Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Jösses! Jag har aldrig varit i närheten av de hastigheterna. Dubbla tiden är mer rimlig.
Beror nog på vad man har för cykel och vad man har för väg. Men jag skulle inte säga att det är orimligt med 20 km/h på cykel, även om jag nog ligger någonstans strax under till och från jobbet, men bitvis beror det på sådant som annan trafik, som gör att man måste sänka farten.
 
Många nya landsvägar byggs dessutom utan någon väggren, dvs knappt 2 dm asfalt bortom strecken som markerar vägens kant.

Sen har vi också ofogen att cykelvägar gärna vinterunderhålles ej. Ibland blir avstjälpningsplats för snö.
Precis! och jag höll på att skriva, cykelväg eller en rejäl vägren. Men haken är att bilar ibland hänger i vägrenen hur länge som helst trots att man inte får.

När jag cyklade till en väninna med mitt barn förra veckan stötte jag på en väg där det var anvisad cykelväg längs med vägen med en vit markering. Utanför den vita markeringen hade asfalten blivit till stora hål, dröp ned i diket och så hade de sopat allt väggrus så det låg över hålen och den dåliga asfalten. Livsfarligt. Det roliga är att jag inte hade märkt det när jag cyklade själv för då struntade jag i cykelvägarna på ett annat sätt men med barn ville man ju cykla säkert... det blev ju farligare!

På cyklistbloggar har jag sett att tydligen gör de ofta cykelvägen så att den är både farligare och längre än att cykla på bilvägen. En av de absolut vanligaste cykelolyckorna som leder till vård är att cykla in i ett hinder som kommunen satt upp med flit på cykelbanan, som en sten eller en betongsugga. Den andra är att cykla in i en grå stolpe som de satt i cykelbanan för att underlätta för biltrafiken, tredje är rätt och slätt stora hål som de struntar i att laga. Sedan ligger också tunnlar under vägen med livsfarligt skarpa kurvor utan sikt nära till, då kan det bli krock med två cyklister (de kan bygga dessa trots att experter säger att det är livsfarligt innan). Sedan blänker inte cykellampor lika bra i reflexer i väghinder som billampor, men reflexerna är ändå ofta obefintliga eller gamla.

Där jag cyklar oftast är det som tur är inte såhär.
 
Senast ändrad:
Jag har flera sträckor på min väg till jobbet där jag måste samsas med bilister. Och jag håller med dig om att om fler personer som "bara" kör bil även testade att cykla (delar av) sträckorna de kör bil, så kanske de skulle bli lite mer uppmärksamma och inte bara köra med "cyklisten dök bara upp från ingenstans". Nej, det gjorde inte cyklisten, det var du som inte hade uppsikt.

Det är så "roligt" med att bilar i 30 km/h är "krypfart", medan en cyklist i samma hastighet, på samma sträcka, är en total fartdåre som inte har någon som helst respekt för andra.
Exakt, som de skriver om "jättesnabba" cyklister, i 30 km i timman. Helt knasigt! Det är ju lika snabbt på en cykel som i en bil, dvs ganska lagom.
 
Inte jag heller. För 10 år sedan provade jag att cykla mellan byarna, ca 3 mil varav större delen kuperad grusväg. Med paus så tog det 2 timmar och 45 minuter.
Fast jag skrev ju upp till en mil är det rimligt kvickt jämfört med bil eller kollektivtrafik. Om du cyklar längre än så och inte är tävlingscyklist eller jättevan blir ju vem som helst supertrött. Klart man inte bara kan ta tiden för en mils cykling tre gånger och då få tiden för tre mils cykling :laugh:

Det är ju därför folk har elcykel i så fall.

Jag tog inte alls upp alternativet 3 mil så jag vet inte var du fick det ifrån.
Jag har aldrig ens cyklat tre mil i en sittning.
 
Dessutom kan cykel absolut vara hyggligt snabb och den är lika bekväm när det gäller att själv bestämma när man ska cykla. Haken är just att få med packning, men till jobbet brukar många inte behöva mer packning än vad som får plats.

Tex från Solna till Lidingö skulle bil ta 22 minuter, om det inte är rusningstrafik, 1 timma att åka kollektivt, men 54 minuter med cykel, (då är ju cykelvägarna säkert inte ens raka vägen) då sparar man ju in träningspasset på kvällen också. De som cyklar har iofs elcykel då. Gå skulle ta 2 timmar och 37 minuter. Så den största tidsbesparingen är att flytta från att gå till att cykla.

Från mitt hem till tåget, 5,6 km, tar det 11 minuter med bil (dyr parkering dock) 18 minuter med cykel, 21 minuter med buss, då kan bussen ändå köra i 90 större delen av sträckan och inga stopp.

Så jag skulle nog säga att i allmänhet tar det kortare tid att cykla än att ta kollektivtrafiken om det är under 6-7 kilometer. Ska man byta buss kan det ju rent av ta när dubbelt så lång tid med buss som med cykel.

Så jag tror att det i allmänhet borde vara lättare att få bilburna, som har runt en mil till jobbet, att ta cykel än kollektivtrafik.

(Det tar ca 30 minuter att cykla en mil, 15 minuter att cykla 5 km och tio minuter att cykla 3 km.)

Jag har (enligt Eniro) 22 min hemifrån till jobbet med bil. 53 min- 1 timme med buss (beroende på hur lång bytestiden mellan två bussar är). Cykel är uteslutet då det inte finns cykelbana alls så fort man kommit ut ur staden jag bor i. Jag vill inte cykla längst 90-vägarna. Det finns nån enstaka som cyklar småsträckor där men nästan aldrig någon längst den stora 90-vägen.

Jag skulle säga att för min del är problemet med cykel inte primärt packningen. Utan säkerheten. Inom stan där det finns cykelbanor och för mig rimliga avstånd cyklar jag oftast.
 
Jag har (enligt Eniro) 22 min hemifrån till jobbet med bil. 53 min- 1 timme med buss (beroende på hur lång bytestiden mellan två bussar är). Cykel är uteslutet då det inte finns cykelbana alls så fort man kommit ut ur staden jag bor i. Jag vill inte cykla längst 90-vägarna. Det finns nån enstaka som cyklar småsträckor där men nästan aldrig någon längst den stora 90-vägen.

Jag skulle säga att för min del är problemet med cykel inte primärt packningen. Utan säkerheten. Inom stan där det finns cykelbanor och för mig rimliga avstånd cyklar jag oftast.
Ja? Så du läste inte mina inlägg?

Jag har skrivit såhär.

Jag förstår inte varför folk blir sura när journalister uppmärksammar att samhället ger usla förutsättningar för cykling eller kollektivtrafik.

Reportaget i första inlägget klagar på att många inte kan cykla trots att avstånden är rimliga och på att kommuner, stat, trafikverk aktivt hindrar cykling och användande av kollektivtrafik genom att till exempel (ett bland många exempel) bygga köpcentrum utanför stan som är svåra att nå med kollektivtrafik eller cykel.

Jag förstår inte varför folk inte förstår vad de säger?

-Det är dåligt att det inte går att cykla (säger någon)

-Aaaargh jag blir så arg! varför påpekar du att jag inte kan cykla! jag kan ju inte cykla! Det går inte!

eh jaaa? jag klagar på att politikerna inte sett till att du kan cykla? Varför tar du det som att du borde cykla trots att det inte går?

Det är som om cykelvägar och kollektivtrafik är statiska saker som inte går att påverka. Varje gång någon säger -snälla bygg cykelvägar. Blir svaret -aaargh jag vill inte cykla på en 90 väg. Eh ja? det var ju det vi sa? -bygg cykelväg.

Det går inte att bygga en cykelväg, det är omöjligt, dyrt, tar plats osv. Men en motorväg är lätt som en plätt att bygga? Det är omöjligt att ändra så att bussar går när folk arbetar? Men en jättestor bro till Danmark -utan cykelväg (det påpekades att det behövdes men de struntade i det, det blev för dyrt O_o, ja det var ju sääkert cykelvägen som var det dyra i det projektet) det kan man minsann bygga?

Sedan vidare, jag har ju inte ens skrivit någonstans att jag tycker någon ska cykla över en mil, inte ens över 5 km. Jag tror jag skrivit runt 5 km upp till en mil kan vara snabbare än kollektivtrafik och bil om det finns cykelvägar.

Jag tror inte jag skrivit att någon som kör bil i 53 minuter ska cykla istället. I så fall skulle jag cykla till jobbet och det gör jag definitivt inte! det är 8 mil och det går fetbort. Finns dessutom ingen cykelväg, men det är inte därför det går bort.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är ganska enkelt: om kollektivtrafiken finns och har rimliga tider, och biljetten är billigare än vad det skulle kosta att tanka bilen för den sträckan, så skulle betydligt fler välja att åka kollektivtrafik.

I nuläget kan jag få en flygbiljett till Stockholm för samma pris som en bussbiljett in till stan (iofs Ryanair, men ändå).

Ja, en bil kostar i drift mer än bara bränsle, men när man står där och ska göra valet mellan att ta bilen eller promenera, sen trängas på buss, sen byta buss, anpassa sig efter en tidtabell... Och dessutom betala mer, så blir det liksom inget svårt val. Klart man tar bilen.

För miljöns skull tror jag att vi får störst effekt av att fortsätta bygga ut cykelnätet, ge cykel- och elcykelbidrag, och givetvis ett rejält elbilsbidrag för både nya och begagnade elbilar.

I stadsmiljö kanske små mopedbilar på el kan bli ett alternativ, logga in på appen, blippa körkortet i bilens scanner. Tänk elsparkcyklar fast dom måste stå på parkeringsplatser.

Exakt så tycker jag med. Jag kan leva med att det tar lite längre tid eller är lite dyrare. Men när det både är dyrare och tar betydligt längre tid än bilen så blir det bilen.
 
Så igen, samhället är fel! Politikerna, alla politiker struntar fullkomligt i miljön och uppvärmningen.

Det är ingen individ i tråden som är fel.

Allt är viktat åt det håll vi gör det på. Det är ordnat så att det är lättast och billigast att förstöra miljön mest.
Men att man måste anstränga sig extra utöver för att försöka låta bli.
 
Ja? Så du läste inte mina inlägg?

Jag har skrivit såhär.

Jag förstår inte varför folk blir sura när journalister uppmärksammar att samhället ger usla förutsättningar för cykling eller kollektivtrafik.

Reportaget i första inlägget klagar på att många inte kan cykla trots att avstånden är rimliga och på att kommuner, stat, trafikverk aktivt hindrar cykling och användande av kollektivtrafik genom att till exempel (ett bland många exempel) bygga köpcentrum utanför stan som är svåra att nå med kollektivtrafik eller cykel.

Jag förstår inte varför folk inte förstår vad de säger?

-Det är dåligt att det inte går att cykla (säger någon)

-Aaaargh jag blir så arg! varför påpekar du att jag inte kan cykla! jag kan ju inte cykla! Det går inte!

eh jaaa? jag klagar på att politikerna inte sett till att du kan cykla? Varför tar du det som att du borde cykla trots att det inte går?

Det är som om cykelvägar och kollektivtrafik är statiska saker som inte går att påverka. Varje gång någon säger -snälla bygg cykelvägar. Blir svaret -aaargh jag vill inte cykla på en 90 väg. Eh ja? det var ju det vi sa? -bygg cykelväg.

Det går inte att bygga en cykelväg, det är omöjligt, dyrt, tar plats osv. Men en motorväg är lätt som en plätt att bygga? Det är omöjligt att ändra så att bussar går när folk arbetar? Men en jättestor bro till Danmark -utan cykelväg (det påpekades att det behövdes men de struntade i det, det blev för dyrt O_o, ja det var ju sääkert cykelvägen som var det dyra i det projektet) det kan man minsann bygga?

Sedan vidare, jag har ju inte ens skrivit någonstans att jag tycker någon ska cykla över en mil, inte ens över 5 km. Jag tror jag skrivit runt 5 km upp till en mil kan vara snabbare än kollektivtrafik och bil om det finns cykelvägar.

Jag tror inte jag skrivit att någon som kör bil i 53 minuter ska cykla istället. I så fall skulle jag cykla till jobbet och det gör jag definitivt inte! det är 8 mil och det går fetbort. Finns dessutom ingen cykelväg, men det är inte därför det går bort.

Det spelar ingen roll hur mycket cykelväg de bygger. Jag kommer inte cykla 4 mil per arbetsdag. Det går fetbort för att använda ditt uttryck.

Bussen tar för lång tid då alla avgångar går inom varenda liten by på vägen (i sicksack). Jag tycker att det borde finnas kollektivtrafik som går direkt mellan två huvudorter i två grannkommuner.
 
Tänk om politikerna i Coronatider hade sagt att här har vi tre köer där folk står tätt och en plats där folk står tätt.

Det är nära och går snabbt och är billigt.

Men här är en kö där folk står med avstånd och en plats där folk kan stå med avstånd, om du betalar extra och tar en omväg och det tar dubbelt så lång tid.

Vilka är oddsen att någon hade hållit avstånd?
 
Det spelar ingen roll hur mycket cykelväg de bygger. Jag kommer inte cykla 4 mil per arbetsdag. Det går fetbort för att använda ditt uttryck.

Bussen tar för lång tid då alla avgångar går inom varenda liten by på vägen (i sicksack). Jag tycker att det borde finnas kollektivtrafik som går direkt mellan två huvudorter i två grannkommuner.
Ja? (jag skrev att jag tyckte det var rimligt att cykla runt 5 km upp till en mil. Citera gärna där jag skriver att jag tycker du ska cykla 4 mil. Känns som att jag upprepar mig här).

Dessutom kanske någon annan längs din sträcka skulle bli jätteglad över en cykelväg och kunna cykla till en kompis eller liknande.

Skulle det vara ett problem för dig om en journalist kom och gjorde ett reportage och sa att det vore bra om det fanns kollektivtrafik som var bättre osv? skulle du bli upprörd? Skulle det vara ett problem om det fanns en cykelväg även om du inte använde den?

Jag skriver hela tiden cykelbanor och kollektivtrafik och att det är politikens fel och att jag inte tycker att någon person i tråden gör fel? Men det verkar inte hjälpa? Varför tror du att jag tycker att du ska ändra dig? nu eller någonsin?

Jag tycker i alla fall det är bra när journalister påpekar problem och brister i kollektivtrafik och cykling.

Det är ju inte för att slå ned på individer utan för att fixa problemen!
 
Fast jag skrev ju upp till en mil är det rimligt kvickt jämfört med bil eller kollektivtrafik. Om du cyklar längre än så och inte är tävlingscyklist eller jättevan blir ju vem som helst supertrött. Klart man inte bara kan ta tiden för en mils cykling tre gånger och då få tiden för tre mils cykling :laugh:

Det är ju därför folk har elcykel i så fall.

Jag tog inte alls upp alternativet 3 mil så jag vet inte var du fick det ifrån.
Jag har aldrig ens cyklat tre mil i en sittning.

Råkade vara 3 mil mellan de byarna och jag har provat. Kan inte säga att det var 1 mil om det var 3.:D Jag har dock sprungit 1,2 mil men det har inte riktigt med någonting att göra.:p Men om man vill slippa bilköer så är cykel väldigt smidigt färdmedel. Även på landsbygd tycker jag att cykel är smidigare färdmedel om det är under en mil. Börjar det bli längre ska man nog ha motor på cykeln.
 
Råkade vara 3 mil mellan de byarna och jag har provat. Kan inte säga att det var 1 mil om det var 3.:D Jag har dock sprungit 1,2 mil men det har inte riktigt med någonting att göra.:p Men om man vill slippa bilköer så är cykel väldigt smidigt färdmedel. Även på landsbygd tycker jag att cykel är smidigare färdmedel om det är under en mil. Börjar det bli längre ska man nog ha motor på cykeln.
Jag tycker det är så enkelt i stan att slippa hålla reda på busstider :laugh: för jag tycker det är såå jobbigt, och så är det kallt och tråkigt att vänta på bussen :rofl: (själv har jag som längst sprungit 7 km (målet förra hösten), jag har nog ett drömmål på att testa en mil, kanske redan i år. Men det hör väl inte heller hit :D det skulle i så fall vara mycket långsamt.)
 
Så för att mansplaina @Badger lite:

Det är ingen som sagt att just Du måste cykla 100 mil till och från jobbet på smala vägar, där bilarna går i 200 km/h i -50 graders kyla, men att samhället måste underlätta för de som har möjlighet att ta cykeln, istället för att tvinga alla att åka bil.

Det måste till vettig cykelinfrastruktur för det, samt olika morötter och piskor för att få folk som skulle kunna cykla någon km att göra det, istället för av slentrian ta bilen.

Och en NJB-video som diskuterar det där med att man får "gratis" motion av att inte ta bilen, samt alltså då sparar tid på att cykla jämfört med att ta bilen:
 
Dessutom kan cykel absolut vara hyggligt snabb och den är lika bekväm när det gäller att själv bestämma när man ska cykla. Haken är just att få med packning, men till jobbet brukar många inte behöva mer packning än vad som får plats.

Tex från Solna till Lidingö skulle bil ta 22 minuter, om det inte är rusningstrafik, 1 timma att åka kollektivt, men 54 minuter med cykel, (då är ju cykelvägarna säkert inte ens raka vägen) då sparar man ju in träningspasset på kvällen också. De som cyklar har iofs elcykel då. Gå skulle ta 2 timmar och 37 minuter. Så den största tidsbesparingen är att flytta från att gå till att cykla.

Från mitt hem till tåget, 5,6 km, tar det 11 minuter med bil (dyr parkering dock) 18 minuter med cykel, 21 minuter med buss, då kan bussen ändå köra i 90 större delen av sträckan och inga stopp.

Så jag skulle nog säga att i allmänhet tar det kortare tid att cykla än att ta kollektivtrafiken om det är under 6-7 kilometer. Ska man byta buss kan det ju rent av ta när dubbelt så lång tid med buss som med cykel.

Så jag tror att det i allmänhet borde vara lättare att få bilburna, som har runt en mil till jobbet, att ta cykel än kollektivtrafik.

(Det tar ca 30 minuter att cykla en mil, 15 minuter att cykla 5 km och tio minuter att cykla 3 km.)
Under ett antal år, så cyklade jag under rimlig säsong, april-oktober ungefär mellan Fältöversten och Rissne, ca 14 km minst tre dagar i veckan. Då var jag yngre och väldigt vältränad. Cyklandet var en del av träningen för den idrott jag höll på med.

Halka, dålig snöröjning och snömodd är inte "roligt" ens med dubbdäck, höstmörker, starka vindar och iskallt regn är inte heller speciellt charmigt, så att cykla något längre distanser under den mörka, kalla och blöta delen av året, kräver en i det närmaste fanatisk inställning till att cykla.

Dina uträknade cykeltider, gäller enbart i teorin, inte i verkligheten.
Enligt teorin, skulle cykeltiden varit 45 minuter, i praktiken var restiden närmare 1 timme. Ja, jag förde träningsdagbok på den tiden...

Verklig cykling något längre distans än ett fåtal km i "blandad stadsmiljö", innebär ett antal passager över eller under trafikleder, att vänta vid rödljus, branta backar, motvind, att hantera diverse trafikhinder av oförväntad typ (t.ex. att en grävmaskin grävt av vägen/cykelbanan och en omväg behövs) och inte minst ett behov av att duscha och byta kläder när man kommit fram. En elcykel eliminerar inte sådant som rödljus och påtvingade omvägar.

Det tar minst 10-15 minuter att parkera/låsa fast cykeln, duscha och klä sig, så den totala restiden blev för mig snarast 1 timme och en kvart.

Det är för korta resor på max fyra fem kilometer som cykel verkligen ger stor nytta. En lagom dos vardagsmotion, föga behov av att duscha, och vid arbetsresor (=samma resa varje dag) en hög grad av planerbarhet vad avser tidsåtgång.

Men teorierna om att en stor majoritet i Stockholm verkligen har max 5-6 km till jobbet, är oerhört märkliga.
Det bygger på statistik, där man jämför antalet boende i ett område, med antalet arbetsplatser i samma område.

Men det vet väl alla, att i Stockholmsområdet, så reser man kors och tvär mellan jobb och bostad. De som bor i Solna jobbar inte nödvändigtvis i Solna, utan jobbar kanske i innerstaden eller för den delen i Huddinge.
Man flyttar inte från Tyresö eller Lidingö, när arbetsplatsen flyttar till t.ex. Skärholmen, utan man hittar "bästa möjliga resa" givet livspusslet och eventuella egna krämpor.

Det som verkligen behövs för att minska bilresorna i städer och tätorter, är att de korta cykelresorna är enkla och med låg risk för stulen/vandaliserad cykel, och att kollektivtrafiken får vara olönsam (ur ett företagsekonomiskt perspektiv).
 
Tror man konstaterat att folk som åker kollektivt, jobbar mer än de som kör bil. Många passar på att skicka mail och göra annat jobbrelaterat. Våra nya bussar har wifi och USB vid varje sittplats för att underlätta sånt. Tvärförbindelser blir bättre hela tiden, åtminstone i norrort. Man byggde Arninge stn och gjorde den till en knutpunkt för underlättande av byten åt alla håll. Toppenbra! Men visst behöver det fortsätta utvecklas.
Problemet vi har, är också att flera större terminaler är fulla och behöver byggas ut för att kunna ta ökat antal turer. Även infrastrukturen har en gräns för utbyggnad av busstrafiken.

Det passerar ca 600,000 trafikanter varje vardag t-centralen - slussen. Vilket är en riktig trafikkloss. En del hoppas man väl underlätta genom att blåa linjen byggs ut via Gullmarsplan och vidare ut till Nacka. Vilket kommer ta ett antal år. Det är inte så att Trafikförvaltningen inte arbetar med att utveckla lokaltrafiken och infrastrukturen. Just Slussen är också något av ett problembarn pga att busstrafiken till och från Nacka går där. Fö skulle jag få ett mindre nervöst sammanbrott av att köra från Nacka via Slussen med bil. Köerna i rusningstid är enorma. T-banan kommer gå via Gullmarsplan eftersom det också är en knutpunkt med bussar från Tyresö med omnejd. Det är enklare att förtäta t-banan än busstrafiken. Så ja det jobbas med det kontinuerligt.

Det är inte så lätt att bygga ut busstrafiken heller. Säg att du vill flytta ett busstopp 100 meter. Först ska det göras en analys om behov av att flytta. Sedan ska det göras en konsekvensanalys. Sedan ska kommunen säga sitt, sedan ska detaljplanen vara zonad för flytten, sedan ska förslaget ut på remiss till diverse organisationer som synskadades förbund. Och sedan som grädde på moset så är det inte helt ovanligt att beslutet överklagas av tex BR eftersom busstoppet innebär ökad trafik och oljud. Eller för den delen glesbygdsbor eftersom de stör djuren. Det är liksom inte bara att smälla upp nya busstopp på nolltid.
 
Jag menar inte på landsbygden, utan i tätorter där det ges sken av att finnas lämplig busstrafik och man försöker straffa sönder bilism. Medans i verkligheten är det i stort sett stört omöjligt att ta sig till och från jobbet med buss, även om buss till synes finns.

Ex. vis flygplatser med minst ett par hundratal arbetande varje dag. Med buss en gång i timmen... anpassad till precis inget.

Just Arlanda (om du menar den) så har du både Arlanda Express som tar 20 minuter - jobbar du på Arlanda får du viss rabatt om du köper månadskort, och nu även pendel som går raka vägen dit även om det tar lite längre tid. Däremot Skavsta är väl mer knepigt om man bor i Stockholm. Och just flygbussarna går väl flera gånger om dagen.
 
Under ett antal år, så cyklade jag under rimlig säsong, april-oktober ungefär mellan Fältöversten och Rissne, ca 14 km minst tre dagar i veckan. Då var jag yngre och väldigt vältränad. Cyklandet var en del av träningen för den idrott jag höll på med.

Halka, dålig snöröjning och snömodd är inte "roligt" ens med dubbdäck, höstmörker, starka vindar och iskallt regn är inte heller speciellt charmigt, så att cykla något längre distanser under den mörka, kalla och blöta delen av året, kräver en i det närmaste fanatisk inställning till att cykla.

Dina uträknade cykeltider, gäller enbart i teorin, inte i verkligheten.
Enligt teorin, skulle cykeltiden varit 45 minuter, i praktiken var restiden närmare 1 timme. Ja, jag förde träningsdagbok på den tiden...

Verklig cykling något längre distans än ett fåtal km i "blandad stadsmiljö", innebär ett antal passager över eller under trafikleder, att vänta vid rödljus, branta backar, motvind, att hantera diverse trafikhinder av oförväntad typ (t.ex. att en grävmaskin grävt av vägen/cykelbanan och en omväg behövs) och inte minst ett behov av att duscha och byta kläder när man kommit fram. En elcykel eliminerar inte sådant som rödljus och påtvingade omvägar.

Det tar minst 10-15 minuter att parkera/låsa fast cykeln, duscha och klä sig, så den totala restiden blev för mig snarast 1 timme och en kvart.

Det är för korta resor på max fyra fem kilometer som cykel verkligen ger stor nytta. En lagom dos vardagsmotion, föga behov av att duscha, och vid arbetsresor (=samma resa varje dag) en hög grad av planerbarhet vad avser tidsåtgång.

Men teorierna om att en stor majoritet i Stockholm verkligen har max 5-6 km till jobbet, är oerhört märkliga.
Det bygger på statistik, där man jämför antalet boende i ett område, med antalet arbetsplatser i samma område.

Men det vet väl alla, att i Stockholmsområdet, så reser man kors och tvär mellan jobb och bostad. De som bor i Solna jobbar inte nödvändigtvis i Solna, utan jobbar kanske i innerstaden eller för den delen i Huddinge.
Man flyttar inte från Tyresö eller Lidingö, när arbetsplatsen flyttar till t.ex. Skärholmen, utan man hittar "bästa möjliga resa" givet livspusslet och eventuella egna krämpor.

Det som verkligen behövs för att minska bilresorna i städer och tätorter, är att de korta cykelresorna är enkla och med låg risk för stulen/vandaliserad cykel, och att kollektivtrafiken får vara olönsam (ur ett företagsekonomiskt perspektiv).
Uhm. För det första. Jag pratar hela tiden om kortare stadsresor, runt 5 km, upp till en mil. Tror jag upprepat det i varje inlägg nu.

För det andra, du behöver inte förklara för någon som vuxit upp utan bil i familjen hur det är att cykla i is och snömodd. Det har jag gjort sedan jag fyllde 9. Dock som sagt oftast på korta sträckor, i stad. Jag bor i en av Sveriges tydligen större städer. Rent av en av de fem största. Att korsa hela stan från ena änden till den andra är nästan aldrig mer än 7 km. Det har jag gjort i regn, is, snömodd osv, aldrig med dubbdäck. Jag har aldrig skrivit att jag tycker någon ska cykla längre än så.

Även bilar möter trafikljus, köer, garage, parkering osv.

En majoritet av Sveriges befolkning bor faktiskt i just städer. Det finns bara två riktigt stora städer.

Teorierna om resor i Stockholm bygger mycket riktigt inte på en existerande verklighet. Allt som skrivits om det har varit mycket tydligt om att nu finns faktiskt inte den infrastrukturen. Just nu har människor i Stockholm inte de cykelavstånden. Just nu kan folk i Stockholm faktiskt inte cykla. Men om det hade funnits cykelvägar så skulle avstånden blivit så korta. Ingen begär att en Stockholmare eller Göteborgare ska cykla som det ser ut nu. Folk gör det dock ändå. Däremot begär folk att det ska byggas säker cykelinfrastruktur i städerna. Men det är tydligen dumt att vilja?

I Köpenhamn cyklar över 60% av befolkningen till jobbet, eftersom de har en cykelinfrastruktur. I Amsterdam cyklar 58% dagligen och 80% någon gång i veckan. Paris bygger cykelinfrastruktur, alla moderna storstäder i Europa går mot mer grönt, mer växter för bin, mer cyklar i städerna. Utom våra omoderna gamla storstäder i Sverige. Sverige släpar efter.

Jag jobbar i Solna, jag är mycket väl medveten om att det går att cykla till Solna från både Lidingö och centrum, för en 50+ kvinna med elcykel. Om man vill trotsa den usla cykelinfrastrukturen.
 
Så igen, samhället är fel! Politikerna, alla politiker struntar fullkomligt i miljön och uppvärmningen.

Det är ingen individ i tråden som är fel.

Allt är viktat åt det håll vi gör det på. Det är ordnat så att det är lättast och billigast att förstöra miljön mest.
Men att man måste anstränga sig extra utöver för att försöka låta bli.
Det är för att som individer så vet vi vad som är "rätt" i teorin, men i praktiken är vi däggdjur som i princip alltid väljer den vägen med minsta motstånd.

Och det är inget "fel" med det, vi är programmerade för att bete oss så.

Samhället är vi allihopa, men tyvärr så gäller ju "lättjans lag" även där och vi individer ställer inte de krav vi borde.

Men: tänk för bara tio år sen. Inte susade det runt massa elbilar, elsparkcyklar ovh elcyklar då. Det händer faktiskt grejer. När valet att göra "rätt" är tillräckligt lätt, så väljer fler och fler det valet.
 
Det är för att som individer så vet vi vad som är "rätt" i teorin, men i praktiken är vi däggdjur som i princip alltid väljer den vägen med minsta motstånd.

Och det är inget "fel" med det, vi är programmerade för att bete oss så.

Samhället är vi allihopa, men tyvärr så gäller ju "lättjans lag" även där och vi individer ställer inte de krav vi borde.

Men: tänk för bara tio år sen. Inte susade det runt massa elbilar, elsparkcyklar ovh elcyklar då. Det händer faktiskt grejer. När valet att göra "rätt" är tillräckligt lätt, så väljer fler och fler det valet.
Tänk på 50-talet, då cyklade många fler, likaså på 80-talet, då cyklade alla barn, det gör de inte längre.

Ja precis, självklart väljer vi vägen med minsta motstånd. Det har jag sagt i varje inlägg nu.

Det är därför vägen med minsta motstånd måste vara den mest miljövänliga vägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp