och det andra i onödan för att få in mer pengar.
 
Sv: Bilakuten

Klart att dom kan se det på verkstaden! Och har du en seriös och bra meck så kommer han bara att byta det som behövs och inte mer än så bara för att tjäna pengar.

I vissa fall kan du faktiskt själv se vart det läcker. Om du startar bilen och ber någon annan gasa lite grann på tomgång samtidigt som du sätter handen för avgasröret (täpper till) och kikar under bilen samtidigt, så kan man ibland se vart avgaserna piper iväg. :)

Tack för tipset:)

Det är en ny verkstad jag ska pröva. Har hört gott om dem, och de ligger väldigt nära där jag bor, men det skadar inte att vara lite försiktig med vad man betalar.
 
Sv: Bilakuten

Fast det spelar ju inte så stor roll om någon har tillgång till en verkstad som vill göra det enkelt och billigt, är det ingen i din närhet som vill göra det, har du inte mycket nytta av den vetskapen ändå.

Det jag betalar här kan ju vara ett helt omöjligt pris hos dig.
 
Sv: Bilakuten

Fast det spelar ju inte så stor roll om någon har tillgång till en verkstad som vill göra det enkelt och billigt, är det ingen i din närhet som vill göra det, har du inte mycket nytta av den vetskapen ändå.

Det jag betalar här kan ju vara ett helt omöjligt pris hos dig.

Jag har en som kan titta på bilen och svetsa en skarv, men jag känner honom så lite att jag inte ville "störa" honom i onödan med ett större jobb. Han är inte mekaniker, men kan lite bil ändå.

Att verkstäder tar olika priser vet jag, men tanken var kanske att få en ide om vad exempelvis delarna kan tänkas kosta. Jag vet tex inte om ett bromsrör kostar 10 kr eller 7 tusen ( överdrivet, men på den nivån är min kunskap om bilar). Sakerna ska ju åtgärdas, men priset avgör lite om när jag har råd att göra det.
 

Liknande trådar

J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp