BILLIGA hindermaterial?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 545
B

Buffalo_brud

Är det någon som vet var man köper billiga hindermaterial?

Säljer dom hindermaterial på odal? någon som vet? :confused:

Tacksam för svar :bow:

Sv: BILLIGA hindermaterial?

Vad kostar det att tillverka egna hindermaterial? Ungefär?

Om man räknar med materialåtgång på:

Virke: 5,7 m, 10x5
Skruvar: 8 cm x 8st
Skruvar: 12st x 5cm

Eller

Virke: 3,4 m
Skruvar: 12st x 5cm
Och sedan en "hinderstödsfot"'

En burk med vit målarfärg :p

Vad kan det kosta?

Tror kostnaden beror mycket på vad du använder öfr virke, och vad du köper det. Kan skulja sig många hundralappar..

En följdfråga: Hur långa bör man göra bommarna?

"Vanliga" bommar brukar vara ca 3,5 m

Men om man använder billigaste träet som går, vilket det nu är? ;) , hur mycket kan det kosta?

bommar är vanligtvis 3 m eller 3,5 m

Jag tar mig friheten och lånar din tråd lite... :angel: ;)

Någon med bättre fantasi som har någon bra idé till vad man kan använda som hinderstöd när man tömkör över upphöjda bommar? Som inte hästen kan skada sig på då...

I somras var jag och en kompis ut i skogen och tog björkar som var kvar efter avverkad skog (fick ta). Dom fungerar utmärkt som bommar då de är väldigt raka :idea:

Tja...säg att trä kostar 20-30 kronor/meter, då kostar själva träet 170 kronor. Skruvar kostar typ ingenting.. Vet inte om man kan köpa det löst, men en förpackning med 50 skruvar kan man köpa för 20 kronor.
Färg.. tja.. jag vet inte hur mycket man behöver. En liter kanske?
Så allt som allt kostar det kanske 170+40+100, så runt 300 spänn.

...Kanske :smirk: :D

Jag tänkte göra sådana som dom visar i boken "Cavaletti", att ha när jag tömkör. Man sätter två plankor som ett X, och skruvar fast en bom i ett par sånna. Då kan man välja höjd mellan 10 och 50 cm.

Har inte den boken, finns det bilder/beskrivning på internet tro? Eller har du scanner? :idea: ;) :o Var ju smart, lät riktigt enkelt ju! :)

"sockerbitar" är ju åxå väldigt bra om man vill ha olika höjder på bommar. har ingen aning om vad såna kostar...

Jo. Boken hade jag hemma. Tyvärr är scannern paj, men i boken står det:

"Krysstöd har fördelen att kunna byggas upp på tre olika höjder. Den lägsta höjden, som samtidigt får anses vara normalhöjden, är 15-20 cm. Den används framför allt vid arbete i skritt och trav. I galopp är det bättre att ändra till 50cm, för att ge galoppsprången de nödvädiga uttrycket och för att uppfostra hästarna att vara uppmärksamma framåt."

Hittade en bild på nätet också.
cavaletti.JPG

tant agda skrev:
"sockerbitar" är ju åxå väldigt bra om man vill ha olika höjder på bommar. har ingen aning om vad såna kostar...
Dom är svindyra.
Här gör vi hinder av vad vi kan hitta. Som stöd brukar det bli bildäck, hinkar, tunnor, trädgårdsstolar, m.m
Till bommar är det enklaste att ta vanliga plankor och trä plaströr (tex dränerings-slang) över plankan. Finns i många färger, skadar inte benen och är mkt billigt. :D

ÅÅ..! Såna ska jag göra ;)

har du några fler "tips" på egenbyggen :D

"Njaa.. beror på vad du är ute efter"

ALLT MÖJLIGT! :) :d ;) :D

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
911
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 226
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka