Bilist körde på hästekipage

Sv: Bilist körde på hästekipage

Hästarna klarade sig tyvärr inte :( En ska ha dött omedelbart och den andra var tvungen att tas ner av vet. Usch o fy...
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Gud vad många olyckor det har varit nu! :confused:
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Det är helt otroligt att vi inte ska kunna samsas på vägarna!!!:mad:

Vi hade för ungefär ett år sedan en, dock lindrigare, hästolycka här i trakterna där det var en travhäst med sulky och en buss inblandade. Efter detta tog skriverierna och debatterna i den lokala tidningen fart. Och med detta givetvis ett ton med helt urbota korkade kommentarer - enligt mig iaf. Men droppen var ändå när jag fick höra en bekant som berättade att de diskuterat detta på jobbet och att en av dennes arbetskamrater kläcker ur sig att han/hon tycker att det är roligt att skrämma hästar när man kör bil och möter dem! :confused: Han/hon tyckte att det var så kul att se dem skutta å hoppa och menade på att det hade hänt någon gång att ryttaren ramlade av men hästen "sprang ju som bara iväg", ungefär som att då var det ju ingen fara... När han/hon sedan fick motfrågan "Vad skulle hända då om du är ute å kör med din familj i bilen, ni möter en häst som du skrämmer och hästen hoppar ut framför bilen? Det blir ju en lika stor kollision som om du kör på en älg!" Då blev denne person väldigt tyst och klämde väl ur sig nåt i stil med "Det har jag aldrig tänkt på..."

Där ligger ett av dom största problemen, FOLK TÄNKER INTE! Och jag vill absolut inte dra alla över en kam, varken när det gäller bilister eller ryttare, för det finns de som visar oerhört mycket hänsyn i trafiken. Men det är ju dom som inte gör det som märks tyvärr...
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Skänker en tanke till dom inblandade och hästarna. Det var hemskt att det skulle bli så här och tänker starkt på hästägararna och ryttarna som red.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilist körde på hästekipage

Det är helt otroligt att vi inte ska kunna samsas på vägarna!!!:mad:

Vi hade för ungefär ett år sedan en, dock lindrigare, hästolycka här i trakterna där det var en travhäst med sulky och en buss inblandade. Efter detta tog skriverierna och debatterna i den lokala tidningen fart. Och med detta givetvis ett ton med helt urbota korkade kommentarer - enligt mig iaf. Men droppen var ändå när jag fick höra en bekant som berättade att de diskuterat detta på jobbet och att en av dennes arbetskamrater kläcker ur sig att han/hon tycker att det är roligt att skrämma hästar när man kör bil och möter dem! :confused: Han/hon tyckte att det var så kul att se dem skutta å hoppa och menade på att det hade hänt någon gång att ryttaren ramlade av men hästen "sprang ju som bara iväg", ungefär som att då var det ju ingen fara... När han/hon sedan fick motfrågan "Vad skulle hända då om du är ute å kör med din familj i bilen, ni möter en häst som du skrämmer och hästen hoppar ut framför bilen? Det blir ju en lika stor kollision som om du kör på en älg!" Då blev denne person väldigt tyst och klämde väl ur sig nåt i stil med "Det har jag aldrig tänkt på..."

Där ligger ett av dom största problemen, FOLK TÄNKER INTE! Och jag vill absolut inte dra alla över en kam, varken när det gäller bilister eller ryttare, för det finns de som visar oerhört mycket hänsyn i trafiken. Men det är ju dom som inte gör det som märks tyvärr...

Just denna gång verkar ju vara en ren olycka tyvärr......

Dessvärre kan jag inte mer än hålla med om ditt inlägg.. :confused:
Jag har själv åkt runt på diverse åkerier o bussföretag o pratat med chaufförer o dess lednin angående hästar i trafiken..
Folk skulle bli fullkomligt LIVRÄDDA om dom förstod vilken OKUNSKAP det råder ute på vägarna :eek:
Chaufförer som tycker det ser kul ut när hästen skuttar iväg :o
Om vi byter ut hästen mot en älg, hade du stannat då? -Självklart blir svaret..
Om det hade suttit ett lite barn vid vägkanten, hade ni stannat o iakttagit STOR försiktighet då? -Självklart.....
Hade ni släppt ut ert barn på en motordriven fyrhjuling m dragen/maxad gas som inte gick att reglera o utan bromsar? -Självklart inte..
Nej, men en skenande häst på 650kg rakt ut i trafiken med en liten vettskrämd ryttare det gör ju inget... -Det ser ju så kul ut när den skuttar omkring eller springer fort... :o
Hur tror ni en 14-årig tjej mår som ramlat av sin skenande häst, men fastnat med foten i stigbygeln o dras med hängande under magen på en skenande häst???? Hon överlever INTE!!!!!
Eller om hästen nu drar ut över fältet o halkar/går omkull med ryttaren under??? Hon ska ha änglavakt om hon överlever att få 650kg häst över sig.....
Hästen blir skrämd för en plastpåse i diket o hoppar ut framför er bil. Hästen halkar med sina järnskor på asfalten o går omkull, ni kör över/på både häst/ryttare, krockar med mötande bil.... eller klipper benen på hästen så häst/ryttare kommer in genom framrutan på er bil... häst/ryttare o samtliga i bilen dör..... Allt för enliten plastpåse i diket o en oaktsam bilist sominte respekterar att

HÄSTAR ÄR FLYKTDJUR!!!!!!!

Det måste ut bättre information bland våra bilister om faran med häst i trafiken!! Trafikskolorna måste trycka mkt hårdare på det i undervisningen!

Framförallt bland våra såkallade "yrkeschaufförer".
Ni skulle bli förvånade över hur många bilister som är mer rädda om sina bilar än om ett liv.....
Att dra förbi ett hästekipage o utsätta det för direkt livsfara det bryr dom sig inte om... Även omhästen skenar iväg... men skulle hästen pga sin rädsla/flykt/panik skada bilen då j*vlar tar det hus i h*lvete :p
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Sänder en tanke till de inblandade o en jättestor styrkekram... Lider med er!
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Det måste ut bättre information bland våra bilister om faran med häst i trafiken!! Trafikskolorna måste trycka mkt hårdare på det i undervisningen!

det måste bli bättre information bland våra ryttare om faran med häst i trafiken, ridskolaorna etc måste trycka mycket hårdare på det i undervisningen.
Klart det finns rötägg till bilister men jag ser väldigt ofta ryttare på vägen på halvlång långa tyglar, nonchalant skrittande och som inte har en suck att kontrollera sin häst om den dära plastpåsen kommer flygande.Själv leder jag alltid min häst på asfaltsvägar och jag ger en eloge till alla bilister, mcisar o långchaffisar som visar så bra hänsyn.
Tar man ansvar och hänsyn själv som ryttare i trafik så tror jag man får de allra flesta bilister med sig.
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Du, majoriteten av alla yrkesförare är väl utbildade och vet om riskerna. Det finns naturligtvis rötägg där också. Men de utgör INTE majoriteten. Lever man av sitt körkort har man inte råd att med flit orsaka olyckor...

Privatbilister kommer man lättast åt genom att förklara att hästar räknas som vilt = de får själva stå för kostnader för skador på sina fordon, tyvärr smäller det högre än omtanken om medtrafikanterna.

Och som Bloody F Mary säger, ryttarna måste skräpa till sig de också!

Har man en osäker häst ger man sig INTE ut på vägarna. Det är bara korkat.
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

"Det måste ut bättre information bland våra bilister om faran med häst i trafiken!! Trafikskolorna måste trycka mkt hårdare på det i undervisningen"

Trafikskolorna bör undervisa detta praktiskt. Kan de pressa pengar på att lära ut att man inte får "köra onykter eller drogpåverkad" och ta pengar för det.
Antar att man som nybliven körkorttagare fått sån information inpräntad sen barnsben. Då kan de absolut ha en enstaka undervisning just om detta.

Lider så med ägarna och ryttarna till hästolyckan i Ås. Åkte därifrån efter skolavslutningen och får detta beskedet på väg hem till Småland.
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Det räcker inte med trafiksskolorna. Det måste ske på politisk nivå.

Inte ens Transportstyrelsen har ngn större kunskap i hur hästar fungerar. Allt som oftast jämställs de som- fordon- som bara förstör o ska hålla sig i skogen.

Ni vet väl hur svårt det är att få hastigheten sänkt till 50 km/ h utanför ridskolor. för att inte säga omöjligt. Det är reglerat i lagar vad som är att betrakta som skola. Inte att det finns andra ställen utom tättbebyggt område där lika många barn befinner sig.

Men visst ja. Det är ju bara flickor- som är lägre stående varelser o ska dessutom ha mindre bidrag till sina futtiga flickintressen:mad:

Det behöver finnas V I P som förälder för att någon ska orka lyssna.
 
Sv: Bilist körde på hästekipage

Ännu en olycka?! :(
Mina tankar går till ägarna/ryttarna och bilföraren.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ryttare till häst har blivit påkörd av en bilist i Kolmården nu på söndagseftermiddagen.
Svar
0
· Visningar
231
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bilist körde på en ryttare med häst vid Oxåker i Kolmården vid 14.20-tiden och smet sedan från platsen.
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den finska GP-ryttaren Joanna Robinson har förlorat en av sina hästar i en fruktansvärd trafikolycka i södra Frankrike. Efter att...
Svar
10
· Visningar
1 549
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp