Bindringen i spilta- hur högt?

C

carwes

Behöver göra en temorär spilta och undrar om det finns någon regel om hur högt upp man ska sätta ringen som repet ska löpa genom?

Sv: Bindringen i spilta- hur högt?

I höjd med hästens bog är vad jag alltid lärt mig. Repet ska ju vara långt nog för att hästen ska kunna klia sig och ligga ner, men inte så långt att det 'kringlar' sig på marken när hästen står upp.

och givetvis en kloss som tyngd i änden på grimskaftet som löper genom bindringen.

Jag har alltid blivit tillsagd att hästen ska bindas i höjd med manken. Men det har varit vid tillfällig uppbindning. Tycker det verkar högt i en spilta. Boghöjd känns rimmligare..

Manken i en spilta?? Nej, bogen skall det vara och inget annat.

Just vad jag skrev oxå

Att i höjd med manken vid tillfällig uppbindning...

Har för mig att replängden ska vara så att repet ska kunna ligga en decimeter på spiltgolvet när man dragit klossen till stopp i bindringen. Någon som hört detsamma?

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
483
Senast: Badger
·
Fritid Jag och barnen vill åka till London och (bla) gå på Harry Potter-utställningen. Jag har aldrig varit i London, så ska sätta mig och... 2
Svar
35
· Visningar
967
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 736
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka