Bilder på era bomlösa sadlar!

Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

ja, precis! Den lutar ju lite jag kan ta fram fler bilder från tråden och sadeln jag har den lutar faktiskt mer. Ja, jag hoppas nån mer kunnig än du och jag kan kika in och ge sin syn på det.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Du har alldeles rätt, visst lutar de lite bakåt! Det har jag inte alls tänkt på när jag sett bilder tidigare...

Hur upplever ni vars sadlar lutar som ovan det är att rida i dem..?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

*kl*

En liten bild på min "nya"

Espaniola

STEspaniola1.jpg
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Nåt år eller så. Glömde vad hon sa vi pratade om så mycket annat skoj ;)
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Tittar du aldrig rakt fram när du rider? Det såg nästan roligt ut att du på alla foton tittar ner på hästen.
// Linda
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Är det ingen mer som ser att vissa sadlar lutar? Eller har ni inga tankar och synpunkter på det?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

*kl*

Något som jag har lagt märke till på många av dom bomlösa sadlarna är att vikten kommer ganska långt bak.
Bl.a. på pfiffen och liknande sadlar det är så att sitsen lutar lite och då kommer vikten väl att hamna strax framför bak"saken" :p
och då hamnar vikten ganska långt bak på hästens rygg.
Är det någon mer som lagt märke till det?
Det kanske inte är så farligt?


ps, på epinolorna blir det inte så... INte så tydligt på bild att jag tänker på det iaf...


Sådär blir det på de flesta sadlar beroende på hur hästen är byggd. Dvs hur bra den passar. Jag har tex en Diddi Special som ligger i bakvikt på min mans häst medan den ligger finfint på min :crazy: Det betyder inte att sadeln är byggd fel, bara att den ligger på fel häst :p
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!


På alla de bilder du länkar till tycker jag det ser ut som att sadeln ligger för långt fram dessutom. Kanske därför den lutar? Jag tror inte man kan skylla på sadeln som sagt, troligare är att den inte ligger så bra på just de hästarna.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Min sadel upplever jag ligger ganska plant. Ibland ser den ut att ligga i "bakåtlut" men jag hamnar alltid i lodrät sits mitt på sadeln. Precis mitt emellan fram- och bak alltså..

Jag sadlar rätt långt bak med (ej bakom sista revbenet men precis intill, jag sitter ju ändå inte på hela sadeln längd), annars ligger den defenitivt i bakåtlut.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

okej, för många av de lutade sadlarna så hamnar ju vikten redan för långt bak. Väl?

På min häst gör den bomlösa sadeln det.
Kan jag ha en bomlös till hästen då? Eller bör jag leta efter en bomsadel? (Har svårt att hitta en sadel som passar mig och hästen)
Nån bomlös sadel som borde passa sånna hästar som får en lutade sadel? :crazy:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

jag tycker bara sadlarna ligger för långt fram, och förmodligen därför de lutar.
på min häst ligger den alltid plant när jag sadlar.
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

De ser ju faktiskt ut att ligga lite för långt fram när du säger det...


hmm... får nog leta efter en kortbomlös och se om det funkar bättre på hästen...




Troligen så är det så att de lutar när man har sadlat för långt fram och på min häst så kan jag inte sadla längre bak, eller hur långt bak är det ok att vikten hamnar?
Nån som kan rita en markering på en häst och lägga ut kort?
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

:p Jodå, ibland tittar jag rakt fram :angel: Fastnar väldigt lätt i att titta framför manken på honom, när han tappar manken blir han rynkig där. Det dumma är ju att jag då tappar känslan helt och blir låst med blicken. Det är först när jag kommer upp med blicken som det bara flyter på och är underbart... men vanor sitter hårt :crazy:
 
Sv: Bilder på era bomlösa sadlar!

Ja, jag hade en espaniola i standradlängd tidigare. Den låg i bakvikt. När jag då specialbeställde betydligt kortare så beställde jag med paneler som var högre i bakkant. Men när sadeln då var tillräckligt kort så den inte behövde ligga på bogen längre så behövdes inte bossor som var olika höga fram och bak! Det syns på mina bilder här ovan att sadeln ligger i framvikt. Ska därför beställa korta paneler, men som är lika höga bak som fram.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 410
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Barret
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp