Bilbatteri

eldione

Trådstartare
Vi har bilbatteri till vårat elstängsel på sommaren och har en fråga:
Om man fortsätter att ladda batteriet i flera dygn efter att det är fulladdat, laddar det ur sig då??

Sv: Bilbatteri

Vet inte exakt vad som händer med batteriet, men det är inte bra att "överladda" ett batteri....

Nej, det laddar inte ur sig, men du förkortar livslängden i bästa fall. Och i värsta fall så börjar det ryka syra. INTE BRA!

Bilbatterier (blyackumulatorer) är gjorde för att man skall ligga och cykla mellan 50% och 100% laddning hela tiden. Om man överladdar så kan man få frätskador på omgivningen, och drar man ur det helt så förkortar man livslängden drastiskt.

För att underlätta föreslår jag att ni använder en
sån här laddre: Smart batteriladdare
Den går över till "underhållsladdning" när batteriet är fullt.
På det sättet kan laddaren alltid vara inkopplad utan någon risk.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
880
Senast: Shixle
·
Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
1 264
Senast: Pegasus63
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V