R

Raderad medlem 19815

Det känns ruttet att inte kunna lösa det här själv, men here it goes:

Elen på min Volvo V70 har på något sätt lagt av så det går inte att öppna bildörrarna då ”blippen” inte fungerar. Av oklar anledning går det inte att öppna manuellt genom nyckel i nyckelhål.

Motorhuven går endast att öppna med en spak inne i bilen och det går alltså inte att öppna motorhuven för att starta med batteri med hjälp av annan bil.

Min fråga är: hur fasen löser jag detta?
 
Ring bärgaren eller en låssmed. Om du har assistansförsäkring, så är ju bärgaren gratis. Eller fråga på något Volvo-forum på nätet, där kan du säkert få bra tips.
 
Jag skulle nog fokuserat på nyckelöppningen, det är normalt att dörrlås som sällan eller aldrig används (eftersom man låser och låser upp med fjärrkontroll) kärvar ihop mer eller mindre. Lättflytande oljespray (5-56, WD-40, motsv) in i låset en eller flera gånger och vänta, försök försiktigt få rörlighet i låsmekanismen.
 
Det känns ruttet att inte kunna lösa det här själv, men here it goes:

Elen på min Volvo V70 har på något sätt lagt av så det går inte att öppna bildörrarna då ”blippen” inte fungerar. Av oklar anledning går det inte att öppna manuellt genom nyckel i nyckelhål.

Motorhuven går endast att öppna med en spak inne i bilen och det går alltså inte att öppna motorhuven för att starta med batteri med hjälp av annan bil.

Min fråga är: hur fasen löser jag detta?

1. Byt batteri i blippen
2. smörj med nyckelsprej i låset och var envis, men försiktig :)

/Bexzor vars S60 ofta krånglar med sina elfel :o
 
1. Byt batteri i blippen
2. smörj med nyckelsprej i låset och var envis, men försiktig :)

/Bexzor vars S60 ofta krånglar med sina elfel :o

1. Jag har testat både huvudnyckeln och reservnyckeln, ingen funkar. Verkar osannolikt att batteriet i båda blipparna skulle ta slut samtidigt.

2. Ska prova låssprej, grejen är att det går att vrida om nyckeln men låspluppen går inte upp. Så inte säkert att det funkar.
 
1. Jag har testat både huvudnyckeln och reservnyckeln, ingen funkar. Verkar osannolikt att batteriet i båda blipparna skulle ta slut samtidigt.

2. Ska prova låssprej, grejen är att det går att vrida om nyckeln men låspluppen går inte upp. Så inte säkert att det funkar.

Går låspluppen upp nånstans och du kan klättra fram för att kunna dra i spaken ?

/Märker att min svarta pärla är nog inte pärla men ack så lärorik att äga :angel:
 
(Med litet bök och en bra domkraft kan du lyfta bilen så pass högt i framänden att du når startmotorn med startkablar. Pluskabeln dit går raka vägen från batteriet, så den fuskvägen går det att spänningsmata bilen från en annan bil/batteri. Försiktigt bara med kabelklämman så du inte kortsluter till gods/jord. Och använd en pallbock eller två som säkerhet.)
 
(Med litet bök och en bra domkraft kan du lyfta bilen så pass högt i framänden att du når startmotorn med startkablar. Pluskabeln dit går raka vägen från batteriet, så den fuskvägen går det att spänningsmata bilen från en annan bil/batteri. Försiktigt bara med kabelklämman så du inte kortsluter till gods/jord. Och använd en pallbock eller två som säkerhet.)
:D
 
(Med litet bök och en bra domkraft kan du lyfta bilen så pass högt i framänden att du når startmotorn med startkablar. Pluskabeln dit går raka vägen från batteriet, så den fuskvägen går det att spänningsmata bilen från en annan bil/batteri. Försiktigt bara med kabelklämman så du inte kortsluter till gods/jord. Och använd en pallbock eller två som säkerhet.)
Genuint användbart tips, då bilen lyckats ladda ur och man inte kan öppna motorhuven på normalt sätt.
 
Jag förstår att ni suttit som på nålar (:D ) men vi kunde till sist slita upp låset , sen kom Falck och startade bilen (utan kostnad, vi har assistansförsäkring) och jag körde till verkstan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 745
Senast: Fruentimber
·
Äldre Så länge höll den här bilen, suck.. För några dagar sedan så blev jag glad ägare till en ny bil, Audi A6 Avant Quattro -02. Underbart...
Svar
10
· Visningar
2 374
Senast: Cydonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp