Bilfrågor

Enya

Trådstartare
Jag är inte så bra på sånt här med bilar ibland. Elle jo, jag vet att de SKA funkar liksom.....

Så därför har jag någon fråga om vår lilla bil. En Seat Ibiza -10

Varför i all sin dar är den trögstartad när det är VARMT ute och sol och inte när det är svinkallt ute och 25 minusgrader? Typ. Är det inte bakvänt?

Och varför slits inte bromsklossarna på bilen?
 
Sv: Bilfrågor

Tycket det var kul att du la tråden under ”Kropp & själ” :D

Att den är trögstartad när det är varmt kan säkert ha fler orsaker, men det är kanske nåt fel på nån tempgivare. Om bilen tror det är snorkallt och laddar upp med soppa för start en kall vinterdag, kan det kanske bli lite tjorvigt. Har dock ingen aning om huruvida det är svårt att byta, bara för att testa.
 
Sv: Bilfrågor

Bromsarna slits bara om du använder dem ;)

Slits dem inte så bromsa mera (hårt) så du motionerar dem så de inte tjärvar fast.
Det är negativt med ecodriving, bromsarna underhålls inte och går sönder för att man bromsar för lite.
 
Sv: Bilfrågor

Jag är inte så bra på sånt här med bilar ibland. Elle jo, jag vet att de SKA funkar liksom.....

Så därför har jag någon fråga om vår lilla bil. En Seat Ibiza -10

Varför i all sin dar är den trögstartad när det är VARMT ute och sol och inte när det är svinkallt ute och 25 minusgrader? Typ. Är det inte bakvänt?

Och varför slits inte bromsklossarna på bilen?
På fråga 1 svara jag felaktig olja och på fråga 2 fastrostade :idea:
 
Sv: Bilfrågor

Min mammas bil gjorde så, startade jättesnällt när det var kallt men skitsvår när det var varmt. Gick inte heller starta om man precis kört, stannade och försökte starta igen, typ om du stannade på macken för att tanka

Visade sig vara startmotorn, något typ av glapp som bara uppträde när bilen var varm
Vet inte hur många batterier hon bytte för "expertern" i grannhuset sa det var fel på laddningen :cautious:
 
Sv: Bilfrågor

Tycket det var kul att du la tråden under ”Kropp & själ” :D

Att den är trögstartad när det är varmt kan säkert ha fler orsaker, men det är kanske nåt fel på nån tempgivare. Om bilen tror det är snorkallt och laddar upp med soppa för start en kall vinterdag, kan det kanske bli lite tjorvigt. Har dock ingen aning om huruvida det är svårt att byta, bara för att testa.

Kan det vara så? Som sommar och vintertermostat på volvo 245 or i alla fall :D måste säga det till mor ( vi äger den tillsammans men hon kör). Den blev precis påbackad och ska in på verkstad ändå, kan ju be dem titta över det kanske... om vi inte kan lösa det själv.

Det var förresten ett misstag att den hamnade under kropp och själ, hahaha! :D Men det är kanske helt rätt ställe :D Den är ju sjuk :P
 
Senast ändrad:
Sv: Bilfrågor

Bromsarna slits bara om du använder dem ;)

Slits dem inte så bromsa mera (hårt) så du motionerar dem så de inte tjärvar fast.
Det är negativt med ecodriving, bromsarna underhålls inte och går sönder för att man bromsar för lite.

Det är mor som kör och hon gillar att bromsa och gillar inte echogrejen så mycket, även om hon kör sansat så klart. :)

De sitter inte fast eller så, de liksom ...slits inte bara! :eek:

Bromsskivorna slits och ska bytas till hösten har vi sagt.

Bromsarna och skivorna har suttit där sedan 2011 när vi köpte bilen, om inte tidigare..... Men den är godkänd på besiktningen och lämnade bra ...bromsprov, kommer inte i håg ordet.
 
Sv: Bilfrågor

På fråga 1 svara jag felaktig olja och på fråga 2 fastrostade :idea:

På fråga 1. Kan det vara oljan? Undrar vilken vi ska ha och vilken vi har, får fråga mor :D
Vadå, det är hon som kör ju :P Hon som har koll på däckbyte, däckinköp, fäljar, oljehantering, hmm... ja allt alltså, jag bara betalar varje månad och ser oglad ut:p Men vadå, det är ju hon som har bilerfarenhet sedan typ 40 år tillbaka, inte jag! Min pappa var bilmekaniker och de hade bärgningsbilsfirma när jag var liten bebis. Minns att jag fick åka med där ofta eftersom jag var tyst när jag åkte bil och skrek som ett kolikbarn dygnets resten av timmar. Så DET vet jag hur man gör i alla fall! :p

Fråga 2. Neeej, de sitter som de ska, de är bara inte slitna :P
 
Sv: Bilfrågor

Min mammas bil gjorde så, startade jättesnällt när det var kallt men skitsvår när det var varmt. Gick inte heller starta om man precis kört, stannade och försökte starta igen, typ om du stannade på macken för att tanka

Visade sig vara startmotorn, något typ av glapp som bara uppträde när bilen var varm
Vet inte hur många batterier hon bytte för "expertern" i grannhuset sa det var fel på laddningen :cautious:

Neeeej, sånt dyrt svar vill vi inte ha :arghh::arghh: Blev det dyrt...? Detta sker ju bara när det är varmt ute, så vi var fundersamma, det är ju helt bakvänt känner vi! :sneaky:

Men det skulle inte förvåna mig! Jag har svurit över bilen många gånger "modernt skit". Tacka vet jag äldre volvo som den volvo fantast jag är. Men tja, mor bestämde bil....
 
Sv: Bilfrågor

Det är mor som kör och hon gillar att bromsa och gillar inte echogrejen så mycket, även om hon kör sansat så klart. :)

De sitter inte fast eller så, de liksom ...slits inte bara! :eek:

Bromsskivorna slits och ska bytas till hösten har vi sagt.

Bromsarna och skivorna har suttit där sedan 2011 när vi köpte bilen, om inte tidigare..... Men den är godkänd på besiktningen och lämnade bra ...bromsprov, kommer inte i håg ordet.


Om bilen är från -10 och ni köpte den -11 så finns det ju ingen som helst anledning att bromsarna skulle vara bytta om inte bilen gått väldigt långt.
Om beläggen inte slits så bromsar hon inte så mycket.
På min bil har jag behövt byta bromsar efter ca 8500mil dvs efter flera år för mig.
Var bromsarna bra på besiktningen och fortfarande är bra finns ju ingen anledning att byta?
Om man nu inte tycker att det är roligt att lägga pengar på bromsar? O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Bilfrågor

Bosse bildoktor svarar i alla fall på en exakt samma fråga som du ställde så här:

Be en verkstad kolla att bränsletrycket står kvar i systemet när motorn stängs av. Det bildas ånglås i systemet om detta inte fungerar.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 664
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp