Bitskador på bakbenen.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare honeystar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 416
H

honeystar

Behöver lite tips och råd :)
Min vallack blir biten av en annan häst i hagen på insidan av bakbenen precis över hasen, ytliga bett men dom får inte chansen att läka för varje dag är han där och "naggar" igen.
Undrar därför om det finns några slags skydd att sätta på (lite svårt att få dom att sitta kvar antar jag) eller om det finns något att kleta på som inte är farligt för såren så den andra inte blir så sugen på att bita honom där.
Hjälp :confused:

Sv: Bitskador på bakbenen.....

Är din häst låg i rang? Det låter som att han blir "hunsad" och att den andra hästen driver honom i hagen... Kan du inte byta hage?

Skulle plocka bort honom ur den hagen.

Jag smetade på no-bite idag på min häst idag. Han blir biten på virveln vid höftknölen så nu är det sår som blött. Vi har en liten hingst so kan vara skyldig.

byt hage! det är inte okej att låta hästen bli hundsad och biten VARJE dag.

Jag tycker inte man bara kan säga byt hage, eller som en annan tråd jag läste om någon som kanske skulle avliva sin häst.. man måste ju veta mera... som en annan skrev, blir han runtjagad hela tiden? låg i rang? de kanske leker.. OM det är så att de jagar runt honom så måste de va en liten och trång hage om den andre hästan ska hinna bita hanj i haserna tycker jag!? de kanske bara leker? har de pågått länge? har de gått i samma hade länge? de kanske bara har kul? dum iofs om de blir skador som blir till besvär. min häst har också massa bitmärken, men de e ju han som hoppar på dom handre och jobbar sig så han får ju skylla sig sj, men som jag ser det, min häst leker bara.

Mina valacker lekte ett tag så våldsamt att blodvite uppstod pga många upprepade småtugg på kind resp höftknöl.
Lite no-bite några dagar hjälpte faktiskt.

I mitt fall visste jag att det var pga lek, om du inte är säker på orsaken bör du kanske kolla upp om det är lek eller terrorism som är orsaken, för då bör han som sagt byta hage...

Min häst är lägst i rang men vad jag har hört av andra som är i stallet under dagtid så leker han och den misstänkta bitaren "bara". Dom har gått i samma hage sen i höstas och det är dom 3 sista veckorna som det blivit problem. Bitningen började när den häst som var lägst i rang då var tvungen att åka till Strömsholm för vård han är fortfarande kvar där han är riktigt busig o vill leka hela tiden så nu måste dom väll roa sig med något annat när han är borta.
Har iaf bytt hage nu så han går själv så såren får läka men sen vill jag ju sätta tillbaka honom med de andra och då måste jag ha något riktigt bra medel som håller den andra marodören borta :devil:
Har fått tips om tjära, krubb bitnings medel, något man sprayar på grisar för dom inte ska bita varandra och nu no-bite..... någon som har åsikter om vad som är bäst :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 175
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 680
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
182
· Visningar
23 735
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 008
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka