Billiga hjälmar bättre?

Sv: Billiga hjälmar bättre?

Jag tror inte att dyrare hjälmar nödvändigtvis är säkrare, däremot kan de kanske vara bekvämare med mer avancerade material, mer avancerad och genomtänkt ventilation etc.

En fara med dyra, trendiga hjälmar är att du kanske köper en fastän passformen kanske inte är den bästa på just ditt huvud, och att du inte byter ut den när den fått en smäll.

Personligen använder jag därför en billigare hjälm av klassisk "icketrendig" modell som jag vet passar bra på mitt huvud, och som jag har råd att byta ut när som helst. 5 gånger om året om det skulle behövas... :angel:

Ett bra test vore mycket intressant att se!

Klokt tänkt att ha en billigare som man byter ut om det finns minsta tvivel! jag har oxå billig hjälm, tror inte att de är sämre om de de har rätt "märkning" Är det CE de ska vara märkta med för att vara "godkända". har nu en billig hjälm, men den har blivit lite för stor, så jag gillar min gamla, riktigt gamla bättre. men nu har den gått upp i rök. Skumt värre!
Som sagt, vore kul att se ett test! Nåt för nån större tidning att låte genomföra ett sånt test kanske?

Jag såg Plus igår och tänkte precis som du. Ridhjälmar.
Jag hade en billig hjälm och drattade av min pålle. Hon snubblade och gick ner på knäna och jag flög över huvudet på henne och landade på bakhuvudet.
Fick whipples, hjärnskakning samt minnesförlust i 12 timmar.

Läkarna på lasarettet sa att det var tur att jag hade hjälm. Den var billig men den höll... :bow:

De har testat ridhjälmar men det var ett tag sedan (kommer inte ihåg var).
De hjälmar som var bäst var de som gör en till en svamp. Dvs ju mer material mellan huvud o mark ju bättre.
De flesta hjälmarna var ok om man trillade med huvudet rätt ner, men det gör man oftast inte. Just när man hamnar med huvudet på sidan var det skillnader.
// Linda

Tror inte heller att dyrare hjälmar skulle vara säkrare än billiga. Varför lägga ner så mkt. pengar på en hjälm? Man kan ju ha otur och behöver köpa en ny snart igen, om man dunsar ner i backen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka