Bukefalos 28 år!

Är det nödvändigt att göra motortvätt eller kan man strunta i det? Den syns ju ändå inte.

Motortvätt är jättebra! Även om det inte luktar bränt etc från motorutrymmet. Det som är bra med att ha det rent där, är när något börjar läcka, så kan man spåra varifrån det kommer mycket lättare.
 
Utvändig biltvätt. Vilket shamoo och vax rekommenderar du?
Har endast tillgång till kallt vatten nu, och ingen högtryckstvätt.
Borste eller svamp?
 
Ja det är ju liksom inga problem att få sätet att se rent ut after tvätt. Det ser verkligen jättefint och rent ut. Men så fort det kommer lite fukt på det (till exempel lite regn från en jacka) så kryper det fram fläckar. Vet inte riktigt hur "bättre skum" hjälper? Vad är det för skillnad?
Då ska du impregnera sätena, nu fatta jag vad du menar ( lite trög och trött i huvudet🤣) vill du inte ha några fläckar alls fundera på överdrag(finns snygga som är dyrare)
 
Utvändig biltvätt. Vilket shamoo och vax rekommenderar du?
Har endast tillgång till kallt vatten nu, och ingen högtryckstvätt.
Borste eller svamp?
Hur hal yta vill du ha när du tvättar bilen ? Finns hur mkt som helst , i schampo väg så väljer jag gyon och Labrocosmetica alla dagar i veckan

vaxet är mafras egna serie eller mernzerna

Svamp eller microtvätt handske, borsten repar lacken
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ford och tyg :) nagelborste :D det låter bra. Sådant har jag fegat på.

Är det nödvändigt att göra motortvätt eller kan man strunta i det? Den syns ju ändå inte.
Ford sätena är hur enkla som helst att göra rena , de är snälla säten

Nej man behöver inte göra motortvätt om man inte vill, men de ser trevligare ut när bilen ska på service, besiktningen eller säljas
 
Kolla med ditt försäkringsbolag (där du har hemförsäkringen) om de har ett ozonaggregat att låna ut kostnadsfritt! Det har mitt! (Har Länsförsäkringar, så det kanske skiljer sig åt mellan länen.)
Bra tänk, men också skitlångt bort. Hyra saker är i stort sett aldrig ett alernativ när jag nu valt att bo på skogen. :D
 
Jag måste bara säga , jättekul att många hänger på här. Jag kan ju säga att där är hur mkt som helst inom bilvård och de är inte lite saker. De uppgraderas hit och dit knappt jag hänger med ibland..

Eloge till er som har väntat på svar .

En fråga vill ni att jag lägger upp lite bilder med till er ?
 
Jag undrar nog med vad en halv- eller helrecond kostar ungefär. Jag hatar att städa bilen. Och det borde göras.
 
Hur får jag bort sk flygrost? Frågade på den lokala rekondfirman och de svarade givetvis att det var nåt specialmedel de använder, de vill ju att en lämnar in bilen för 3000 spänn...

Följdfråga: Hur ofta bör bilen tvättas resp vaxas, enligt dig? Menar då ej för syns skull utan vad som krävs för bilvårds skull.
 
Då ska du impregnera sätena, nu fatta jag vad du menar ( lite trög och trött i huvudet🤣) vill du inte ha några fläckar alls fundera på överdrag(finns snygga som är dyrare)

Fast inte borde det väl bli fläckar av rent vatten, om sätet är rent? Det blir liksom ljusa fläckar med mörkare kanter. När man tvättar så flyttar man bara runt skiten utan att den kommer UR tyget på riktigt.

Jag vill inte göra tyget vattentätt.... bara rent....
 
Fast inte borde det väl bli fläckar av rent vatten, om sätet är rent? Det blir liksom ljusa fläckar med mörkare kanter. När man tvättar så flyttar man bara runt skiten utan att den kommer UR tyget på riktigt.

Jag vill inte göra tyget vattentätt.... bara rent....
Jo ,tyvärr är bilstolarna sådana dom drar till sig allt tyvärr.Får de inte torka helt utan fukt på fukt så blir de så! höst/vintertiden är hopplöst
 
Hur får jag bort sk flygrost? Frågade på den lokala rekondfirman och de svarade givetvis att det var nåt specialmedel de använder, de vill ju att en lämnar in bilen för 3000 spänn...

Följdfråga: Hur ofta bör bilen tvättas resp vaxas, enligt dig? Menar då ej för syns skull utan vad som krävs för bilvårds skull.
P-ray säger jag bara. Låt medlet verka tills de blir lila och kör med högtryck. Ett medel som man kan lämna , har de torkat så ta vatten slangen blött ner bilen så reagerar p-ray igen(Har haft många varma bilar som har varit vita efter en stund av medel men ingen fara)

Tvätta bilen en gång i veckan/var 14:e dag eller när du känner för de . De är upp till var och en , men ju längre man väntar ju jävligare blir den att tvätta .

Recondbiten säger jag 2 gånger om året en innan vintern och en efter när allt salt och skit är borta
 
Jo ,tyvärr är bilstolarna sådana dom drar till sig allt tyvärr.Får de inte torka helt utan fukt på fukt så blir de så! höst/vintertiden är hopplöst

Tror tyvärr inte att jag har förklarat tydligt nog, för du missförstår mig.
Det är helt torra säten, och det är inte exakt just nu, utan hela tiden som fläckarna kommer upp av vanligt vatten. Spelar ingen roll om de var tvättade för 6 månader sen eller en vecka sen. Det är inte mörka fläckar, utan en mörkare fläckkant, med rent i mitten. Alltså så är det tyget som är smutsigt, på djupet. Skum gör sätet till synes rent, men minsta vattendroppe drar upp smutsen från djupet igen, för att man har inte tagit bort smutsen... bara knuffat ner den i tyget.

Så därför undrade jag var man fick tag på något som suger upp smutsvattnet efter tvätt, så kanske blir resultatet lite mer hållbart.
 
Tror tyvärr inte att jag har förklarat tydligt nog, för du missförstår mig.
Det är helt torra säten, och det är inte exakt just nu, utan hela tiden som fläckarna kommer upp av vanligt vatten. Spelar ingen roll om de var tvättade för 6 månader sen eller en vecka sen. Det är inte mörka fläckar, utan en mörkare fläckkant, med rent i mitten. Alltså så är det tyget som är smutsigt, på djupet. Skum gör sätet till synes rent, men minsta vattendroppe drar upp smutsen från djupet igen, för att man har inte tagit bort smutsen... bara knuffat ner den i tyget.

Så därför undrade jag var man fick tag på något som suger upp smutsvattnet efter tvätt, så kanske blir resultatet lite mer hållbart.
Våtdammsugaren isåfall men sätt in en varmefläkt i bilen när du är färdig . Du vill inte bli dyng blöt i baken + de springer fukt nu vid denna tid
 
Hur hal yta vill du ha när du tvättar bilen ? Finns hur mkt som helst , i schampo väg så väljer jag gyon och Labrocosmetica alla dagar i veckan

vaxet är mafras egna serie eller mernzerna

Svamp eller microtvätt handske, borsten repar lacken

Så hal som möjligt :p nä men, jag vill ha något som effektivt tar bort insekter, asfalt och salt, men tyvärr vet jag ju att det ofta är så att ju effektivare shampo, desto mer är man tvungen att vaxa.
Ska kolla upp de märkena, är första gången jag hör om dem.

Har kört med borste nu en tid. Praktiskt när man är kort, men jag har haft känslan av att det inte är det bästa.
 
Tror tyvärr inte att jag har förklarat tydligt nog, för du missförstår mig.
Det är helt torra säten, och det är inte exakt just nu, utan hela tiden som fläckarna kommer upp av vanligt vatten. Spelar ingen roll om de var tvättade för 6 månader sen eller en vecka sen. Det är inte mörka fläckar, utan en mörkare fläckkant, med rent i mitten. Alltså så är det tyget som är smutsigt, på djupet. Skum gör sätet till synes rent, men minsta vattendroppe drar upp smutsen från djupet igen, för att man har inte tagit bort smutsen... bara knuffat ner den i tyget.

Så därför undrade jag var man fick tag på något som suger upp smutsvattnet efter tvätt, så kanske blir resultatet lite mer hållbart.
Så blir det på helt nya stolar också. Jag vet inte vad de har gjort med tygen numera men det är helt hopplöst.
 
P-ray säger jag bara. Låt medlet verka tills de blir lila och kör med högtryck. Ett medel som man kan lämna , har de torkat så ta vatten slangen blött ner bilen så reagerar p-ray igen(Har haft många varma bilar som har varit vita efter en stund av medel men ingen fara)

Tvätta bilen en gång i veckan/var 14:e dag eller när du känner för de . De är upp till var och en , men ju längre man väntar ju jävligare blir den att tvätta .

Recondbiten säger jag 2 gånger om året en innan vintern och en efter när allt salt och skit är borta

Ooops, har nog helt enkelt vanvårdat min bil. Jag tvättar den ordentligt 2 ggr per år, spolar av den nån gng däremellan. Jag skulle aldrig ha tid att stå och tvätta den varje månad, bor i lgh och har ingen tillgång till att enkelt och smidigt tvätta den ordentligt :o

Ska spana in P-ray. Tack för tips :)
 
Ooops, har nog helt enkelt vanvårdat min bil. Jag tvättar den ordentligt 2 ggr per år, spolar av den nån gng däremellan. Jag skulle aldrig ha tid att stå och tvätta den varje månad, bor i lgh och har ingen tillgång till att enkelt och smidigt tvätta den ordentligt :o

Ska spana in P-ray. Tack för tips :)
Du är inte den första som vanvårdar bilen , jag är så van vid att se de. De förstår jag,jag bor själv i lgh så vet hur de är.

Gör så är de något mer så bara fråga på
 

Liknande trådar

Fordon Eftersom jag jobbar som bilrecondare så tänkte jag startar en tråd hör med bilvård. Både utsidan och insidan av bilen . Så...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 981
Senast: myzzan
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 172
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp