makarontanten
Trådstartare
Jag blir galen på min okunskap, men har tyvärr så dåligt intresse i det, att jag inte orkar lära mig heller. Ja, det handlar om bilen och nu är det nog dags för verkstaden.
Det var ett tag sedan jag besiktigade ( december), bilen gick igenom utan problem, men så var det ju det där med "Bra att veta"... Kontrollanten sa med säkra ord att detta kommer du få åtgärda till nästa år.
På besiktningsprotokollets "bra att veta" står det då: Avgassystem läckage, samt bromsrör vänster fram. LAMBDAvärderna ligger på max ( 1,3) och jag har fått förklarat att bromsröret är rostigt.
Någon som kan förklara vad jag behöver åtgärda?
Behöver HELA avgassystemet bytas då, eller är det kanske bara läckage i en del av det? Är det lönt att svetsa om det bara är vid någon skarv och hur vet man det utan att ha någon koll på något vad det gäller bilar?
Samma sak med bromsröret. Kan det svetsas eller bör det bytas?
Frågorna är säkert jättedumma, men jag litar inte på att verkstaden är helt ärliga om man kommer dit och inte fattar något av vad de pratar om. Därför lite frågor här, så jag vet vad jag kan säga när de ska kolla upp felet/felen.
Vad kan det tänkas kosta i runda slantar att byta avgassystem och ett bromsrör om det är så illa som det låter? Bilen är en Seat Cordoba -99, som bara gått 10 000 mil och i övrigt är kanonbra utan minsta rost ( därför jag vill behålla den så bra som möjligt innan den rasar ihop av att jag inget fattar av reperationer
)
Det var ett tag sedan jag besiktigade ( december), bilen gick igenom utan problem, men så var det ju det där med "Bra att veta"... Kontrollanten sa med säkra ord att detta kommer du få åtgärda till nästa år.
På besiktningsprotokollets "bra att veta" står det då: Avgassystem läckage, samt bromsrör vänster fram. LAMBDAvärderna ligger på max ( 1,3) och jag har fått förklarat att bromsröret är rostigt.
Någon som kan förklara vad jag behöver åtgärda?
Behöver HELA avgassystemet bytas då, eller är det kanske bara läckage i en del av det? Är det lönt att svetsa om det bara är vid någon skarv och hur vet man det utan att ha någon koll på något vad det gäller bilar?
Samma sak med bromsröret. Kan det svetsas eller bör det bytas?
Frågorna är säkert jättedumma, men jag litar inte på att verkstaden är helt ärliga om man kommer dit och inte fattar något av vad de pratar om. Därför lite frågor här, så jag vet vad jag kan säga när de ska kolla upp felet/felen.
Vad kan det tänkas kosta i runda slantar att byta avgassystem och ett bromsrör om det är så illa som det låter? Bilen är en Seat Cordoba -99, som bara gått 10 000 mil och i övrigt är kanonbra utan minsta rost ( därför jag vill behålla den så bra som möjligt innan den rasar ihop av att jag inget fattar av reperationer