Bilder på spårklippning tack!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 912
M

Moja

Hejsan,
Har nu tänkt att spårklippa min ponny!
Har ni några bra bilder på hästar som är spårklippta?
Vore kul med mycket bilder!!:rofl:

Sv: Bilder på spårklippning tack!

Här har du en: ;)
uppstlld2.jpg

Tack. Jättesnyggt Fint! :D
Dom säger att man inte behöver mycket täcken när man spårklipper. är det så? :D

Beror på hur mycket päls hästen har, hur mycket man klipper, hur vädret är, var hästen går, hur den står uppstallad och vad de får för mat! ;) Men generellt sett klarar sig många hästar utan täcke/med tunnare täcke, när de bara är spårklippta.

Tack. Jättesnyggt Fint! :D
Dom säger att man inte behöver mycket täcken när man spårklipper. är det så? :D

Beror på mkt olika saker. Men du kan oftast ha mindre täcken om du spår klipper än om du helklipper. Men sen spelar ju grofoder mängd och tjocklekens päls.

Han har väldigt tjock päls min pålle.
:) tack för alla svar!

Så här var min häst klippt för ett par år sen, även om han gjorde sitt bästa för att dölja det.. ;)

Min häst blev också spåklippt i år. Fast inte så jämnt och fint som er andras hästar. :angel:

Måste bara fråga:

Ni som spårklipper varför klipper ni inte hela halsen. dom svettsas ju på hela halsen.?

Jag helklipper min och har gjort det i 3 år nu.

Nej, de svettas inte alltid på hela halsen. De börjar ju svettas på undersidan och därför klipper man där o släpper ut värmen, så att de inte svettas så mycket. Visst hände det att han svettades högre upp, men inte så mycket och det torkade ändå fortare än om han inte varit klippt.

Grejen med spårklippning är ju att klippa där de svettas mest och släppa ut värmen där risken för att de fryser är som minst, alltså på undersidan. Valet att spårklippa gör man ju ofta för att man vill klippa så lite som möjligt. Skulle man klippa överallt där de svettas nån gång, skulle man ju alltid behöva klippa hela hästen, och det är i många fall onödigt. I år är min häst helklippt, men det har inte behövts tidigare. I fjol var han täckesklippt och då klipptes ju hela halsen, gjorde dock inte mycket skillnad mot att bara ta halva.

Nej, de svettas inte alltid på hela halsen. De börjar ju svettas på undersidan och därför klipper man där o släpper ut värmen, så att de inte svettas så mycket. Visst hände det att han svettades högre upp, men inte så mycket och det torkade ändå fortare än om han inte varit klippt.

Grejen med spårklippning är ju att klippa där de svettas mest och släppa ut värmen där risken för att de fryser är som minst, alltså på undersidan. Valet att spårklippa gör man ju ofta för att man vill klippa så lite som möjligt. Skulle man klippa överallt där de svettas nån gång, skulle man ju alltid behöva klippa hela hästen, och det är i många fall onödigt. I år är min häst helklippt, men det har inte behövts tidigare. I fjol var han täckesklippt och då klipptes ju hela halsen, gjorde dock inte mycket skillnad mot att bara ta halva.

Tack för det svaret.

ska och klippa en D.ponny snart och sitter och tänker på hur man ska klippa henne. en helklippning blir det inte. Men en täckes klippning blir det nog. svettas extremt och ser just nu ut som en blöt curly häst efter 20 min träning.

Förstår att hon behöver klippas då, jobbigt när de blir så svettiga.. Prova dig fram, börja kanske med en spårklippning.. Min häst har gått på lösdrift de sista vintrarna, de året han var spårklippt behövde han bara täcke de veckorna det var snöstorm, annars inte (om han inte blivit svettig av ridning o behövde torka upp så klart), när han var täckesklippt hade han täcke november- mars ungefär. Det är ju naturligtvis individuellt och beroende på uppstallning och foder, väder osv, men vill man slippa täcke så mycket så möjligt, så klipp så lite som möjligt. Spårklippning brukar räcka långt, behövs sen mer, så kan man klippa lite till, istället för att stå med en häst man klippt "för mycket" som visar sig frysa..

Förstår att hon behöver klippas då, jobbigt när de blir så svettiga.. Prova dig fram, börja kanske med en spårklippning.. Min häst har gått på lösdrift de sista vintrarna, de året han var spårklippt behövde han bara täcke de veckorna det var snöstorm, annars inte (om han inte blivit svettig av ridning o behövde torka upp så klart), när han var täckesklippt hade han täcke november- mars ungefär. Det är ju naturligtvis individuellt och beroende på uppstallning och foder, väder osv, men vill man slippa täcke så mycket så möjligt, så klipp så lite som möjligt. Spårklippning brukar räcka långt, behövs sen mer, så kan man klippa lite till, istället för att stå med en häst man klippt "för mycket" som visar sig frysa..

ja jag har alltid helklippt som sagt. men tror vi täckes klipper. då behöver hon inte lika ofta ländtäcke och inte lika tjocka.

tjejen är nämligen bara 10 år och man vet ju hur det kan vara med ordning då.. haha glömmer ländiset ibland osv

Fina bilder allihopa!
Nu har vi precis vart och köpt klipparen på Jula för 995 :- :).
Så snart blir det klippning :D

Jag provade en egen variant på spårklippning i år. Vill klippa så lite som möjligt och en ren spårklippning räckte inte eftersom bogen blev så svettig. Det ska bli intressant att se hur detta blir!
Vinner inget VM i snygghet, men kanske funktion! :)

Tror du jag var så sugen på det då? ;) Särskilt när han var våt o allt.. :p

Det var efter en träning, så han fick vackert gå där tills han var torr, sen var det gasmask o piggborste.. :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
940
Senast: skogaliten
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur