Bilder på era bomlösa sadlar!

Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Vad man kan ha för kanalbredd beror mycket på vilken sadel man har. En mjukare sadel trillar ner mellan iläggen om de sitter för brett. Har man en formstabil sadel kan man ha bredare kanal.
// Linda
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Här kommer en bild på min Espaniola. Den är i svart/sand.
sadelliten.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Här kommer efterlängtade bilder på min nya sadel=)

Blandat4dec06014.jpg


Så här ser den ut undertill=)

Blandat4dec06011.jpg



Blandat4dec06015.jpg


Min älsklingssadel jag är helt såld i den:love:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Synd att sätet på Hööks sadel är brunt!:crazy: Tycker inte det är fint alls, tur att det inte syns så mkt när man sitter i. Kom inte ihåg att sadeln från Hööks hade textil-kanter. Det har pfiffen med, men inte börjes-sadeln. Därför tycker jag Börjes ser lite snyggare ut.

Så här ser min pfiff ut med ändrade sadelstroppar:
5744291.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

haha så smaken kan vara olika.. jag älskar den bruna sitsen därför jag valde den och inte börjes.. och texilkanterna tyckte jag var snyggare inte lika hårda som börjes=)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Är det mycket skillnad på att rida i Espaniolan och Westernsadeln från Startrekk? Eller hur de ligger på hästen? Jag är sugen på en lite stabilare och mer uppbyggd bomlös, men vill veta mer om hur ni som rider i dem upplever dem (Startrekkarna som INTE har engelsk look)
Alla erfarenheter av Comforten och Endurancen hade också varit välkomna! Jag bryr mig inte om utseendet, bara skillnaden i ridupplevelse, stabilitet, kontakt, lösgjordhet hos hästen, positioneringen av ryttaren och sådant.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Har lagt ut bilder på min egen tidigare, här kommer en bild från tillverkaren...

Detta är en bomlös Trekker Master. Just nu har tillverkaren specialerbjudande på den, man får själv välja ett tillbehör som ingår!


SADRT3_0020_III.bmp
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Cool!! Men den blev väl ganska dyr i slutändan?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Nej, jag kollade faktiskt precis... Kursen stod väl så priset låg på 9500 (strax under) och frakten gick väl på 400 kr tror jag...

Det är en bit billigare än jämförbara ST...
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Aha... Inte så farligt då.

Men jag har bokat en beg. Espaniola..Blir lite billigare iaf :D
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Ja jag ska dit på torsdag. Ska bli så kul o intressant :D

Hoppas jag blir nöjd! Men det tror jag :D
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Är det mycket skillnad på att rida i Espaniolan och Westernsadeln från Startrekk? Eller hur de ligger på hästen? Jag är sugen på en lite stabilare och mer uppbyggd bomlös, men vill veta mer om hur ni som rider i dem upplever dem (Startrekkarna som INTE har engelsk look)
Alla erfarenheter av Comforten och Endurancen hade också varit välkomna! Jag bryr mig inte om utseendet, bara skillnaden i ridupplevelse, stabilitet, kontakt, lösgjordhet hos hästen, positioneringen av ryttaren och sådant.

jag vet inte vad jag ska säga, jag rider ju på två helt skilda sätt i mina sadlar. med espaniolan så rider jag AR, alltså mycket samlat och så. min western sadel är min skogsmulle-sadel, så den lunkar vi mest omkring i i skogen..
jag skulle säga som så att ska du rida mer blandad ridning, inte bara ute eller på banan, så skulle jag välja en western/endurance/comfort.
espaniolan är ju gjord för skolridnig, så man har en lite annorlunda sits och jag skulle inte vilja rida i den bara..

stabiliteten är lika stor i mina båda upplever jag, men lösgjordheten kan jag ju inte riktigt uttala mig om, eftersom jag inte kräver mycket av min häst när vi är ute..

på espaniolan finns det bara ett stigläderfäste, medans det påwesternsadeln finns två olika öglor.. ännu en skillnad.. :)

hoppas du får ut något av det här babblet! fråga gärna igen om du undrar över något mer..
men jag älskar mina sadlar och skulle stark rekomendera dig att köpa någon mer uppbyggd sadel.. comforten tror jag kan vara en väldigt bra mittimellan sadel.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

*kl*

Något som jag har lagt märke till på många av dom bomlösa sadlarna är att vikten kommer ganska långt bak.
Bl.a. på pfiffen och liknande sadlar det är så att sitsen lutar lite och då kommer vikten väl att hamna strax framför bak"saken" :p
och då hamnar vikten ganska långt bak på hästens rygg.
Är det någon mer som lagt märke till det?
Det kanske inte är så farligt?


ps, på epinolorna blir det inte så... INte så tydligt på bild att jag tänker på det iaf...
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

nej, din gör faktiskt inte det! :)
Men om jag får så kan jag leta reda på några som gör det..
OM bildägarna tillåter så kan jag rita där jag tycker att det lutar och där vikten hamnar.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!


Den här kan jag tycka "lutar". Kankse bara som det ser ut, men borde vikten inte hamna långt bak i sadeln, och komma ganska långt bak på hästen rygg?

Sen funderade jag på om kanske paddarna fördelar vikten så att den inte hamnar så långt bak? Är det så?

Jag vill egentligen rida i bomlöst, men min bomlösa är lite för lång och den lutar också så då kändes det som om vikten kom alldeles för långt bak.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Tänkte väl det... :angel:

Har inte funderat så mkt på hur andras pfiffar mfl. ligger, måste kika på det... Om sadelnlutar bakåt blir ju dessutom risken större att man hamnar i stolsits.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Jo på den bilden kan jag ju hålla med om att sadeln ser ut att luta bakåt. Ser inte så bekvämt ut faktiskt, och sitsen måste ju missgynnas... Men vad det gör för skillnad för hästen överlåter jag åt ngn mer kunnig att uttala sig om. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp