Bukefalos 28 år!

Binda sparpengar?

Lilla

Trådstartare
Hur tänker ni nu när man kan binda sparpengar och få ngn/ngr procents sparränta?
Binder ni? Hur länge?
Jag är för feg för att köpa fonder men funderar på att binda sparpengar till 2,75% på 1 år.
Eller tror ni att räntorna kan bli högre om man väntar?
 
Hur tänker ni nu när man kan binda sparpengar och få ngn/ngr procents sparränta?
Binder ni? Hur länge?
Jag är för feg för att köpa fonder men funderar på att binda sparpengar till 2,75% på 1 år.
Eller tror ni att räntorna kan bli högre om man väntar?
Beror helt och hållet på hur mycket pengar du vill binda, var bara noga med att kontrollera så att banken ifråga har insättningsgaranti. Högre räntor blir det sällan utan ofta sänker de räntan under tiden med några procent, de pengar jag band upp ett år hade garanterat växt avsevärt mycket mer genom fonder och aktier.
 
Beror helt och hållet på hur mycket pengar du vill binda, var bara noga med att kontrollera så att banken ifråga har insättningsgaranti. Högre räntor blir det sällan utan ofta sänker de räntan under tiden med några procent, de pengar jag band upp ett år hade garanterat växt avsevärt mycket mer genom fonder och aktier.
Ja de har insättningsgaranti. Det är för övrigt ”min” bank.
Jag vet att fonder och aktier oftast växer mer men det är inte något för mig då jag blir nervös.
 
Hur tänker ni nu när man kan binda sparpengar och få ngn/ngr procents sparränta?
Binder ni? Hur länge?
Jag är för feg för att köpa fonder men funderar på att binda sparpengar till 2,75% på 1 år.
Eller tror ni att räntorna kan bli högre om man väntar?
Framöver är räntorna mest troligt på väg upp. Samtidigt så brukar bankerna släpa efter med sina sparräntor när styrräntan höjs, så å ena sidan får du nog bättre sparränta på ditt bundna år om du väntar. Å andra sidan har du ju då din obundna, troligen betydligt lägre sparränta under tiden du väntar.

(Jag har inget bundet sparkonto på det sättet. Men det beror på att jag bara sätter min buffert och målsparande på sparkonto, och dem vill jag ju kunna ta ut när det uppstår en oväntad utgift eller är dags att köpa det jag har sparat till. Det jag placerar långsiktigt har jag på börsen respektive i P2P-lån och så.)
 
Framöver är räntorna mest troligt på väg upp. Samtidigt så brukar bankerna släpa efter med sina sparräntor när styrräntan höjs, så å ena sidan får du nog bättre sparränta på ditt bundna år om du väntar. Å andra sidan har du ju då din obundna, troligen betydligt lägre sparränta under tiden du väntar.

(Jag har inget bundet sparkonto på det sättet. Men det beror på att jag bara sätter min buffert och målsparande på sparkonto, och dem vill jag ju kunna ta ut när det uppstår en oväntad utgift eller är dags att köpa det jag har sparat till. Det jag placerar långsiktigt har jag på börsen respektive i P2P-lån och så.)
Tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 893
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 692
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
536
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp