Bild på knäckt bom! Tack ;-)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare solenbakommolnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 985
S

solenbakommolnet

Finns det någon som har en bild på hur en knäckt bom på sadeln ser ut? Kan ni inte försöka sätta in den åt mig?

Många tack på förhand! :bow:

//asska

Sv: Bild på knäckt bom! Tack ;-)

Det är något som du känner dig fram till.

Sätt framvalvet mot dina ben, håll händerna på bakvalvet och tryck det emot dig. Viker det sig så är den sönder.

Man kan väl sällan SE att bommen är knäckt utan det är ju något som känns. Ibland, om det är riktigt illa, kan man känna brottstället mellan bossorna under sadeln. Annars får man prova att klämma isär sadeln som Sorbe beskrivit

Ibland kan man se att lädret veckat sig mystiskt i sitsen.
Bäst är ju att känna efter som beskrivits ovan.
/T

Jag tror den sadel jag fick med när jag köpte min var knäckt. Den sålde jag sedan till ett riktigt pucko för 400 :rofl: Jag visste att hon aldrig skulle använda den eftersom hon inte red hästen, annars hade jag inte sålt såklart.

Men det var ju faktiskt rätt elakt tycker jag.Hästar kan få rejäla samt bestående problem om de rids med sadel med trasig bom :crazy:
Vet en som fått masseras varannan vecka i 3 år nu :eek:

Tycker du?
Ägaren var skiträdd för sin häst och vågade inte rida. Så jag visste att den inte skulle användas. Och hon ville köpa den, så då fick hon göra det. Nu är hästen såld och sadeln ligger på soptippen.

Notorius skrev:
Jag tror den sadel jag fick med när jag köpte min var knäckt. Den sålde jag sedan till ett riktigt pucko för 400 :rofl: Jag visste att hon aldrig skulle använda den eftersom hon inte red hästen, annars hade jag inte sålt såklart.
DEt var nog det dummaste jag hört någon göra. Hur vet du att inte hon skickar sadeln vidare? Nä sadlar med knäckta bommar ska kasseras för att inte riskera att hamna på en hästrygg igen...

Korkat och elakt gjort! Visst kan hon väl få köpa sadeln av dig, men då det är så stort fel på den så att den är oanvändbar så får man ju lov att tala om det! Både för hennes och hästens skull. Användas eller ej, du får inte ett vidare gott rykte.....

Jag sa det till henne. Men det tyckte inte hon gjorde nått. Och jag vet att den inte används nu för hon bad mig efter att hon sålt hästen att slänga den. Vilket jag också gjorde. Fin!

Notorius skrev:
Jag sa det till henne. Men det tyckte inte hon gjorde nått. Och jag vet att den inte används nu för hon bad mig efter att hon sålt hästen att slänga den. Vilket jag också gjorde. Fin!
Men endå, skulle aldrig ens komma på tanken att sälja en sadel med trasig bom! Sen hur fin den än må vara så hade det ingen betydelse bör slängas ändå! Människan i fråga kanske inte förstår vad det innebär att ha en sån på en häst och säljer den vidare. Nu blev det ju inte så :bow: :bow: :bow: Men själva handlingen... *skakar på huvudet*

Men om hästägaren är så korkad att hon inte tycker det gör ngt med trasig bom så borde man iaf ha samvete att hjälpa häst stackaren genom att inte sälja sadeln till dess ägare.När jag sålt sadlar så har jag alltid varit noga med att vara ärlig å tala om vilken typ av häst sadlarna skulle passa på, för hästens skull.Sedan har det tagit ett tag att få sadlarna sålda men då har de oxå passat hästarna å det gör att jag kan sova gott om nätterna.

Har tidigare sålt sadlar och har då varit med ganska många gånger när sadlar har öppnats.
Det finns sadlar som varken har några märken eller ger vika när man bänder i dem och det har senare visat sig att bommen har varit av i alla fall.

Sen är det ju en sak om bommen är helt knäckt i två delar, det borde ju både synas och märkas om man kollar som tidigare nämts. Men för att upptäcka ett mindre brott så måste sadeln öppnas.

chrysler skrev:
Men om hästägaren är så korkad att hon inte tycker det gör ngt med trasig bom så borde man iaf ha samvete att hjälpa häst stackaren genom att inte sälja sadeln till dess ägare.När jag sålt sadlar så har jag alltid varit noga med att vara ärlig å tala om vilken typ av häst sadlarna skulle passa på, för hästens skull.Sedan har det tagit ett tag att få sadlarna sålda men då har de oxå passat hästarna å det gör att jag kan sova gott om nätterna.
:bow: :bow:

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
703
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
622
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka