Billigare med eget stall?

Hej, jag behöver hjälp.
Om jag skaffar två hästar och har dom i ett stall som egentligen är två uteboxar med tak och ett litet rum för sadelkammare, är det då billigare att ha hästen hemma? Om man bortser från kostnaden av bygget så syftar jag på när man har allt grovjobb klart, då är det väl bara försäkring, hovslagare, foder (man slipper bensinkostnader) och sånt som rör hästen som kostar. Tänker då även hyra hage av grannstallet och de tar inte mycket betalt, ca 500 kr! Hur blir det då?

Det du kan spara i stallhyra får du betala i arbete istället, så det beror ju på vad du värdesätter.
 
Tack snälla för allas svar och hjälp, ska nu tänka över mitt beslut, återigen; tack!:bow:
Börja med att köpa en häst och ha den inackorderad ett tag. Kanske i något kollektivstall där ni delar på passen. Visst är det roligt att ha hästarna alldeles nära, men det är rätt mycket jobb också. Så att börja med ett kollektivstall kan vara bra att prova först.

Jag har fyra hästar varav två ridhästar. För mig, som har två ridhästar i stockholmsområdet sparar många tusenlappar på att ha hästarna hemma, men hade jag bara haft en häst hade jag försökt ha den uppstallad på någon anläggning med lite bättre träningsmöjligheter än vad jag har idag. Skönt att slippa vara så låst som man är med hästarna hemma också.
 
Hej, jag behöver hjälp.
Om jag skaffar två hästar och har dom i ett stall som egentligen är två uteboxar med tak och ett litet rum för sadelkammare, är det då billigare att ha hästen hemma? Om man bortser från kostnaden av bygget så syftar jag på när man har allt grovjobb klart, då är det väl bara försäkring, hovslagare, foder (man slipper bensinkostnader) och sånt som rör hästen som kostar. Tänker då även hyra hage av grannstallet och de tar inte mycket betalt, ca 500 kr! Hur blir det då?
Tänk på jobbet med till exempel vatten till kallstall som uteboxar, antingen dra ut uppvärmd ledning alt gräva ned den djupt. Termobar är väl mer eller mindre ett måste för hinkar fryser etc. Det blir lite uppstartskosnader.
Om du ändå ska ha utrtemperatur hade jag föredragit lösdrift. Men tänk på att du då måste ha sjukbox i alla fall.

Idén med att prova stå i ett kollektivstall är riktigt riktigt bra. Det är en del jobb och det blir lite jobb att be någon ta dina pass om du åker bort.
Prova det med en häst först.
Är du beredd på jobbet som två innebär?
Det är två som ska motioneras mörka vinterkvällar, du har kanske inte tillgång till något slags ridbana och måste transportera eller rida en bit för att komma dit.
Man måste självklart inte rida båda varje dag men båda behöver ju få sin uppmärksamhet och ridning.
Visst går det att ha en äldre pensionerad sällskapshäst, men jag tycker inte riktigt om att ha en som inte får mer stimulans än att gå i hage. Något behöver den väl få göra.
 
Fast marsvin och ormar brukar inte utfodras 4 gånger om dagen, tas in och ut ur buren dagligen och behöva få rengjort dagligen.
Lösdrift med fri tillgång och flottör i hagen = daglig tillsyn, du behöver inte ens mocka varje dag. Det finns många olika sätt att ha häst på!
 
Blir man mer låst av hästar än andra djur, själv tycker jag inte det.
Anledningen att man blir mer låst av hästar är att det inte är lika lätt att köra bort hästarna till djurvakten och lämna av med en säck foder som om det vore en katt eller hund.

Sen är det nog lite vanligare att hästägare inte litar på att folk kan ta hand om ens hästar utan tillsyn ;).
 
För min del är det billigt att ha hemma. Sällskapshästen är av billig modell, oskodd shettis och kostar inte många kronor i månaden. Visst kostar underhåll av stallet en del men vi gör allt själva så det är bara material och diesel till maskinerna som kostar. Så jag tror att det hade blivit mycket dyarare(och framförallt tråkigare!) för mig att hyra in någonstans.
 
Anledningen att man blir mer låst av hästar är att det inte är lika lätt att köra bort hästarna till djurvakten och lämna av med en säck foder som om det vore en katt eller hund.

Sen är det nog lite vanligare att hästägare inte litar på att folk kan ta hand om ens hästar utan tillsyn ;).
Sant, det blir mer jobb för djurvakten. Men mina utekatter skulle jag inte vilja köra iväg med en säck foder eftersom de då skulle tvingas vara inne för att minimera risken att de försöker ge sig av hem från den som vaktar.
Med ormar känner jag att man behöver någon lite kunnig som matar och ser allmänstatus då de är ganska svåra att läsa när de mår dåligt, även om man rent teoretiskt kan köra terrariet hem till någon.

Det går för den delen att köra hästar till djurvakt, även om jag bara hade en det år jag gjorde det.
Det var lite stökigt med rutiner och extra tillsyn i stallet jag var inackorderad i så jag skjutsade den till en kompis :)
 
Även om jag inte gärna reser bort ens över en helg så är det självklart att det krävs en hel del planering för att vara borta. Vilket gör att jag är väldigt "låst".
Dock har ju jag valt det och trivs med det.
Att skjutsa sin häst till vakt kan vi göra men bara om jag reser med en häst och har en häst kvar. Det är ingen av mina kompisar som har möjlighet att ta två hästar över en vecka, under vintern.

Jag vill dock ha en pålitlig person som är villig att antingen få längre pendelväg eller offra semester för att ta hand om mina hästar när jag är borta, vilket ju inte är så många som vill.

Jag har inte lösdrift och inte vatten ute till hagarna. Jag har IBC-tank men den fungerar ju bara på sommaren, vill inte ha flottör då jag vill ha stenkoll på vad hästarna dricker. Jag fodrar 5 ggr per dag med hönät då jag aldrig skulle kunna ha fri tillgång på foder till mina hästar.

Jag skulle säga att, även om både fri tillgång på foder och lösdrift blir vanligare, så är det ju fortfarande den stora mängden hemmahästar som lever ett liv där hästvakt av bra kvalitet och extremt arbetsvilja krävs.

Så, nog är det mer låst än ett marsvin, orm, hund eller katt. Något annat är ju larvigt att påstå. Jag kan givetvis förstå att olika arter har olika behov och olika kunskap krävs men hästeriet kräver så mycket runt om.
 
Det är skillnad ta hand om ett djur man kan köra i bilen eller åka taxi med till veterinären. Än en häst.

Så det är lättare få hjälp av någon med en katt eller ett marsvin än få hjälp med sin häst när man åker bort.
Där har du ju en poäng, just med eventuell transport till veterinär.
Antar att jag är så van att vara last att jag inte ser att det skulle vara så stor skillnad på djuren.
Samt att som jag tidigare sagt har jag mycket svårt att köra iväg mina utekatter till någon.
De är vana vid sin frihet och at tgå ut och in genom kattlucka och skulle må rätt dåligt av 2-3 veckor inomhus hos någon.
 
Måste vara jag som inte har så höga krav på den som passar, den som passar får dock alltid nummer till vet och några mer kunniga om det blir tal om att lasta och åka iväg.
Har även en katt som valt stallet istället för inne så hon tar jag inte och åker iväg med.
Hönsen tar jag inte häller och kör bort till någon.
När jag hade kaninerna var det omöjligt att åka bort men berodde på antalet av dom än att det var just kaniner.
 
Måste vara jag som inte har så höga krav på den som passar, den som passar får dock alltid nummer till vet och några mer kunniga om det blir tal om att lasta och åka iväg.
Har även en katt som valt stallet istället för inne så hon tar jag inte och åker iväg med.
Hönsen tar jag inte häller och kör bort till någon.
När jag hade kaninerna var det omöjligt att åka bort men berodde på antalet av dom än att det var just kaniner.

Det är mer att många inte VILL ha ansvaret för en häst. Just för ”hur ska jag veta om den är sjuk, vad ska jag göra då, tänk om ingen svarar osv”. En hund kan även en okunnig ringa veterinär om och åka in med. Och där finns då personal. Den okunnige behöver inte hålla i en häst som ska sprutas, slangas osv.

De flesta kan sätta på ett halsband och ett koppel. Betydligt färre kan sätta på en grimma.

Så handlar inte nödvändigtvis om kinkiga ägare utan om djurvakter som är mer eller mindre bekväma med ansvaret.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 406
Senast: Spike
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 143
Senast: MayGrace
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 228
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp