Bildstöld?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Migo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 139

Migo

Trådstartare
Jag hittade nyss en logotype med en avritad kopia av ett av mina foton. Bilden är upplagd som exempelbild i en portfolio. Bilden är tydligt identifierbar, och jag har vid tidigare förfrågningar sagt nej till folk att använda den då den ingår i min egen logotype.

Internet säger att jag har rätt att kräva att bilden plockas ner - men hur sjutton ser man till att det blir gjort?

Bilden nedpockad efter hot om faktura.

Folk är idioter.
Bra. Annars kan man också kontakta webbhotellet där bilden är upplagd. Jag har gjort det då jag fått material stulet. Troligen vare detta gjort av ren okunskap då det var en artikel jag skrivit och länkarna gick tillbaka till min hemsida. Lätt för mig att hitta med andra ord. Men när jag inte fick kontakt med tjuven kontaktade jag webbhotellet och vips var det åtgärdat.

Bra att du upptäckte det och bilden nu är borttagen.

Ursäktar lite trådkap hoppa ok. Jag fick en tankeställare men tänkte att de var onödigt att skapa en hel ny tråd om det.

1. Om någon tar en bild med min mobil, vem äger rättigheterna då?

2. Och typ här på buke, får man spara ner en bild från internet och sen ladda upp den här för att visa? (Tex en häst som har ett träns som man vill få reda på var man kan köpa?)

3. Är det olika regler om jag istället länkar bilden, men som fortf visas i inlägget?

Se det fetade nedan för svar.
Bra att du upptäckte det och bilden nu är borttagen.

Ursäktar lite trådkap hoppa ok. Jag fick en tankeställare men tänkte att de var onödigt att skapa en hel ny tråd om det.

1. Om någon tar en bild med min mobil, vem äger rättigheterna då? Den som tar bilden.

2. Och typ här på buke, får man spara ner en bild från internet och sen ladda upp den här för att visa? (Tex en häst som har ett träns som man vill få reda på var man kan köpa?) Nej, inte om det inte uttryckligen står att det är tillåtet.

3. Är det olika regler om jag istället länkar bilden, men som fortf visas i inlägget? Man får inte visa andras bilder varken på forum, egen sajt eller liknande (om det inte uttryckligen står att det är tillåtet).

Man får faktiskt rita/teckna/måla av andras bilder och man får oftast även använda sina verk eftersom de inte blir en kopia av originalet utan räknas för det mesta som ett nytt verk, så där hade du tur.
Exempel
Rättsfallet (Svea hovrätt, dom 2015-03-17, mål FT 6377-14) rör ett fotografi på Christer Pettersson och konstverket Svenska syndabockar. Fotografen Jonas Lemberg menade att konstnären Markus Andersson hade gjort ett exemplar av hans fotografi genom att i sin målning avbilda Christer Pettersson utifrån fotografiet, och stämde därför konstnären för upphovsrättsintrång. Konstnären medger att han har använt sig av fotografiet men uppger också att han ville förmedla den massmediala bilden av Pettersson som syndabock.

Hovrätten menar att målningen och fotografiet har flera likheter men även skillnader, och just skillnaderna tillsammans med konstnärens syfte innebär att varken ett exemplar av fotografiet har framställts eller att en bearbetning har skett. Enligt hovrätten är målningen ett nytt, självständigt verk som konstnären har skapat i fri anslutning till fotografiet och något intrång i fotografens upphovsrätt har således inte skett.

I det nämnda fallet finns särskilda omständigheter som gör att hovrätten kommer fram till sin bedömning och trots att domen öppnar upp för en större frihet att nyttja annans bild kan det vara klokt att även fortsättningsvis iaktta ett visst mått av försiktighet om du använder någon annans fotografi som förlaga.

Man får faktiskt rita/teckna/måla av andras bilder och man får oftast även använda sina verk eftersom de inte blir en kopia av originalet utan räknas för det mesta som ett nytt verk, så där hade du tur.
Exempel
Fast nej, i ditt exempelfall var det ju skillnaderna som var avgörande. @Migo skrev ju att det var en exakt kopia av hennes foto och då är det inte tillåtet att rita av (och publicera) utan tillåtelse.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 199
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 731
Senast: _Taggis_
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 417
Senast: lbb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 982
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka