Bilder på parslädar

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Party
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 016
P

Party

Hej! Jag vill bygga om en gammal släde till parsläde. Idéer finns, men det vore roligt att se hur andra löst det och hur dom tycker det funkar. Undrar också om någon har tips på länkar till utländska tillverkare. Jag såg ett klipp från Canada på Youtube från ett slädrace i Quebec, någon måste ju ha gjort dom slädarna:d

Sv: Bilder på parslädar

I min avatar hade vi plockat bort "T:et" från 4-hjuls vagnen och satt fast det till en stång mellan medarna. Sedan var det svängel och linor som vanligt. Inte optimalt men kul.

En parstång med skaklar - slipper du draglinor. Annars har jag sett tandem framför släde:)

En gammal men kanske intressant tråd:)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=632545

:rofl:
Hur hittar ni rätt på alla gamla trådar?
Eller visst det är väl bara sökfunktionen, men ändå.

Jag är väl fortfarande sugen på parkörning, men det känns lite överkurs att börja med sto och hingst ihop för släde. :angel:

På sambons rissla finns iaf "ringar" fram på medarna som är för parkörning tydligen.
Dock finns inte vidare utrusning för det.

Asså jag har hört om en del så pass skolade och välkörda hästar så det kan gå att ha hingst och sto som par?:confused:
Två hingstar i par har jag sett, men om dom gick som hagkompisar oxå - då var de ju ingen big deal:grin:

Ja sökfunktionen är ju bra här:D

Tack för tipsen så långt. Tycker att ett skakelrede verkar vara mer gjort för långsam arbetskörning, hästarna måste ju vara ganska fixerade till varandra i den modellen? Och jag hade ju tänkt ha möjligheten att köra i alla gångarter, så småningom i alla fall ;).
Min plan var att fästa in en buren parstång ganska högt på släden och sedan sätta svänglar antigen på släden eller i en våg framför släden och köra med vanliga bröstparselar. Hur funkar det med en våg tro?

Jo vi har försökt oss på det där att köra par med en hingst och ett sto. Det gick om hon brunstade och hingsten fattade direkt att det var arbete. Dock när hon inte brunstade så skulle hon bara slå mot honom :confused: och det gick inte ens spänna ihop dem för hon vägrade gå i närheten av honom. ;)

Låter som en bra idé! En släde är ju väldigt lättdragen (iallafall om det är snö) och kräver inte skaklar utöver parstången och det blir lite smidigare med linor.

Asså jag har hört om en del så pass skolade och välkörda hästar så det kan gå att ha hingst och sto som par?:confused:
Två hingstar i par har jag sett, men om dom gick som hagkompisar oxå - då var de ju ingen big deal:grin:

Ja sökfunktionen är ju bra här:D

Klart det gör, men jag är värdelös och har inge som helst koll på mina hästar.
Eller så är bara jag inte i någon form för att själv orka ta i det. ;)
Vi får se, nästa höst kanske när hingskrället kommer tillbaka, kan ju hoppas att jag är i bättre form.

Det stämmer. Jag vet åtminstone två par fjordhästar som går par hingst och sto. Jag har bara haft ett i taget så jag vet inte om jag skulle klara det.

Risken är nog som någon sa, att stoet är värst ;-)

På bilden ser vi hingsten Cheen femtio 207 och hans dotter Cheeba. De har dragit vagn inne i Globen också, tillsammans.

Photo9162copy.jpg

Senast ändrad:

Oj vilken häftig film! Visste inte att det finns "maratonslädar"! Nu väcktes ett habegär här! :love:

Det blir mycket bredkas där när skaklarna och vagnen är i ett så ekipaget inte kan svänga. Men visst medarna får ju ändå inte fäste så det kan väl kvitta ;) Snabbt gick det iallafall :d

Åhå vad roligt det såg ut! :banana:

Hoppas någon gång i framtiden köra min två flingor i par och då ska det åkas brett med släden på vintern! tjoho vad det går:bump:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 059
Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
7 519
Senast: Daimstruten
·
Mat Hej! Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag... 2
Svar
32
· Visningar
2 775
Senast: Mineur
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka