• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 739

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Då ekonomin inte finns till att köpa husvagn i nuläget funderar jag på att istället köpa ett biltält som fästes i bakluckan eller på dragkroken.

Någon här som har erfarenhet av biltält?

Det finns ju flera olika modeller, vilken är den bästa och mest lätthanterliga modellen?

Har kollat på denna:

https://www.amazon.se/personer-vatt...10280388692&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Andra förslag?

Tältet behöver egentligen inte vara så stor, det är bara jag och hunden. Men, jag vill kunna stå upp i tältet. Minst takhöjd 170 cm. Längd 200 cm. Bredd minst 120 cm.

Budget omkring 5000 kr.

Bilen är en Toyota yaris cross.
Tältet kommer enbart att användas vår, sommar och höst, så behöver inte ha någon isolering.

Gärna med någon typ av uppfällt soltak så man kan sitta där i skuggan soliga dagar.

Alla tips mottages tacksamt.

Då ekonomin inte finns till att köpa husvagn i nuläget funderar jag på att istället köpa ett biltält som fästes i bakluckan eller på dragkroken.

Någon här som har erfarenhet av biltält?

Det finns ju flera olika modeller, vilken är den bästa och mest lätthanterliga modellen?

Har kollat på denna:

https://www.amazon.se/personer-vattentätt-baklucketält-universellt-halvkombi/dp/B0DWLF6QKF/ref=asc_df_B0DWLF6QKF?mcid=cafbd5c8108539929117329c89db8fcf&tag=shpngadsglesm-21&linkCode=df0&hvadid=719758903324&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=4358185497627696322&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062456&hvtargid=pla-2410280388692&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1

Andra förslag?

Tältet behöver egentligen inte vara så stor, det är bara jag och hunden. Men, jag vill kunna stå upp i tältet. Minst takhöjd 170 cm. Längd 200 cm. Bredd minst 120 cm.

Budget omkring 5000 kr.

Bilen är en Toyota yaris cross.
Tältet kommer enbart att användas vår, sommar och höst, så behöver inte ha någon isolering.

Gärna med någon typ av uppfällt soltak så man kan sitta där i skuggan soliga dagar.

Alla tips mottages tacksamt.
Dum fråga, varför är ett biltält bättre än tex ett glampingtält?

Biltältet sitter på bilen. Fäll upp, klart!

Edit, hmm jag tänkte taktält. Helt annat med biltält. Glöm Mitt inlägg
Hmmm... Nu är det nog jag som inte har koll...

Själva tanken med biltält är det praktiska att den sitter fast i bilen .... men det kanske den inte gör?

Taktält kan jag inte ha. Problem med knäna, så skulle aldrig ta mig upp.

Vad är ett glampingtält?
Det är ett tält som är mer bekvämt än praktiskt. Dvs om man ska vandra i fjällen har man ett litet fjälltält som man orkar bära.

Men om man ska glampa så har man ngt stort åbäke med gärna ståhöjd och utesittarmöjlighet som man baxar in i bilen. (det är kanske ngt innerstadsstockholmskt att glampa. Finns att boka glamping på hotell med)

Uhm glammig camping? tror jag det står för, lyxtältning.

De jag sett verkar ge mer utrymme och vara varmare och stabilare än det du visade upp och jag kunde inte se hur man blev gladare över att bilen satt fast i tältet? Det var bara det.

random bild (jag har inte provat)

1773826730667.webp

Senast ändrad:
Hmmm... Nu är det nog jag som inte har koll...

Själva tanken med biltält är det praktiska att den sitter fast i bilen .... men det kanske den inte gör?

Taktält kan jag inte ha. Problem med knäna, så skulle aldrig ta mig upp.
Jag vet inte om du får någon extra bonus av att tältet sitter fast i bilen. Snarare en onödig inlåsningseffekt där du bara kan sätta upp tältet om det går att backa in exakt där med bilen.

Om det är ok att tältet inte sitter fast i bilen så är ju den här typen av tält bekväma för camping.
https://www.jagarliv.se/familjetalt--campingtalt-apelviken

Jag vet inte om du får någon extra bonus av att tältet sitter fast i bilen. Snarare en onödig inlåsningseffekt där du bara kan sätta upp tältet om det går att backa in exakt där med bilen.

Om det är ok att tältet inte sitter fast i bilen så är ju den här typen av tält bekväma för camping.
https://www.jagarliv.se/familjetalt--campingtalt-apelviken
Ja, något åt det hållet är nog vad jag söker. Men inte lika stort.
Det är ju bara jag och en liten hund på 7 kg.

Jättebra input om detta med fastsättning i bilen. Ska fundera på det ... mycket möjligt att det bara blir besvärligt.

Det är jag som har bilden av ett tält som permanent sitter fast i bakluckan och som bara är att fälla ut på några sekunder. Men det kanske inte finns.

Det är ett tält som är mer bekvämt än praktiskt. Dvs om man ska vandra i fjällen har man ett litet fjälltält som man orkar bära.

Men om man ska glampa så har man ngt stort åbäke med gärna ståhöjd och utesittarmöjlighet som man baxar in i bilen. (det är kanske ngt innerstadsstockholmskt att glampa. Finns att boka glamping på hotell med)

Uhm glammig camping? tror jag det står för, lyxtältning.

De jag sett verkar ge mer utrymme och vara varmare och stabilare än det du visade upp och jag kunde inte se hur man blev gladare över att bilen satt fast i tältet? Det var bara det.

random bild (jag har inte provat)

Visa bifogad fil 182674
Ja, något sådant jag söker.
Men mindre och lättare att sätta upp.

Ja, något sådant jag söker.
Men mindre och lättare att sätta upp.
Den där franska sportkedjan hade massor av sådana tält (kanske inte lika canvassnygga) innan de flydde landet, hyggligt prissatta. Undrans om någon annan kanske också har. Decathlon hette den.

Det verkar heta kampingtält.

Jättebra input om detta med fastsättning i bilen. Ska fundera på det ... mycket möjligt att det bara blir besvärligt.

Det är jag som har bilden av ett tält som permanent sitter fast i bakluckan och som bara är att fälla ut på några sekunder. Men det kanske inte finns.
@Hermelin s länk var ju fullt av sådana tält, inklusive ett som sitter fast i en bil :)
och ett glampingtäld som är slut

Men det verkar liksom gå ut på att man ska sova i bakluckan.

https://www.jagarliv.se/fritid/talt/campingtalt/

Fast om du vill ha ståhöjd så måste det nog vara minst lika stort i basen som i höjd. Så ett tält med ståhöjd kan nog inte vara så mycket mindre än så. Sen finns det små smidiga 2-mannatält. Men då är det inte ståhöjd.

Fast om du vill ha ståhöjd så måste det nog vara minst lika stort i basen som i höjd. Så ett tält med ståhöjd kan nog inte vara så mycket mindre än så. Sen finns det små smidiga 2-mannatält. Men då är det inte ståhöjd.
Jag tänker väl mig något mellanting.

2x2x2 meter som är lätt att sätta upp och med väggar som både kan vikas upp helt och där det finns myggnät + heltäckande.

Biltält är gjorda så att man sover i bakluckan. Så om du vill ha som du beskriver är det nog ett fristående tält du behöver leta efter, eller hemmabygge.
Det visste jag faktiskt inte.
Jättebra information.

Har kollat på några olika alternativ.

Har tyvärr tummen mitt i handen, så hemmabygge är dessvärre inget alternativ.

Prioriterar att tältet är enkelt att sätta upp.
Kroppen är tyvärr trasig, kan inte krypa omkring på marken och är inte händig överhuvudtaget.

Ett tält som sätter upp sig själv hade varit bra...

Det visste jag faktiskt inte.
Jättebra information.

Har kollat på några olika alternativ.

Har tyvärr tummen mitt i handen, så hemmabygge är dessvärre inget alternativ.

Prioriterar att tältet är enkelt att sätta upp.
Kroppen är tyvärr trasig, kan inte krypa omkring på marken och är inte händig överhuvudtaget.

Ett tält som sätter upp sig själv hade varit bra...

Kolla på uppblåsbara tält! Typ ett sådant här https://www.outdoorxl.se/bardani-airwave-300.html

Om ditt biltält ska gå ut på att du blandar bil och tälts utrymmen, så står ju bilens baklucka öppen många timmar i sträck.

Då är det bra att veta hur bilens elsystem och låsanordningar beter sig.

En bil jag har skulle med öppen baklucka obönhörligen dra ur batteriet över natten. Även om inga lampor skulle lysa.

En annan bil jag har skulle loopa på det här sättet:
1. Oj. Nu har bilen stått olåst i tio minuter. Jag låser.
2. Oj. Det var en dörr öppen. Jag reverterar.
3. Sov i exakt 600s.
4. Åter till 1.
Nånstans klockan två på natten skulle jag börja riva i säkringsdosan för att tvinga det överspända fordonet ned i konstgjord coma.

Nu fungerar inte alla bilar på detta sätt, men det kan vara bra att tagit reda på hur just sin bil beter sig vid öppen dörr under längre tid innan man lägger pengar på ett tält som man bara vill använda en halv gång.

Om ditt biltält ska gå ut på att du blandar bil och tälts utrymmen, så står ju bilens baklucka öppen många timmar i sträck.

Då är det bra att veta hur bilens elsystem och låsanordningar beter sig.

En bil jag har skulle med öppen baklucka obönhörligen dra ur batteriet över natten. Även om inga lampor skulle lysa.

En annan bil jag har skulle loopa på det här sättet:
1. Oj. Nu har bilen stått olåst i tio minuter. Jag låser.
2. Oj. Det var en dörr öppen. Jag reverterar.
3. Sov i exakt 600s.
4. Åter till 1.
Nånstans klockan två på natten skulle jag börja riva i säkringsdosan för att tvinga det överspända fordonet ned i konstgjord coma.

Nu fungerar inte alla bilar på detta sätt, men det kan vara bra att tagit reda på hur just sin bil beter sig vid öppen dörr under längre tid innan man lägger pengar på ett tält som man bara vill använda en halv gång.
Jättebra information.
Hade jag ingen aning om.

Efter att ha läst alla kommentarer och googlat en hel del har jag bestämt mig för ett fristående tält.

Har några jag ska kolla vidare på.
Hade helst av allt velat se de i en fysisk butik, men det går tyvärr inte.

De jag tittar främst på är:

https://www.motea.com/sv/vanit-cs55...MIvYaKp_2pkwMVy0uRBR1ugx8oEAEYASADEgLFHfD_BwE

https://www.getcamping.se/talt/alla-talt/outwell-sky-2-talt/

https://reactiveoutdoor.com/pages/2-step-cabin-tent-us-12
(Osäker på om sidan är säker eller inte. Gillar modellen)

https://www.amazon.se/personer-vatt...10280388692&psc=1&language=sv_SE&gad_source=1
(Går att använda fristående utan att fästa i bilen)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka