Bilar igen

Amha

Trådstartare
Motorlampan lyser på Subarun igen, batteriet börjar bli slut, jag tror bromsarna är paj igen. Verkstaden skrattar när jag kommer dit med den nu för tiden, speciellt eftersom att den inte har något direkt värde längre. Jag ska se vad det kan kosta att ordna motorgrejen men jag är lite inne på att bara skänka bort den till någon som vill skruva själv. Mycket av kostnaderna är ju för jobbet. Problemet är att jag behöver en ny såååå...

Jag behöver en dragbil, jag måste få dra minst 1400 på b-kort, kommer av olika anledningar inte ta nåt annat i närtid. Jag har egentligen önskat en passat men för att det ska matcha med vikterna behöver det vara en sedan och då kommer nästa problem in. Jag har en schäfer, make och 2 barn jag behöver kunna transportera samtidigt. Det är inte planerat i ekonomin så att säga heller. De pengar vi har är planerat att stoppa in i typ badrum men det verkar ju skita sig -.-

Är lite nyfiken på Toyota Avensis. Någon som provat att dra med en sån?
 
Kolla Volvo v50. Jag hade en v50, 1500 kg på b-kort, 175 eller om det var 180 hk, dock sämre vridmoment då det var en bensinare.
Passat skulle jag inte prova, jag har ingen i min närhet som kör en Passat som fungerat länge, så otroligt mycket fel på bilarna.
 
Motorlampan lyser på Subarun igen, batteriet börjar bli slut, jag tror bromsarna är paj igen. Verkstaden skrattar när jag kommer dit med den nu för tiden, speciellt eftersom att den inte har något direkt värde längre. Jag ska se vad det kan kosta att ordna motorgrejen men jag är lite inne på att bara skänka bort den till någon som vill skruva själv. Mycket av kostnaderna är ju för jobbet. Problemet är att jag behöver en ny såååå...

Jag behöver en dragbil, jag måste få dra minst 1400 på b-kort, kommer av olika anledningar inte ta nåt annat i närtid. Jag har egentligen önskat en passat men för att det ska matcha med vikterna behöver det vara en sedan och då kommer nästa problem in. Jag har en schäfer, make och 2 barn jag behöver kunna transportera samtidigt. Det är inte planerat i ekonomin så att säga heller. De pengar vi har är planerat att stoppa in i typ badrum men det verkar ju skita sig -.-

Är lite nyfiken på Toyota Avensis. Någon som provat att dra med en sån?

Är nöjd med vår nya Seat Ateca som får dra 1400 på bkort, fyrhjulsdrift, diesel och bra bagageutrymme. Har samma bekymmer med urval av bil för att dra transport på bkort.

Bilen är nästan exakt samma som VW Tiguan och Skoda Karoq.

Hittade en begagnad med manuell låda och 150hk motorn , drar bara 0,54 liter per mil.
 
Kolla Volvo v50. Jag hade en v50, 1500 kg på b-kort, 175 eller om det var 180 hk, dock sämre vridmoment då det var en bensinare.
Passat skulle jag inte prova, jag har ingen i min närhet som kör en Passat som fungerat länge, så otroligt mycket fel på bilarna.
Jag är inte sugen på en ny Volvo faktiskt, av flera anledningar. Passaten sket sig i vilket fall pga behöver kombi och då matchar inte vikterna.

Ja, flera pratar om den men grejen är lite att den ligger lite över Avensis i pris och då känner jag att jag lika gärna kan ta en Avensis och spara de där extra slantarna för mitt planerade badrum i stället 😣

Jag spanade lite och de har en Civic som ska få dra helt ok vikter och finns som kombi. Har du någon koll på den? Verkar vara vettig när jag gjorde en snabb googling. Ska vara rymligt bagage med verkar det som.

Är nöjd med vår nya Seat Ateca som får dra 1400 på bkort, fyrhjulsdrift, diesel och bra bagageutrymme. Har samma bekymmer med urval av bil för att dra transport på bkort.

Bilen är nästan exakt samma som VW Tiguan och Skoda Karoq.

Hittade en begagnad med manuell låda och 150hk motorn , drar bara 0,54 liter per mil.
Ateca ligger en bit över min planerade prislapp. Tänkte försöka komma under 130 för en som är från åtminstone 2014, under 8000 mil. Där har jag hittat en jag skulle kunna tänka mig men finns det en som matchar den så att säga men av annat märke och en sån där som bara tickar på hade jag blivit glad. De andra två hittade jag inte heller någon som riktigt matchade med pris+ålder+miltal.
 
Ja, flera pratar om den men grejen är lite att den ligger lite över Avensis i pris och då känner jag att jag lika gärna kan ta en Avensis och spara de där extra slantarna för mitt planerade badrum i stället 😣

Jag spanade lite och de har en Civic som ska få dra helt ok vikter och finns som kombi. Har du någon koll på den? Verkar vara vettig när jag gjorde en snabb googling. Ska vara rymligt bagage med verkar det som.

Ingen aning, tyvärr! Har själv en CR-V och är så galet nöjd över den.
 
Kolla Volvo v50. Jag hade en v50, 1500 kg på b-kort, 175 eller om det var 180 hk, dock sämre vridmoment då det var en bensinare.
Passat skulle jag inte prova, jag har ingen i min närhet som kör en Passat som fungerat länge, så otroligt mycket fel på bilarna.
@Amha En sån jag har ju, supernöjd! Ev skulle bagaget kunna vara lite större. Finns ju betydligt nyare och fräschare än min dock. Min är väl 1a eller andra årgången tror jag 🤔
 
Jag har lagt handpenning på en civic som fanns inom länet. Ingen aning om vad det är (aldrig kört, inte sett den aktuella mer än på bild men den hade coola fälgar 😁) men vovven skulle få plats och den är ändå ok i förbrukning. Det blir nog bra, hoppas jag.
 
1300 kg på Bkort och fyrhjulsdriven diesel har varit supersvårt för mig att hitta. Många väger typ 2205kg .... Fast det är ju såklart fler krav...
Låter märkligt, men nuvarande Skoda Octavia klarar ju det med råge. Diesel, awd, 1452kg.
Subaru har ju oxå flera modeller som fungerar.
 
Skoda är billigt, Kia ännu billigare. 1400kg och finns ju massor att välja på :)
Kia övervägde jag. En ceed isf. Men det kom så många inlägg när jag googlade där folk var less på den. Lång lista med "sjukdomar" osv. Vet dessutom minst 2 sorters Kia där kopplingen går på löpande band. Skoda funderade jag med på men nu är beslutet taget. Får se om jag blir nöjd.
 
Motorlampan lyser på Subarun igen, batteriet börjar bli slut, jag tror bromsarna är paj igen. Verkstaden skrattar när jag kommer dit med den nu för tiden, speciellt eftersom att den inte har något direkt värde längre. Jag ska se vad det kan kosta att ordna motorgrejen men jag är lite inne på att bara skänka bort den till någon som vill skruva själv. Mycket av kostnaderna är ju för jobbet. Problemet är att jag behöver en ny såååå...

Motorlampan kan man släcka genom att kolla felkod själv eller hälla i lite e85 i en tank, ca 5%.
Batteri 1500:- för ett nytt på biltema.
Bromsarna kan ju vara allt från bara belägg för några hundralappar till skivor + ok = några tusen. krånglar alla bromsar?
Bara tänker att då kan du få mer för bilen om du lagar detta :)
 
Motorlampan kan man släcka genom att kolla felkod själv eller hälla i lite e85 i en tank, ca 5%.
Batteri 1500:- för ett nytt på biltema.
Bromsarna kan ju vara allt från bara belägg för några hundralappar till skivor + ok = några tusen. krånglar alla bromsar?
Bara tänker att då kan du få mer för bilen om du lagar detta :)
Jag är inte intresserad av att fixa den. Jag kan inte skruva, jag vill inte skruva, jag vill inte lära mig, det är inte värt tiden att lämna in den, det är definitivt inte värt orken att lämna in den. Har fullt som det är på mitt schema och ska jag dessutom försöka få pengarna den kan bli värd, om någon vill betala, om jag (verkstaden) fixar den lär jag dessutom städa ur den. Jag har inte ork till det. Bestämde mig för att ge bort den till en på jobbet som gillar att skruva bilar, om den nya känns nice. Ska spana in sommardäcken, är de fräscha nog att gå en bit till kanske jag tar ett par tusenlappar för dem då jag köpte dem nya för 8000-10000, när det nu var.

Även beläggen kostar en hyfsad slant när jag måste lämna in för byte. Ska jag dessutom byta skivor vill jag minnas att slutsumman blev 8000.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp