bita, tugga, tugga

M

mizz_perfect

Jag har en unghingst på 2 år som alltid ska bita på allt. grimskaft, täcken, jackor,.. allt som kommer i hans väg vill han tugga ltie på. detta kan vara väldigt irriternade tex när ha nska till hage noch ska leda sig själv.
jag har provat med nobite creme men det smakade tydligen inet äckligt enligt honom. vill ju inte slå honom eller så såklart. säjer man bestämt nej och tar ut saken ur munnen på honom så slutar han några sekunder sen är det dax igen.
kan det vara att det kliar i mjölktänderna eller är dte bara en dålig ovana?
någon som har något tips?
 
kan vara det, men annars är det typsikt unghingstssyndrom :) min höll oxå på att "pilla" överallt. men det går över mer och mer med åldern, men hingstar är annars i övrigt mera "rörlig" i sin mule :P
 
Jo det kan stämma det med tänderna. Men du får faktiskt säga åt honom på skarpen att så får man inte göra. Om du inte vill nypa han i mulen, nyp han på bringan.

Sam
 
Min lillkille hade precis samma tuggmani... ALLT skulle in i munnen. Det är som tidigare sagts unghingstfyr som kommer att lugna ner sig... Har han någon kompis att bråka o busa med? Det kanske kan hjälpa annars. Min har slutat bita nu, han är också två, han är förvisso kastrerad för ettt par veckor sedan, men han hade slutat tugga på allt innan dess...
 
det är helt normalt att unghästar biter på saker.. har själv 3 unghästar..;) 2 åringen biter på allt den få tag i .. tex min kläder.. men det är bara för att det kliar i deras tänder.., för min treåring har nämilgen lagt av med det nu i vinter.. men han höll på så innan oxå.. så det är bara att vänta te dom slutar..:P
 
Jag umgås med unghingstar varje dag, lösa på en lösdrift. Några av dom är riktigt pilliga, vilket jag inte gillar eftersom det faktiskt kan hända något.

Antingen rycker jag på axlarna (gör mig stor och markerar att de inte har där att göra), "slår" till med handen på mulen (inte hårt, men bestämt) och säger samtidigt NEJ. Det har funkat och om det inte är något som är nytt och väldigt intressant så håller de inte alls på. De är inte skygga för händer eller något utan är väldigt harmoniska. Man får vara noga med att vara konsekvent, bara markera mot mulen och inte ögon eller liknande.

Vissa saker låter jag dom pilla på och undersöka för att de ska få lite hjärngympa, men de vet var gränsen går.

De är inte så djäkla ömtåliga som många verkar tro. Bara man "slår" (låter så hårt, men vet inte vad man ska använda för annat ord) vid rätt tillfälle och av rätt orsak så tar inte hästarna skada av det. Om man ser hur unghingstarna beter sig mot varandra så ser man att de tål ganska hårda tag ;)

Min häst som gått utan mänslig kontakt tills i somras (född våren 2000) pillar inte alls (fastän han får knäckebröd som beröm). Jag tror att det är när de är i en viss ålder (1-3 ungefär) som de är väldigt pilliga och undersökande. Om de under den tiden har fått hållas med att pilla så behåller de den vanan och fortsätter hela livet.
 
Jag har en unghingst på 2 år som alltid ska bita på allt. grimskaft, täcken, jackor,.. allt som kommer i hans väg vill han tugga ltie på. detta kan vara väldigt irriternade tex när ha nska till hage noch ska leda sig själv.
jag har provat med nobite creme men det smakade tydligen inet äckligt enligt honom. vill ju inte slå honom eller så såklart. säjer man bestämt nej och tar ut saken ur munnen på honom så slutar han några sekunder sen är det dax igen.
kan det vara att det kliar i mjölktänderna eller är dte bara en dålig ovana?
någon som har något tips?

jag vill inte avskräcka dig men min fjording håller på så där han med, han ska slicka och smaka på allt!! det går inte att hänga nått på han boxkant för bara någon sekund så är han där och slickar och småsmakar lite på det..
Men nu till det värsta!
Han är 16ÅR!!! men nu när jag ahr läst vad dom har skrivit i denna tråd så kan det vara för att han inte har någon att leka med i hagen, nu går han med ett 31årigt halvblod som inte alls vill leka och busa så mycket som fmin häst vill.. ¨
men men jag hoppas att du blir av med "pillandet" det är väldigt jobbigt..
 
Endel hästar är ju väldigt pyssliga och ska hålla på å greja med allt... Men kanske är det som fler säger, att han behöver något att göra? Varför inte hänga in leksaker i boxen som han FÅR gnaga på?
 
tack alla fär svaren!!
han går med en annan unghingst i hagen. dom leker massor och gnager på varandra och är allmänt hårdhänta :D

hna har sådan dära boll i boxen osm han leker med men lägger man en borste på boxkanten eller hänger täcket över någon minut så är han där och tuggar. han är väldigt gosig och ska klia mig också om jag borstar honom. det tycker jag inte är något problem men det är mest när man ska till hagen då han äter grimskaft...

min andra hingst är inte alls så där bitig av sig. får hoppas att han slutar. har nypit till han i mulen senaste veckan när han bitit i grimskaftet. oj varför gör du så där tycks han säja å tittar sen är han lugn ett tag sen står han och virar med mulen igen för att hitta något att bita på :smirk:
 
du kanske kan försöka hitta på nån konst, där han ska plocka upp saker tex? Endel hästar sluta bita när de har det som konster... såna bjuder man inte på gratis.. ;)
 
När jag fick hem min 3-åring i somras skulle han bita och gnaga på allt som kom i hans väg. Jag har försökt ignorera detta beteende och bara sagt ifrån om han direkt har bitit i mig... han hugger inte, mer gnager liksom.

Nu sex månader senare har han så gott som helt lagt av med bitandet och jag tror att det kommer att försvinna helt så småningom. Detta är ett unghästbeteende. Kan bero på kli i tänder, men också på andra behov. Titta på unghästarna i hagen så ser du att de gnager mycket på varandra. Det avtar med ålder, så ha tålamod.
 
Troligen har de rätt som säger att det är ett ungästbeteende som ska uppfostras bort. verkar inget hjälpa så se över vad han äter, sött foder som tex betfor (sockerbitar som hästgodis vet väl vilken ponnyunge som helst att det är förbjudet nu för tiden) kan det bero på det, han tuggar då för att "borsta tänderna"
Ett litet tips bara...
 
Jag har en 4 åring som tuggat på allt sen han var 2 år och börjar lugna sig nu först. När han var liten så snodde han tom en sladdlös borrmaskin i hagen när jag höll på att skruva i isolatorer, han sprang iväg med den i munnen o tyckte att han gjort världens kap.(sprang där o ruskade med huvet o borrmaskinen i munnen) Han äter fortfarande på grimskaften när han står i gången.
Har också en 6 åring som alltid biter på tyglarna så fort man ridit färdigt och leder henne, även innan man börjar rida om man tex leder runt henne i ridhuset en stund innan man börjar rida. Jag har inte gjort så mycket åt det mer än sagt bestämt NEJ och tagit ur det som hästarna äter på.
Jag tror det mest är unghästars rastlösa beteende o ev kliande tänder.
 
det låter som det är en unghäst sak att bita *får hoppas han slutar*
han får ca 1 dl betfor om dagen tillsamans med krafften.socker får han aldrig för övrigt. gidis får han endast i krubban eller om han har arbetat så kan han få någon liten morotsbit som belöning vilket inte sker så ofta.

Tack alla som svarat!
 
han kan lite kosnter, bocka och lägga sig ner :D då biter hen inte på något för då har han fullt upp att tänka på annat. leker ofta följa john i hagen då har han också annat att tänka på. men när vi ska upp till stallet igen kliar det i tänderna på honom igen... :smirk:
 
jag tänkte mer på konster då han får utlopp för sitt bitande, kanske plocka upp saker och lägga dem i en hink eller något sånt? :)
 
Jag har upptäckt att hästar ofta står och umgås genom att "plocka" på varandras mular, tills den ena biter ifrån (den ranghöga). Jag har faktiskt börjat att umgås så med min 5 åring också, han kan stå och plocka med min hand och jag med hans läppar, men försöker han bita mig då nyper jag till honom ordentligt. Annars är det nog mest kli i tänderna hos unghästar, ge dem grenar av asp eller dylikt att gnaga på.
 
Låter ganska korkat att provocera hästen på det sättet. Mitt tips är att du lägger av med det innan du får dig ett rejält jävla hugg...
 
Håller med dig om att det låter korkat... Men faktum är att min häst har blivit mindre bitig, jag gav nog en dålig förklaring, det lät värre än vad det är. Han slappnar av och han biter mig inte, försöker nypas ibland men han vet att han inte får och när jag säger att det räcker då respekterar han det. Innan höll jag på att bli galen eftersom han försökte nypa mig så fort han fick chansen och det hjälpte inte med en ordentlig tillrättavisning, det glömde han efter 1 min, han kunde inte hålla sig. Hellre provocerar jag honom och gör klart för honom vem som bestämmer än att han provocerar mig i tid och otid. Men jag kanske tänker helt "fel" och kanske bara haft turen att ha enormt snälla hästar som inte käkat upp mig. En del släpper inte unghästar nära sig överhuvudtaget, och det är ju också ett sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 584
Senast: Martina_m
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Träning Fick ny häst på försäljning i fredags, och den jäkeln bits!! Någon som har tips? Han är inte elak, utan "ska bara" nypa till lite...
2
Svar
31
· Visningar
3 198
Senast: Doccan
·
Övr. Katt Fröken har lagt sig till med en ovana tror jag, eller så kliar det helt enkelt i munnen. Hon biter på precis allt, ska smaka och sen...
Svar
3
· Visningar
2 639
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp