Bukefalos 28 år!

* Bilar och totalvikter *

R

Rebecca-M

Hejhej
Vi letar efter lämplig bil för att senare kunna köpa en boggiehästtransport.
Har kollat runt lite på släpens totalvikter som ligger runt 1300...
Som jag förstår det får släp+bil inte väga mer än 3300 tsm, stämmer det?

Vi har BE körkort och behöver tips på 5-6 sitsiga bilar med en totalvikt på runt 2000 kg.
Mvh Rebecca
 
Sv: * Bilar och totalvikter *

Har ni BE så behöver du inte bekymmra dig om totalvikter. Antar att det inte är du som har BE utan någon i närheten.

Sen är det att totalvikterna inte får överstiga 3500 kg tillsammans (om man bara har B alltså).

Mvh

Tora
 
Sv: * Bilar och totalvikter *

Kolla vikter för bil och släp på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ . När jag letat efter bil har jag blocket och transportstyrelsen öppet i varsitt fönster och kollar alla intressanta bilar. Det är ju inte intressant att öht ringa på en bil som inte får dra ens släp eller som har för klen motor.

Har ni BE är ju inte 3500 ett tak för er.
 
Sv: * Bilar och totalvikter *

Ett tvåaxlat släp men en totalvikt på 1300kg får du generellt typ lasta en islänning i.

Eftersom ngn (antar även jag att det inte är du) har BE så skaffa en bil som får dra så mkt som möjligt och sen ett schysst boggi med HÖG totalvikt. Det är bruttovikten (dvs vad släpet väger precis exakt just NU) som spelar roll när man har BE.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 318
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Twihard
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 560
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp