Bukefalos 28 år!

bitless bridle..

Med samma kontakt i tygeln som vid användning av bett, får du ingen ihoptryckning av underkäken. Du får ett tryck på höger sida av nosryggen, höger ganach framför allt om du tar i vänster tygel. Tvärtom om vid höger tygeltag. Tar du i bägge tyglarna samtidigt får du förutom ett tryck på nosrygg och ganasch även ett tryck på nacken.

Om man använder våld knyter man ju ihop huvudet ganska rejält, men då spelar det ingen större roll vad man använder, hästen mår dåligt ändå. Använder man handen som det är tänkt med alla betslingar, lätt, fungerar bitless bättre än mycket annat enligt min erfarenhen.
 
Så ser orginalen ut också. Den enda gång vi använt bett i våra bitless är för att kunna starta i ponnyhoppning. Vi fäste inte några tyglar i bettet dock, utan det satt bara som dummie.
 
Tävlar du häst är det helt OK vid hoppning. Ponny är det inte tillåt på än, man måste ha bett eller ponnyhackamore. Du kan isåfall fästa ett bett i bitlesset utan att för den skull fästa tyglarna i bettet, för det står nämlingen ingenstans i TR att man måste göra det. ;) En lite snirklig omväg för att få använda en mjuk betsling på sin ponny, men vad gör man inte för att hästen skall trivas?
 
Har hört fler som gör så! :) Kanske dags att se över TR?

Har åxå funderat lite på att tillverka ett eget bitless/sidepull..SÅ svårt kan det ju inte vara och alla man hittar kostar ju hur mkt som helst!

//jo7 :bump:
 
Jag håller på och splitsar ett bitless bridle av tågvirke och ringar från Ö&B. Billigt, billigt, billigt.

Har ridit två elevhästar som hade det, på ena funkade det och på andra kändes det avigt. Därför tänkte jag på billigaste möjliga sätt sno ihop ett eget och se hur mina pållar reagerar på det.
 
Aha! :idea:
Själv är jag mer inne på att helt enkelt koppla tyglarna i en remontgrimma om det nu funkar, har inte hunnit testa än! ;) Sen på ngt sätt sätta dit en rem till och korsa under hakan och igenom ringarna så har man ett bitless bridle. Dock undrar jag om inte ringarna tyvärr är lite små? Men jag ska testa iaf! :)

Ge mig gärna lite tips om du får ihop ngt användbart! :)

//jo7 :bump:
 
Jag funderar på att köpa nåt sånt här till min häst, men har då som sagt varit lite osäker vid tävlingsammanhang (har inte hittat nåt riktigt svar i TR tycker jag, har iofs ett några år gammalt TR...).
Jag tycker även att det känns lite "osäkert". Har varit rädd att knutarna ska lossna när jag ridit på sidepullet. Har hört om flera här i trakterna som har varit ut för detta... :crazy:
 
Osäkert :confused:

Bitless sitter ihop lika bra som vilket träns som helst. Jag har definitivt inte haft några som helst problem.
 
Nä, Bitless har jag inte hört nåt om, det var Sidepull jag menade. Jag vet om två sycken som köpt sidepull där knutarna lossnat.

Vilken prisklass ligger de här Bitless i egentligen?
 
Jag har hittat mellan 500-1500:- ungefär. De billigare i nylon, sys upp av Joneya här på buke. De dyraste, i läder, får man beställa från USA..

Tror inte de skulle hålla sämre än vanliga träns.

//jo7 :bump:
 
från USA : från 1000 kr till 3000 kr beroende på kvalitet. Jag har ett 1000kr i nylon och der ser knappt använt ut, lätt att tvätta.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 633
Senast: liiinnea
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp