Bukefalos 28 år!

Bitvis istadig valack..

Sv: Bitvis istadig valack..

Jag tycker som jag sagt förut att du kanske skulle bli hjälpt av en duktig tränare. Eller kanske tom ägaren skulle kunna låna en häst och rida med ut och hjälpa dig med råd?

Gör dock aldrig något mot hästen som du inte känner att du kan stå för, inför hästen så att säga.

Kan berätta om en grej som ände mig för många år sedan.

Var medryttare på en fd galoppör som tidigare haft en medryttare som var en äldre kvinna (= jättesnäll häst fick jag förklarat).
Det här var väl nästan min första medryttarhäst, uppväxt på ridskola innan.
Red på ridbanan lite och ut med sällskap vilket gick fint.
Första gången vi red ut själva tog det dock stopp bara en bit bort längs med vägen. Han ville vända och när jag inte ville låta honom blev han upprörd och började backa ner i ett brant dike, till synes helt utan tanke på sin egen säkerhet samtidigt som han småstegrade...
Jag blev rädd och gav mig tyvärr, jag såg ingen annan råd.
Därefter tappade han liksom helt respekten för mig, jag kunde inte fånga honom i hagen(som innan inte varit några problem) och efter ytterligare ett misslyckat försök att rida ut skulle ägaren "hjälpa" mig på ridbanan.

Hon tyckte att hon visste att hästen var snäll, och det var han säkert när hon red, och hon kunde inte tro att detta skulle vara något större problem.

Så, väl på ridbanan utrustades jag med ett rejält spö och instruerades hur jag skulle rida. Jag skulle kräva en massa av hästen, och jag kände ganska direkt att han började blåsa upp sig och kunde nästan höra honom tänka "och vem tror du att du är som kommer här och kommer här??"
Nå, när hästen började protestera sa ägaren till mig att smälla till med spöet, hästen började inte lyda, faktiskt hände nästan inget, förutom att jag kände hur han spände upp sig lite till. Eftersom han inte började lyda hetsade ägaren mig att smälla honom upprepade gånger med spöet.
Jag gjorde detta trots att jag kände att det här är fel, han lyssnar inte mer för at jag slår honom och snart slår han mig tillbaka...

Vilket han gjorde.

Han slängde mig i backen med en snärt som en rodeotjur skulle vara stolt över och försvann iväg över ängarna...

Där låg jag, i en lerpöl, med hjärnskakning och en timmes bussresa i leriga och blöta kläder framför mig...

Sååå.. smisk kan verkligen spåra ur, särskilt om man innerst inne känner att det inte är rätt.


Jag skulle tro att den starka reaktionen jag fick var pga att han redan tyckte att han etablerat sitt ledarskap över mig och inte tänkte låta mig klättra på rangskalan. Hade jag givit honom en självsäker snärt med pisken när vi fick problem första gången så vet jag inte, då kanske det hade gått.
Men jag vill verkligen råda dig att vara försiktig, det finns bättre och säkrare sätt att diskutera ledarskap med hästen.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Nej, jag tycker att det är jättebra att ställa "såna" frågor här, då får man höra andras erfarenheter och kan kanske fundera lite på vad som verkar stämma på sin häst.
Ok, va bra
Man måste tänka på hur man skriver då man inte vet hur mottagaren tolkar det.
jo visst, men jag för min del brukar försöka att analysera vad mottagaren har skrivit. I detta fall läste jag att TS var lite äldre och även beskrivit sig själv som erfaren. (det är ïof alla här på buke.), och hästen som flegmatisk, småtjuring och bestämd och bekväm av sig, och inte ett ord om hispig, nervös eller osäker av sig (du kallar det introvert -jag säger osäker)
Du skriver som om att det alltid hjälper med lite smisk, och det vet jag iaf att det inte gör. Men vi vet inte vad TS vet, hon kanske tror dig?
Du borde ochså ta dig tid och läsa vad som står i inläggen och försöka förstå vad någon (i detta fall jag) egentligen skriver/menar.
Tex så skrev jag så här i ett inlägg, det var inte riktat till dig men jag förutsätter att du läst alla mina inlägg i denna tråd.
Om detta skulle vara en nervös och allmänt orolig unghäst på 3år som bara varit ute på några ridturer själv (kanske 5-6 st), så skulle jag inte säga "ge den en smäll i rumpan". Men här har vi en 12 årig surdeg som säkerligen känner till omgivningen och varit ute på tur massor av gånger.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Hahahaha! Riktigt komiskt att läsa denna hektiska debatt:bump:
Själv håller jag med Gulan, att dalta med hästarna kommer man oftast ingenvart med, inte heller med pisk i alla lägen. En avvägning från situation till situation och från häst till häst, precis som Gulan säger. I det fall som TS beskriver är det bara fjanterier från hästens sida och då kan den gott få sig lite spö i baken.

Skuggi och tintilar, ni som verkar tycka att all dominans gentemot hästen är förkastlig, skulle va intressant att höra hur ni skulle lösa problemet med en häst som inte vill hoppa vattenmatta tillexempel, eller som inte vill bli lastad. Ska den inte behöva göra detta då? Nä för man kan ju inte tvinga hästen till något ve och fasa...

Stå på dig Gulan!!
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Red igår, samma samma visa igen. Insåg att detta inte är för mig. Tog oss runt i det annars så vackra solskenet och klarblåa himmlen men jag fick ju enbart koncentrera mig på att bråka med honom att när vi väl kommit runt en runda som normalt tar 40 min men den tog för oss nästan 2 timmar så insåg jag att detta inte är ngt för mig. Jag la ner rakt av, skickade ut hästen i hagen och sa tack och hej. Jag bara orkar inte hålla på att kämpa på detta hysteriska vis när ägaren på ett mer artigt sätt dumförklarar mig inför det faktum att jag har problem och stort sett säger " ja ja,vi red ute igår i 2 timmar och det blev bara 2 stopp, han skötte sig jättebra" Och det känns som om att hon inte förstod allvaret och inte förstod att jag jag behöver hjälp. Men men, enough! jag letar vidare efter en bättre häst och håller tummarna att den finns någonstans! Tack för alla tips dock!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 161
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp