Biter mot näsan

MissFideli

Trådstartare
Jag kan ju absolut inget om hundar och vill veta hur jag ska göra.
Min systers valp har en förmåga att bitas och han börjar bli bättre, men när jag hälsade på honom nu i helgen så blir han ju så till sig att han måste provsmaka. Händer går väl an, dom kan man ju hålla undan. Men ibland gör han "utfall" mot ansiktet. Inte elak alltså utan det är nog en blandning mellan pussar och lek. Hur ska JAG göra i en sån situation? Inte vad syrran ska göra med sin hund alltså, utan jag?
 
Hur kommer han åt att bita dig i ansiktet då?

Sitter du på golvet? I så fall så är det bara att resa sig och gå när han börja bitas. Visa att du gärna leker men att ni båda sätter gränser för hur. En av dina gränser går vid att bita/nafsa i ansiktet. Första gången han gör det så "tjut" till så förstår han att det gör ont och att han tagit i för hårt. Gör han det en gång till så gå därifrån och sluta lek. Då vill du inte vara med längre.

Valparna måste få lära sig hur man leker och det kan man endast göra genom att tala om när det gör ont och respekterar dem det inte så uteblir leken.
 
Både på golvet och i soffan kan det hända. Eller när man hukar sig för att klappa så ställer han sig upp och nafsar.

Han är bitig överlag och det börjar bli bättre, men det går ju sakta såklart. Valpkurs planeras in med start i juni, förhoppningsvis får han och matte lära sig mer då. Vi försöker byta ut handen mot en leksak eller ben eller nått, och ibland funkar det ibland är han totalt ointresserad av benet/leksaken.

Han är bara barnet än och jag förstår att man inte kan kräva absolut lydnad på stört, men jag vet inte hur man är i sällskap med en hund heller. Men han kan sitta på kommando, lillskrutten :love: :love:
 
Försöker han mer eller mindre hela tiden att nafsa/bita så får du säga ifrån. En valp oavsett ålder måste lära sig att respektera gränserna. Att du och din syster sätter gränserna olika gör ingenting, då hundar i lek vill leka olika hårt och de anpassar sig väldigt bra och tar det försiktigt med de små och kanske känsligare.

Säg nej eller morra åt honom när han inte lyssnar på dig. Men bara ett morr eller ett nej. Upprepa inte utan då får du handla istället genom att lugnt men bestämt trycka bort honom. Och ha i åtanke att en valp är extremt duktiga på att tala om att minsta lilla "knuff" gör extremt ont på en liten söt valp. Så om han gnäller lite så ignorera. Många gånger hinner man knappt korrigera en valp innan de skriker i högan sky. De talar då om att -Oj, jag som är så liten måste man vara snäll och ta det väldigt lugnt med.
 
Om du redan är nära hunden och du säger någonting så att det blir en luftpuff mot hondens nos så kan det leda till sådant beteende. Jag skulle vilja säga att alla hundar som jag har träffat på nafsar, slickar eller både och på näsan om man blåser lite lätt mot nosen - alla hundar som jag mer eller mindre oavsiktligt provat på i alla fall.
 
Jag vill bara påpeka att vissa mer tuffa raser kan behöva ganska rejäla markeringar. Mammas cairn bet mig i näsan som liten. Jag sa nej, han morrade, jag tog honom nackskinnet, han morrade, gläfste o försökte fortsätta. Då fick jag lägga honom på rygg - valpen fortsatte morras så då blev det en rejäl omvridning av nackskinnet så han pep till. Då släppte jag direkt förstås!
Den lilla djävulen (men den sötaste av alla :love:) hoppade direkt upp o bet mig i näsan IGEN!! Direkt tog jag i nackskinnet och la honom på rygg - pipet kom direkt och DÅ förstod han att man inte fick göra så.

Börja alltid försiktigt med ett "nej" men om valpen inte lyssnar måste man markera tydligare.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Senast: Acto
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 123
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 951
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp