Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Tänk på 50-talet, då cyklade många fler, likaså på 80-talet, då cyklade alla barn, det gör de inte längre.

Ja precis, självklart väljer vi vägen med minsta motstånd. Det har jag sagt i varje inlägg nu.

Det är därför vägen med minsta motstånd måste vara den mest miljövänliga vägen.

Ja, och de flesta kvinnorna jobbade inte heltid, så det gick att få ihop det livet.

Jag håller med dig, men det är ingen liten "fiende" att slåss mot här. Sverige kan inte ställa sig utanför världssamhället. Vi får fortsätta tugga i oss Goliat bit för bit, såsom vi har gjort och fortsätter göra. Sverige är ett väldigt udda land på den globala scenen, vi har kommit enormt mycket längre på de flesta miljöområdena än länderna utanför Norden. Pant. Fjärrvärme. Återvinningsstationer.

Kanske mer medborgarengagemang för cykelvägar kan behövas i storstäderna? Och rösta utefter det...
 
Hela diskussionen startade ju för att en journalist sa i ett reportage att minsta motståndets väg måste vara den mest miljövänliga vägen -kollektivtrafik och cyklel.

Varpå alla blev jättesura och sa att de inte tänkte cykla längs 90-vägar till köpcentrum för att göra miljön glad.
Och man bara, -ja ingen sa att ni skulle.
 
Ja, och de flesta kvinnorna jobbade inte heltid, så det gick att få ihop det livet.
Jag vet inte vad det har med saken att göra?

När jag cyklade och var 9 år gammal jobbade min ensamstående mamma heltid, eller mer.

(det fanns fritids på den tiden med, vi cyklade och gick dit.)

Jag skulle snarare säga att det verkar som att föräldrar har tid att skjutsa barn mycket mer nu än då.

 
Jag håller med dig, men det är ingen liten "fiende" att slåss mot här. Sverige kan inte ställa sig utanför världssamhället. Vi får fortsätta tugga i oss bit för bit.
Hur ställa sig utanför, välfärdssamhället var väl stort på 80-talet?

Kanske mer medborgarengagemang för cykelvägar kan behövas i storstäderna? Och rösta utefter det...
Eller så kanske politikerna kan ta sitt ansvar för miljön och göra det ändå? Det är inte som att jag röstade för coronaåtgärder, var inte ens ett val emellan. Men politikerna antog rätt och slätt att det var bäst för folk att få leva. Samma sak med uppvärmningen. Det är inget optional extra att leva eller dö där.
 
Att det inte är rimligt att jämföra mot 50-talet pga att samhället ser mycket annorlunda ut nu vs för 70 år sen.
Jag jämförde även med 80-talet. Jag levde inte på 50-talet.

Städer som inte byggde för bilen under 60-talet (Köpenhamn) har sina cykelmöjligheter kvar ännu och använder dem.

Jag jämför även med moderna städer som Köpenhamn och Amsterdam i nutid.

Förstår inte varför folk är så förtvivlat emot att ha cykelinfrastruktur och fungerande kollektivtrafik mitt i en miljökatastrof.
 
Jag jämförde även med 80-talet. Jag levde inte på 50-talet.

Städer som inte byggde för bilen under 60-talet (Köpenhamn) har sina cykelmöjligheter kvar ännu och använder dem.

Jag jämför även med moderna städer som Köpenhamn och Amsterdam i nutid.

Förstår inte varför folk är så förtvivlat emot att ha cykelinfrastruktur och fungerande kollektivtrafik mitt i en miljökatastrof.
Det är väl ingen som är emot det? Och det byggs ju hela tiden fler cykelbanor, iaf i städerna häruppe?

Stockholm var väl utrustat med cykelvägar när jag susade runt där i somras också...

Vem är emot mer cykelinfrastruktur? Skitbra ju. Men tar tid att bygga, är främst en urban fråga, och kan inte användas för att bygga bort bilanvändande. Bara minska det, framförallt på sommarhalvåret och i stadsmiljö.

Cykelinfrastruktur är inte en panacea, mirakelmedel är bara en myt. Men det är en del av många, och tillsammans kan alla insatserna åtminstone dämpa kaoset som är på väg. Bland annat för att cyklar inte måste tankas och det är en stor styrka vid globala kriser 😋.
 
Vi får fortsätta tugga i oss Goliat bit för bit, såsom vi har gjort och fortsätter göra. Sverige är ett väldigt udda land på den globala scenen, vi har kommit enormt mycket längre på de flesta miljöområdena än länderna utanför Norden. Pant. Fjärrvärme. Återvinningsstationer.

Kanske mer medborgarengagemang för cykelvägar kan behövas i storstäderna? Och rösta utefter det...

Och trots att Sverige slår sig för bröstet om hur miljövänliga vi är så är vi inte precis i topp när vi börjar leva på andra länders resurser. 3 april, sedan lever vi på andra länders bekostnad. Det beräknas att om alla skulle använda lika mycket resurser som Sverige så behövs det ca 2.5 jordklot. Sveriges overshoot händer tidigare och tidigare för varje år. Så vad vi gör räcker uppenbarligen inte. De andra nordiska länderna är inte heller direkt några förebilder, de börjar leva över sina resurser tidigare än Sverige.

1653316366698.png
 
Ok det där är de vedertagna tiderna, googlade. Jag är lite snabbare än så.
Men jag är långsam jämfört med sportande cyklister såklart.

Men det gäller ju att man får upp cykelkonditionen (har pumpade däck, fungerande växlar). Sedan cyklar många väldigt långsamt, men det är faktiskt ofta nära jobbigare att cykla långsamt än snabbt, extremt segt blir det.

Men det kan väl inte riktigt ta 20 minuter att cykla 3 km för dig? har du tagit tid?
Nej, jag har inte tagit tid. Jag cyklar inte så ofta men för mig tar det cirka en halvtimme att cykla 6-7 km. Och jag har för mig att det tog 10 minuter att cykla 2 km när jag cyklade den sträckan. Så runt 15 minuter tar det nog att cykla 3 km. Jag har aldrig haft någon räcercykel.
 
Det är väl ingen som är emot det? Och det byggs ju hela tiden fler cykelbanor, iaf i städerna häruppe?

Stockholm var väl utrustat med cykelvägar när jag susade runt där i somras också...

Vem är emot mer cykelinfrastruktur? Skitbra ju. Men tar tid att bygga, är främst en urban fråga, och kan inte användas för att bygga bort bilanvändande. Bara minska det, framförallt på sommarhalvåret och i stadsmiljö.

Cykelinfrastruktur är inte en panacea, mirakelmedel är bara en myt. Men det är en del av många, och tillsammans kan alla insatserna åtminstone dämpa kaoset som är på väg. Bland annat för att cyklar inte måste tankas och det är en stor styrka vid globala kriser 😋.
Nej, cykelvägar är inte något mirakelmedel, men det blir fan så mycket enklare att övertyga folk om att cykel är ett bra alternativ om det finns bra cykelinfrastruktur. Och det är många, många som är emot att det byggs cykelinfrastruktur, och den infrastruktur som byggs är ofta bristfällig. Byter sida titt som tätt, upphör helt plötsligt, har konstiga och farliga hinder, med mera.

Helt klart är det viktigaste medlet för att få bort "onödig" biltrafik att se till att den är så dyr att man inte vill använda bilen i onödan. Problemen som då uppstår är då att vissa inte har möjlighet att låta bilen stå, samt att vissa inte bryr sig om att det blir dyrare med bil, för de har råd att betala ändå.
 
Nej, cykelvägar är inte något mirakelmedel, men det blir fan så mycket enklare att övertyga folk om att cykel är ett bra alternativ om det finns bra cykelinfrastruktur. Och det är många, många som är emot att det byggs cykelinfrastruktur, och den infrastruktur som byggs är ofta bristfällig. Byter sida titt som tätt, upphör helt plötsligt, har konstiga och farliga hinder, med mera.

Helt klart är det viktigaste medlet för att få bort "onödig" biltrafik att se till att den är så dyr att man inte vill använda bilen i onödan. Problemen som då uppstår är då att vissa inte har möjlighet att låta bilen stå, samt att vissa inte bryr sig om att det blir dyrare med bil, för de har råd att betala ändå.
Att göra biltrafiken dyrare lättar inte trycket i städerna, snarare tvärtom. Det gör det smärtsamt dyrt att bo på landsbygden, med resultat att fler flyttar in till stan och gör det ännu trängre där.

Gratis pendelparkering och billigare buss brukar däremot hjälpa. I stan där jag bor kör dom ibland en kampanj vintertid för att minska avgaserna i centrum när det är risk för inversion.

Ett annat bra verktyg är att börja baka in restiden i arbetstiden. Luleå Tekniska Universitet har provat det. Man kan ju faktiskt ta en del jobbsamtal och svara på lite mail medans man sitter på tåget, och så slipper man välja mellan hiskeligt långa dagar vs köra bil.
 
Att göra biltrafiken dyrare lättar inte trycket i städerna, snarare tvärtom. Det gör det smärtsamt dyrt att bo på landsbygden, med resultat att fler flyttar in till stan och gör det ännu trängre där.

Gratis pendelparkering och billigare buss brukar däremot hjälpa. I stan där jag bor kör dom ibland en kampanj vintertid för att minska avgaserna i centrum när det är risk för inversion.

Ett annat bra verktyg är att börja baka in restiden i arbetstiden. Luleå Tekniska Universitet har provat det. Man kan ju faktiskt ta en del jobbsamtal och svara på lite mail medans man sitter på tåget, och så slipper man välja mellan hiskeligt långa dagar vs köra bil.
Billigare buss hjälper bara att få bort cyklister och fotgängare, bilister bryr sig inte. Gratis pendlarparkering är jag osäker på om det har någon större effekt. Och jag nämnde även problemen med att göra det tillräckligt dyrt för att köra. Men kanske skulle gå om man på vissa sträckor, eller i vissa områden, säger att det kostar 100 kr/km att ta bilen (eller vad man nu kan tänka sig).
 
Billigare buss hjälper bara att få bort cyklister och fotgängare, bilister bryr sig inte. Gratis pendlarparkering är jag osäker på om det har någon större effekt. Och jag nämnde även problemen med att göra det tillräckligt dyrt för att köra. Men kanske skulle gå om man på vissa sträckor, eller i vissa områden, säger att det kostar 100 kr/km att ta bilen (eller vad man nu kan tänka sig).
De bilister som kan bry sig, bryr sig (jag väljer att se människor som "goda"). De som har barn blir det knepigare för med bussarna, extremt svårt att få ihop pusslet med hämtningar lämningar och träningar via kollektivtrafiken för de flesta.

Men den målgruppen kan däremot vara pigg på att nappa på stor rabatt på elbil.

Klart det finns enstaka rövhattar som fortfarande tycker det känns bättre att köra med förbränningsmotor, men så kommer det alltid vara.

Själv så hade jag gärna haft elbil men har inte råd ännu, jag bor där det kan bli -30C en vanlig arbetsdag på vintern, och det finns inte riktigt budgetelbilar för min målgrupp ännu.
 
De bilister som kan bry sig, bryr sig. De som har barn blir det knepigare för med bussarna, extremt svårt att få ihop pusslet med hämtningar lämningar och träningar via kollektivtrafiken för de flesta.

Men den målgruppen kan däremot vara pigg på att nappa på stor rabatt på elbil.

För att inte tala om hur mycket dyrare det blir att åka kollektivt hela familjen jämfört med att åka hela familjen i en bil!
 
De bilister som kan bry sig, bryr sig (jag väljer att se människor som "goda"). De som har barn blir det knepigare för med bussarna, extremt svårt att få ihop pusslet med hämtningar lämningar och träningar via kollektivtrafiken för de flesta.

Men den målgruppen kan däremot vara pigg på att nappa på stor rabatt på elbil.

Klart det finns enstaka rövhattar som fortfarande tycker det känns bättre att köra med förbränningsmotor, men så kommer det alltid vara.

Själv så hade jag gärna haft elbil men har inte råd ännu, jag bor där det kan bli -30C en vanlig arbetsdag på vintern, och det finns inte riktigt budgetelbilar för min målgrupp ännu.
Jag ser inte att folk är villiga att byta bort sin "frihet" med bil, mot "hemsk" buss/tunnelbana/spårvagn/cykel.

Byta mot elbil är kanske aningen bättre för klimatet än förbrännningsbilar, men hjälper inte särskilt mycket. Så det jag syftar främst på är bil kontra kollektivtrafik eller cykel, inte olika typer av bilar. Varje bil tar upp lika mycket utrymme, och orsakar därmed lika mycket trängsel.

Jag tror inte att en barnfamilj automatiskt måste ha en bil för att klara vardagen, beroende på hur/var man bor, var jobbet ligger och vad man har för jobb. Har haft kollegor som antingen varierat att hämta/lämna, och då börjar lite tidigare vissa dagar, och kommer lite senare andra dagar.

Mycket av diskussionerna ligger ju just på att "men det går inte att göra så här för en ... ", och nej, det kanske är sant att det inte funkar med kollektivtrafik eller cykel för alla, men det betyder inte att alla som tar bilen överallt måste ta bilen överallt, utan kanske i många fall skulle klara sig minst lika bra med andra alternativa färdmedel.

Det stör mig så mycket i debatten att alla verkar tro att vi som förespråkar mer cykling och kollektivtrafik vill helt förbjuda alla att köra bil oavsett situation. Det de flesta av oss vill göra är att få folk som faktiskt skulle kunna byta gör det, även om det kostar lite bekvämlighet.
 
Jag ser inte att folk är villiga att byta bort sin "frihet" med bil, mot "hemsk" buss/tunnelbana/spårvagn/cykel.

Byta mot elbil är kanske aningen bättre för klimatet än förbrännningsbilar, men hjälper inte särskilt mycket. Så det jag syftar främst på är bil kontra kollektivtrafik eller cykel, inte olika typer av bilar. Varje bil tar upp lika mycket utrymme, och orsakar därmed lika mycket trängsel.

Jag tror inte att en barnfamilj automatiskt måste ha en bil för att klara vardagen, beroende på hur/var man bor, var jobbet ligger och vad man har för jobb. Har haft kollegor som antingen varierat att hämta/lämna, och då börjar lite tidigare vissa dagar, och kommer lite senare andra dagar.

Mycket av diskussionerna ligger ju just på att "men det går inte att göra så här för en ... ", och nej, det kanske är sant att det inte funkar med kollektivtrafik eller cykel för alla, men det betyder inte att alla som tar bilen överallt måste ta bilen överallt, utan kanske i många fall skulle klara sig minst lika bra med andra alternativa färdmedel.

Det stör mig så mycket i debatten att alla verkar tro att vi som förespråkar mer cykling och kollektivtrafik vill helt förbjuda alla att köra bil oavsett situation. Det de flesta av oss vill göra är att få folk som faktiskt skulle kunna byta gör det, även om det kostar lite bekvämlighet.
"Bekvämlighet" är inte samma sak som att inte vilja lägga till 2 timmar mer pendling per dygn. Barnen måste i säng i tid och föräldrarna undvika utbränning.

Om man försöker tänka lite mer lösningsorienterat runt just barnfamiljerna, så skulle skolbuss för alla kunna öppna upp för fler familjer att ställa bilen. Och då menar jag alla, även de med cykelavstånd, pga vinter.
 
"Bekvämlighet" är inte samma sak som att inte vilja lägga till 2 timmar mer pendling per dygn. Barnen måste i säng i tid och föräldrarna undvika utbränning.

Om man försöker tänka lite mer lösningsorienterat runt just barnfamiljerna, så skulle skolbuss för alla kunna öppna upp för fler familjer att ställa bilen. Och då menar jag alla, även de med cykelavstånd, pga vinter.
Läs vad jag skriver, istället för att bygga halmgubbar större än universum, tack.
 
Just Arlanda (om du menar den) så har du både Arlanda Express som tar 20 minuter - jobbar du på Arlanda får du viss rabatt om du köper månadskort, och nu även pendel som går raka vägen dit även om det tar lite längre tid. Däremot Skavsta är väl mer knepigt om man bor i Stockholm. Och just flygbussarna går väl flera gånger om dagen.

Kan tyvärr inte svara utan att outa mig själv.


Det är knepigt för personal att ta sig till flygplatser, lokaltrafiken är som mest anpassad efter resenärer, som sämst absolut inte till när personal behöver vara på plats/åka hem och som absolut sämst, inte anpassad för någon alls, utan bara går när det fanns en ledig buss och en lucka i bussschemat.

Det finns många större arbetsplatser fortfarande, som fabriker, stålverk etc som har flera hundra anställda. Inte en enda gång dyker frågan upp " När behöver ni ha bussen hit, så folk kan komma till jobbet?"

Bussbolaget sätter sin tid och tycker att man får väl åka när det passar. Medans arbetsgivaren sätter sin tid, och struntar fullständigt i hur man tar sig till jobbet. På ett av mina jobb hade man körkortskrav enbart för att lokaltrafiken var opålitlig.

Känns lite bakvänt att ansvaret, straffet och priset, i både tid och pengar ska alltid ligga i knät på den anställde.
 
Många som blir tillfrågade varför de skjutsar barnen till skolan svarar att "Det är så mycket trafik, att vi inte vågar låta barnen cykla själva till skolan"

Tillägg: men nog skulle det i många fall behövas cykelvägar på landsbygden också, dels för att folk nog kör snabbare än man gjorde förr, men även för att man byggt om vägar för att bli säkrare för bilister, vilket är samma sak som osäkrare för alla andra. Särskilt då 2+1 vägar och liknande, där man har minst 90 km/h som hastighet, och ingen vägren för cyklister eller gående.
Det byggs i stort sett alltid en parallell cykelväg när större vägar på landsbygden byggs om/till som 1+2 väg eller det dras en ny sträckning. Det är faktiskt ett krav hos Trafikverket. Undantag sker bara om det är verkligen omöjligt att anlägga cykelväg, t.ex. för att vägen ligger inklämd mellan en järnväg och en sjö eller något annat svårforcerbart hinder.
På delsträckor där det är svårt att anlägga cykelväg, så hänvisas istället till andra delar av det lokala vägnätet, och förbindelse skapas till det lokala vägnätet.

Dessa många mil långa cykelvägar som byggts de senaste åren för väldigt stora summor ute i obygden används väldigt lite av den kategori som de byggts för, alltså för cykelpendling, det är nämligen alltför långa pendlingssträckor det handlar om, kanske tre-fyra-fem mil. Medelålders män i tajts använder heller inte de anlagda cykelvägarna, eftersom de är för smala, det går inte att träna klungåkning, och dessutom är de för dåligt sandsopade, vilket ger punktering...

På de där cykelvägarna saknas cyklister i princip helt. När det gjorts "trafikräkningar" några år efter att cykelvägarna byggts, så brukar resultatet i form av "antal cyklister" tangera noll.

Så massor med miljoner kronor, går till ett fåtal som tycker det är mysigt att åka på cykelutflykt någon gång per år, medan pendlarna åker bil (eller buss om sådan finns), och de medelålders männen i tajts, håller till bland bilarna på 2+1 bilen.

Det är på distanser upp till 5-6 km från centralorten/förortens centrum/högstadieskolor och gymnasier som det behövs cykelvägar. Det är avstånd som många är beredda att cykla i vardagen.

Det behövs cykelbanor till pendlarbussarnas hållplatser och säkra cykelställ, och det är 5-6 km från centralorten längs väldigt många fler vägar än dem som byggs ut till 1+2 vägar som det behövs säkra cykelvägar.

Cykelvägar som är så säkra och trygga så att föräldrar dessutom vågar låta sina barn cykla till skolan igen.

Så, slutsatsen är:

Lägg pengarna på säkra cykelvägar inom och strax utanför centralorten, istället för på oanvända utflyktsvägar längs 1+2 vägar.

I "säkra cykelvägar" ingår att kommunernas trafikplanerare ser till att sluta skapa otydliga övergångsställen, alltså sådana som för cyklister ser ut som cykelöverfarter, men som för bilister är skyltade som övergångsställen. Reglerna om företräde för cyklister är olika, och missförstånd gör att olycksrisken ökar.

Få kommer att cykla 3 mil till jobbet om det finns alternativ, många kan cykla några kilometer, åtminstone under den ljusare och varmare delen av året..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp