Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, kikade runt lite och var lite blandad kompott vad min ansågs vara värd. Men den får nog gå på hel ett tag till!Min bil är fortfarande värd 70-80 tkr, nu när den är +10 år och gått 20 tkr. Jag väljer att ha bilen helförsäkrad, för det är mycket pengar att förlora vid en ev olycka
Shit vilken skillnad.Jag byte från LF nu till Svedea, det gjorde ca 3tkr om året.
Händer det nånting är det skönt med helförsäkring och det kostar nånting för bolaget. Det brukar gå fortare då. Svägerskan med helförsäkring har stått utan bilen sedan 1 oktober efter inbrott.Har också funderat på det!
Min bil är 8 år i år och har gått 15000 typ.
Tror jag hade ica försäkring när växellådan rasade och det var inga problem alls.
LF kunde erbjuda 10% om jag bytte till deras bank, inget merJag bytte från Folksam till ICA i år och fick ner den ca 3000 kr. Nu ringde Folksam upp mig och matchade ICA med råge. Så lönar sig ofta att ringa till det bolag man har och säga vad man har fått erbjudet. Inte ovanligt att de kan sänka premien.
Köpte min bil -18 för 165tkr och idag skulle en likvärdig modell kosta när närmare 250tkrJa, kikade runt lite och var lite blandad kompott vad min ansågs vara värd. Men den får nog gå på hel ett tag till!
Har begagnade bilar har gått upp i pris också, eller? Längesen jag kollade på marknaden men känns som att priset är högre på högre miltal än vad det var förr?
Ja, begagnade har gått upp en hel del. Köpte min förra året i maj och säljer jag den nu då kan jag sälja den för 40% mer än vad jag gav för den.Ja, kikade runt lite och var lite blandad kompott vad min ansågs vara värd. Men den får nog gå på hel ett tag till!
Har begagnade bilar har gått upp i pris också, eller? Längesen jag kollade på marknaden men känns som att priset är högre på högre miltal än vad det var förr?
Puffar upp denna tråden då det är dags att se över försäkringen även här. I det här fallet vet jag vilket bolag, men..
Alltså, hörrni... när är det dags att ge upp sin helförsäkring egentligen, hur resonerar ni?
Det skrivs ju t.ex. att det är rimligt att byta när en bil är mer än 10 år, men jag tycker det är lite läskigt (tänk om det är nu det där trädet landar på min bil?). Å andra sidan blir det ju en dyr snuttefilt om den ändå inte ersätter saker pga ålder, som i exemplet ovan..?Hur tänker ni på försäkring kontra möjligt försäljningsvärde, var går gränsen för er? För försäkringsbolagen?
Tror det beror en del både på ålder och framför allt var man bor! Blev stor skillnad när jag tecknade om efter en flytt till annan ort, även på hel/halv.Bra fråga, något jag själv borde fundera på. Sen brukar inte kostnaden för mellan till hel vara så stor?
Har inte kollat upp de på länge...
Min bil är ju 12år gammal och har 25,000 på mätaren.
Den står sig ganska högt i pris dock, 120-130 ca
Jag hade hyrbilstillägget ett tag. Tills jag insåg att jag har såna problem att ta mig till möjlig hyrbil så då kändes det onödigt.Okej kör iaf 2000 mil/år. Tilläggsförsäkring med hyrbil och ingen självrisk för typ djurkollison kostar 1000:- extra/år.
Aldrig behövt hyrbil eller krockat med ett djur hittills..
Vi har två bilar och överlever egentligen en kortare period med bara en...Jag hade hyrbilstillägget ett tag. Tills jag insåg att jag har såna problem att ta mig till möjlig hyrbil så då kändes det onödigt.
Jag har hyrbilstillägg och nu när bilen är på verkstan för att fixa två skador på passagerardörrarna så stod hyrbilen redan där och väntade på mig. Pratade med hyrbilsfirman innan och det var ok att jag har hundarna i bilen, får ara betala för extra sanering efteråt. Jag kommer lämna den där med när jag hämtar min egen i morgon.Tror det beror en del både på ålder och framför allt var man bor! Blev stor skillnad när jag tecknade om efter en flytt till annan ort, även på hel/halv.
Med det värdet ska du ju def ha hel
Jag hade hyrbilstillägget ett tag. Tills jag insåg att jag har såna problem att ta mig till möjlig hyrbil så då kändes det onödigt.
Så var det för min del också, hyrbilsfirman hade ställt fram hyrbilen vid verkstaden så bara att byta nycklar. Samma vid tillbakalämning.Jag har hyrbilstillägg och nu när bilen är på verkstan för att fixa två skador på passagerardörrarna så stod hyrbilen redan där och väntade på mig. Pratade med hyrbilsfirman innan och det var ok att jag har hundarna i bilen, får ara betala för extra sanering efteråt. Jag kommer lämna den där med när jag hämtar min egen i morgon.![]()
Jag tror det är standard att verkstäderna har avtal med hyrbilsfirmorna att de kör dit bilarna så man hämtar ut hyrbilen när man lämnar in sin egen bil.Så var det för min del också, hyrbilsfirman hade ställt fram hyrbilen vid verkstaden så bara att byta nycklar. Samma vid tillbakalämning.