Bilen vi söker - finns den??

boccia

Trådstartare
Ny man - nya behov ;)

Vi söker en bil som:
  • Har plats för 6 personer (2 vuxna och 4 barn, nu i åldrar mellan 4 och 8 år)
  • Helst SUV-liknande, vill inte ha minibuss typ chrysler voyager eller liknande
  • Ska få dra släp med minst 1600kg totalvikt (har BE-behörighet)
  • Diesel
  • Bra bagageutrymme, måste rymma iallafall en hundbur i storlek "Artfex small" och lite packning
  • Inte alltför törstig
  • "Riktigt" säte längst bak också, ingen budgetvariant. Alla ska kunna åka både bekvämt och säkert i bilen

Så.... vad finns det för bilar som uppfyller dessa kriterier??
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Mitsubishi outlander! Den nya modellen är ruskigt fin:love: har 7säten.
Provkörde den för ett par veckor sedan, körde dieseln med automatlåda. Gick billigt 0,6-0,65) kostar ca 340000:-
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Problemet med de 7-sitsiga bilarna är att man i de flesta fall måste välja mellan de extra två sittplatserna eller bagageutrymme. Jag kan nog ganska tvärsäkert säga att du inte kommer hitta någon bil som inte är en "familjebuss", där du har både plats för 6 personer och bagageutrymme för hundbur.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Nissan qashqai+2??
jag försöker hitta bilder på hur interiören ser ut på den och jag kan inte tänka mig att man får plats med både två rader med säten PLUS ett bagageutrymme stort nog för att rymma en hundbur bakom mittstolpen på en sån här bil
Nissan%20Qashqai%202.png

Letade vidare och ja, det ser ut ungefär likadant som det gör på de flesta 7-sitsiga bilar där bakersta sätena är uppfällbara.
all4wd-qashqai-2-salon-3.jpg


(jag söker själv efter liknande bilmodeller, därav mitt rotande...)
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Men kan man inte låta bli att ha ena extrasätet uppe?

TS: XC90 kanske?
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

XC90 är vad mannen vill ha, men jag vill inte ha någon Volvo, har haft flera olika modeller, men inte trivts med någon.

Har fastnat för Fiat freemont, men den faller på släpvagnsvikten, likaså mazda CX-9.
Jag hade gärna haft en Chevrolet tahoe om det hade gått att få tag i en diesel, verkar som att de bara finns som bensinare om man ska ha en som inte är lastgammal?
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Har fastnat för Fiat freemont, men den faller på släpvagnsvikten, likaså mazda CX-9.
Jag hade gärna haft en Chevrolet tahoe om det hade gått att få tag i en diesel, verkar som att de bara finns som bensinare om man ska ha en som inte är lastgammal?

Men det finns en ny lag om trailers sen januari tror jag. Det finns en chans att freemonten faktiskt kan funka.

edit:
En liten koll på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ säger att den får dra 3500 kg med BE behörighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilen vi söker - finns den??

LR Discovery?
Får dra 3500 på BE och har nedfällbara säten bak som är smidiga o inte tar någon plats när de är uppfällda (sitter på sidan inte i golvet). Är så högt till tak att du får plats m både hundbur o packning.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Men de sätena är inte roliga om man ska åka mer än enstaka gånger.

*kl

Min extrafamilj hade en Chevrolet Suburban, den vill jag minnas har sittplatser + lastutrymme och får dra.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Min extrafamilj hade en Chevrolet Suburban, den vill jag minnas har sittplatser + lastutrymme och får dra.
Vi hade föregångaren till den. Superskön att köra och åka i, bra krut i motorn och ändå inte hysteriskt törstig, fick dra 1700 kg på BE.
MEN min uppfattning är att Chevrolet är lågprisskräp, vår var trasig mest hela tiden och min kompis som har en likadan hade ännu mer problem med sin. (hon köpte min som reservdelsbil och ska förhoppningsvis hålla EN rullande med delarna från två...)
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Deras var faktiskt bra :) Men det gäller ju att ha lite tur med bilarna också. Däremot inget jag skulle dra tungt med och jag var inte jätteförtjust i automatlådan, tror det var en sådan med elektronisk koppling. Där är dock vår Citroën värre.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Audi Q7 är snygg, men kostar lite väl mkt i förhållande till vad man får

Mitsubishi Outlanders bakre sätesrad bara skriker reserv, inget jag skulle sätta mina eller mannens barn i att åka längre än max någon mil i sträck


Var o kollade på en XC90 i helgen som var, och faktiskt är det väl den som mest uppfyller våra behov i dagsläget av de bilar vi tittat på, t.o.m. så att hundens bur får plats i skuffen med alla säten på plats ;)
Jag kanske får bita ihop o ha en volvo till trots allt....
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Kolla på Blocket, finns en sådan en bra bit norrut, men den är i väääldigt gott skick och pedantskött! ;)

/Keb - nej, den är inte min.
 
Sv: Bilen vi söker - finns den??

SUV:ar är sällan särskilt rymliga vad avser bagageutrymme, och dom är sällan särskilt ekonomiska att köra med.

Vad är det för fel på minibuss ?

Dessa tillvaratar utrymmet otroligt mycket bättre än SUV-eländena.

Dessutom är SUV:ar gubbilar ;)

Med minibuss förstås självklart folkabuss eller liknande. Jänkare har aldrig kunnat göra bilar och Chrysler är inga "riktiga" minibussar utan är en dålig VAN.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilen vi söker - finns den??

Att de inte skulle gå billigt är nog lite gammalt tänk, en nyare diesel suv drar nog sällan över 0,8 även om det är en riktigt stor klumpeduns.
Min drar mellan 0,45-0,55l/mil beroende på om 4wd är inkopplad (går att ha 2wd också) Visst, den jag har är liten. Men jag behöver inte få plats med mer är mej, sambon och hundarna. Och så värst gubbig tycker jag inte den är?
Denna har jag:
images


Men om man ska ha bilen till en jättefamilj så är det nog bättre med en minibuss, de är gjorda för många passagerare och alla sitter i riktiga säten:) typ en vw touran?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp