Bildredigering?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare jaded
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 037
J

jaded

Brukar ni fixa med bilderna ni tagit? Vad gör ni? eller är ni nöjda som dom är?

Har nyligen skaffat ett redigeringsprogram, av enklare sort men man kan göra mycket ändå. Har blivit helt galen på att redigera bilder, min nya hobby:o:p

Sv: Bildredigering?

Jag både fotograferar, redigerar och retuscherar. Räknar mig till en glad amatör med baskunskaper i photoshop. :)
Vad jag gör med bilderna beror helt på vad syftet med de är samt vilket humör jag är på.

Basändringarna jag gör är att pilla på Levels och Hue/Saturation eller Selective Color.
Behöver jag "rädda" en taskig bild kan jag klona bort störande saker(badbrygga, elledning, flugor), lägga till selektiv oskärpa, maska och mörka ned bakgrund osv.
Jag tycker det är roligare att ha en riktigt tilltalande bild än en som bara dokumenterar något precis som det var, eftersom jag tycker skillnaderna kan bli milsvida från det dassiga orginalet :)

Jag förminskar dem, ibland beskär jag, någon gång ibland ändrar jag kontrasten lite och fixar till färgerna så att de stämmer. Sällan något mer än så, det känns inte nödvändigt.
Jag tycker det är skittrist att pilla med bilder i photoshop och försöker därför få så bra bilder som möjligt redan när jag fotograferar.

Fixar exponering (inkluderat men inte begränsat till färg och vitbalans för bilder tagna i skum belysning) och beskär. Beroende på bild blir det även rätt ofta att konvertera till gråskala, med allt vad det innebär av färgmixning. Även en gnutta skärpa inför utskrift, om det behövs.

Jag använder hela skalan. Vissa bilder tycker jag är bäst precis som de är direkt ur kameran, möjligen med mindre justeringar av färger, kontrast och skärpa. Andra bilder har jag rent av tagit med baktanken att de ska fungera som bildelement när jag bygger upp bilder i bildbehandlingsprogram, så de kommer bli strippade, förvrängda, klonade, färgade, utsmetade, retuscherade och så vidare, och slutligen bilda en helt annan bild än det jag fotograferade, och som innan bara fanns i mitt huvud. Sen finns det en lång skala däremellan som jag också använder mig av beroende på tillämpning.

Är inne på samma spår. Generellt, så när jag fotar inom jobbet så vill jag redigera så lite som möjligt. Ändra kontraster, ljusstyrka, färger och kanske lättare retuschering. Fotar med detta i åtanke, att spara in jobbet med Photoshop-pillande.

På fritiden kan det bli dunderfixade bilder, om jag är på det humöret.

Jag fotar (nästan) alltid i RAW så jag ändrar vitbalansen. Försöker göra så lite som möjligt i datorn eftersom det tar så mycket tid, men bortsett från vitbalansen ändrar jag ibland kontrast och ljus, samt ändrar ibland till svartvitt. Jag beskär ofta bilderna för att få en mer intressant bild.
Vid behov klonar jag bort störande saker i bilden.

Målet är ju att "måsta" redigera så lite som möjligt men det jag kan göra är att beskära, ändra ljusstyrka, kostrast, färger och skärpa. Ibland kan jag retuschera bort något störande objekt, men mer än så känns inte nödvändigt eller intressant.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 193
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 772
Senast: sardellen
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka