Biter i bettet

slant98

Trådstartare
Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga detta. Vi blev rekommenderade ett rakt bett och vi har nu ett rakt gummibett, novabett (känns som det borde vara snällare mot tänderna) Vi rider också med hackamore, men ska de tävla dressyr krävs bett.
Finns det något annat bett som är bättre med tanke på detta?
 
Vanligt oledat metallbett? Det är svårare för dem att lyfta upp till tänderna för att bita i.

Jag, personligen, hade inte använt novabett (eller andra bett gjorda av syntetmaterial) till en häst som biter aktivt på bettet. Risken för att bettet går av/blir skadat och skadar hästen i munnen är för stor.

Fundera också kring varför den biter. Finns det nån gång den inte gör det? Obehag? Stress? Annat?
 
Vanligt oledat metallbett? Det är svårare för dem att lyfta upp till tänderna för att bita i.

Jag, personligen, hade inte använt novabett (eller andra bett gjorda av syntetmaterial) till en häst som biter aktivt på bettet. Risken för att bettet går av/blir skadat och skadar hästen i munnen är för stor.

Fundera också kring varför den biter. Finns det nån gång den inte gör det? Obehag? Stress? Annat?
Men Novabettet har en metalltråd i, så det borde inte kunna gå av. Vi ser inga skador på det, och kollar det regelbundet, har ju inte haft det så länge =) Han har tidigare haft ett oledat bett med tungfrihet, men vår veterinär sa att det inte var bra, just tungfriheten gör att det är lättare för honom att lyfta upp det och bita i det.
Ponnyn är krubbitare sen ung ålder, gissar att det finns ett samband med anledningen till att han började krubbita (misskötsel) och att han nu biter på bettet. Han verkar inte må dåligt av det, men jag är lite orolig för tänderna.
Oledat metallbett, gör det skillnad om det är fasta eller lösa ringar?? vi vill ha ett så snällt bett som möjligt, vi har inget behov av annat!
 
Vår ponny biter i bettet. Direkt när han fått det på sig börjar han bita. Tandläkaren har sagt att tänderna är en aning slitna pga detta. Vi blev rekommenderade ett rakt bett och vi har nu ett rakt gummibett, novabett (känns som det borde vara snällare mot tänderna) Vi rider också med hackamore, men ska de tävla dressyr krävs bett.
Finns det något annat bett som är bättre med tanke på detta?
Vår ponny bet också väldigt mycket på bettet tidigare. Hade ett tredelat gummiklätt bett och hon bet sönder gummit direkt.
Började då leta efter ett bett som kunde tänkas passa hennes mun bättre och valet föll på ett fager maria med fasta ringar. Det blev en lyckoträff och ponnyn har varit nöjd med bettet sedan dess.
Så mitt tips är att försöka läsa på om om olika bett och försöka hitta ett som passar er ponnys mun. Det bästa är om ni kan ta hjälp av en bettutprovare.
Viktigt även att kontrollera att övrig utrustning sitter bra då bitandet kan vara ett symptom på tex en illasittande sadel eller ett träns som hästen inte trivs med.
Det kan så klart även vara symptom på något fysiskt hos hästen, smärta pga låsningar, inflammation osv.
 
Men Novabettet har en metalltråd i, så det borde inte kunna gå av. Vi ser inga skador på det, och kollar det regelbundet, har ju inte haft det så länge =) Han har tidigare haft ett oledat bett med tungfrihet, men vår veterinär sa att det inte var bra, just tungfriheten gör att det är lättare för honom att lyfta upp det och bita i det.
Ponnyn är krubbitare sen ung ålder, gissar att det finns ett samband med anledningen till att han började krubbita (misskötsel) och att han nu biter på bettet. Han verkar inte må dåligt av det, men jag är lite orolig för tänderna.
Oledat metallbett, gör det skillnad om det är fasta eller lösa ringar?? vi vill ha ett så snällt bett som möjligt, vi har inget behov av annat!

Fasta/lösa ringar är mest beroende på vad hästen föredrar. Fasta ringar för hästar som gärna blir lite oroliga i munnen och lösa om de vill "hänga" sig lite i bettet. De fasta ringarna kan vara något skarpare men det är negligerbart i de flesta fall.

Jag skulle satsa på ett oledat bett utan port. Antingen helt rakt eller svagt böjt uppåt.
 
Fasta/lösa ringar är mest beroende på vad hästen föredrar. Fasta ringar för hästar som gärna blir lite oroliga i munnen och lösa om de vill "hänga" sig lite i bettet. De fasta ringarna kan vara något skarpare men det är negligerbart i de flesta fall.

Jag skulle satsa på ett oledat bett utan port. Antingen helt rakt eller svagt böjt uppåt.
Svagt böjt uppåt, menar du med tungfrihet då? Det har han haft och jag tror det är det bettet som förstört tänderna. Det bettet är rekommenderat av en annan veterinär...
 
Svagt böjt uppåt, menar du med tungfrihet då? Det har han haft och jag tror det är det bettet som förstört tänderna. Det bettet är rekommenderat av en annan veterinär...

Nej. Ingen tungfrihet, bara lite mer format efter hur munnen ser ut. Typ så här:

1669279535199.png

(bild snodd från google)
 
Testa ett rakt mullen mouth med barrel i mitten och fasta ringar, h**ks har i sitt sortiment. Det är delvis ledat och kan rotera i mittenlederna men kan inte vika sig, det gör det lite mer flexibelt än ett helt rakt bett men ger ändå stabilitet. Kör sen bettejp där bettet ligger emot lanerna.
 
Det finns en modell av novabettet med en metalltråd i. Det har varit godkänt för tävling tidigare i alla fall.
 
Kan vara värt att testa ett smalare bett. Många hästar har ganska lite plats i munnen för bett överhuvudtaget och jag upplever att samtliga som jag har testat smala bett på har trivts väldigt bra på det. Exempelvis peewee som även är rakt, eller ett tredelat bridongbett.
 
Kan vara värt att testa ett smalare bett. Många hästar har ganska lite plats i munnen för bett överhuvudtaget och jag upplever att samtliga som jag har testat smala bett på har trivts väldigt bra på det. Exempelvis peewee som även är rakt, eller ett tredelat bridongbett.
Vi har ett tunnt tredelat, kanske ska prova det igen. Men ska se om vi inte kan testa ett helt rakt i metall också!=)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 034
Senast: Fazeem
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
966
Senast: Efwa
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp