Bukefalos 28 år!

Bitvis istadig valack..

Sv: Bitvis istadig valack..

Rider ägaren aldrig ut själv? Då kanske hästen är väldigt ovan vid det. Försök att prata med ägaren och intensivträna uteridning ett tag.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Jag är ganska försiktig med hästarna och min första tanka är alltid hästen har ont eller är rädd och kan därför inte göra osm jag begär, men just det där är en riktig klassiker. Vi har ett sånt sto hemma, och stallkompisens valack är likadan. Det är tryggt och lätt att kila runt i ridhuset, men lite obekvämt och läskigt/jobbigt att lämna stallplanen. "Mååååååste jaaag?:mad:" säger hästen och stannar, backar ner i ett dike eller vänder. Eller den kanske får hästen ont i foten juuust vid den där brevlådan varje dag?:rofl:

Jag skulle helt enkelt gå på ordentligt med benen och kanske hjälpa till med spöet om jag måste, det viktiga är bara att så fort hästen går framåt är allt glömt och frid och fröjd. Det ska ju vara trevligt att var ute på tur. :) Och väldigt tydligt vem som bestämmer.

Tycker inte det är fel att daska till om det är tydligt vad du begär, men man får aldrig vara arg och läxa upp, utan så fort hästen gör som du säger är alla glada igen, annars så får man en trotsig och sur häst.

Är hästen inte van vid att ridas ut är det ju inte fel att ta samma runda med sällskap ett par ggr först så den är bekant.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Om du tror att jag förespråkar kuvning, tvång eller våld så har jag kanske förklarat lite dåligt..:crazy:
Bestämd ridning är ett dåligt ordval, det visste jag redan innan. Jag menar inte att vara fysiskt bestämd. Det är så små signaler som behövs. Man får vara medveten om vad som kan vara eventuella platser som hästen kan stoppa vid eller reagera på på annat sätt. Man försöker nonchalera hästens eventuella reaktion och istället få den att sikta in sig på något annat längre fram tex. Man måste ha en lösning på problemet med en gång, istället för att själv bli osäker och hästen får tid att reagera ännu mer.
Det viktiga är att du som ryttare är lugn och trygg i dig själv, en nervös häst och en nervös ryttare är inte en bra kombination.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

*kl*

Jag dissar inte spö utan mer HUR man använder det.

Min valack kan bli istadig och oftast är det på samma ställe.
Det som jag brukar göra är att ha ett ordentligt stöd på yttertyglen och rida mycket framåt gärna i trav förbi spelar ingen roll i vilken form det är bara framåt som gäller.

Men de gånger då jag själv missat hans signaler och han hinner börja backa så sitter jag lugnt MEN för varje steg han tar bakår så petar jag till honom med spött. och han inser efter några backningar att det är rätt irreterande att få dessa spöpetningar och väljer att gå framåt istället.

Att vänta ut honom utan åtgärd fungerar inte.

Pet med spö betyder framåt för mina hästar och jag behöver inte slå dem för att få dem att förstå det.

Jag brukar kolla på Mannen som talar med hundar och där är det likadant att tex när hundar låser sig så behöver de "snäpp" bara för att bryta låsningen. Men som sagt bäst är ju att rida framåt innan de hinner låsa sig.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Om du tror att jag förespråkar kuvning, tvång eller våld så har jag kanske förklarat lite dåligt..
Bestämd ridning är ett dåligt ordval, det visste jag redan innan. Jag menar inte att vara fysiskt bestämd. Det är så små signaler som behövs. Man får vara medveten om vad som kan vara eventuella platser som hästen kan stoppa vid eller reagera på på annat sätt. Man försöker nonchalera hästens eventuella reaktion och istället få den att sikta in sig på något annat längre fram tex. Man måste ha en lösning på problemet med en gång, istället för att själv bli osäker och hästen får tid att reagera ännu mer.
Det viktiga är att du som ryttare är lugn och trygg i dig själv, en nervös häst och en nervös ryttare är inte en bra kombination.
Men herre gud, nu har jag begått ett stort misstag. :eek: Jag svarade nämligen först på gulans inlägg och sen ditt, varpå jag vid nästa besök i tråden blandade ihop er. H*n pratade nämligen om ren och skär kuvning.

Jag ber om ursäkt för den missen. :bow: Kryper tillbaka till min lilla vrå... :o *man ska inte jobba och sitta på buke samtidigt*...

Du har absolut inte pratat om kuvning.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Men herre gud, nu har jag begått ett stort misstag. :eek: Jag svarade nämligen först på gulans inlägg och sen ditt, varpå jag vid nästa besök i tråden blandade ihop er. H*n pratade nämligen om ren och skär kuvning.

Jag ber om ursäkt för den missen. :bow: Kryper tillbaka till min lilla vrå... :o *man ska inte jobba och sitta på buke samtidigt*...

Du har absolut inte pratat om kuvning.


Ja, skäms på dig :devil::D

*Skönt att det inte bara är jag som egentligen är på jobbet och kanske borde koncentrera mig mer på det istället*:p
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Ah, så du menar att lite smisk skulle stärka hästens självförtronde? :idea: Hur mycket vet du om hästbeteende?
Nej det varken menar jag eller skrivit. Var har du fått det ifrån??
Jag t r o r (går enbart på hur jag tolkat TS inlägg) att den här hästen är en fräck rackare som gör som den vill...därför att den tillåtis det en längre tid. Den här hästens självförtroende är det inget fel på.
Smisk kan lära den här hästen att sluta upp med och tjurstanna när det passar DEN!
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Vad menar du alltså är anledningen till att hästen stökar? Är det så kanske att den inte är motiverad till att göra det ryttaren vill? Då ställer jag återigen frågan, menar du att smisk är ett bra sätt att motivera ngn på? Menar du att hästen ska få en mer positiv inställning till det ni gör om du slår den några gånger?

Don't get it....
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Don't get it....
Ok...vi tar det bit för bit så kanske you get it.
Vad menar du alltså är anledningen till att hästen stökar?
jag svarade så här i förra inlägge -men du kanske missa det så jag klistrar in det här igen.
Jag t r o r (går enbart på hur jag tolkat TS inlägg) att den här hästen är en fräck rackare som gör som den vill...därför att den tillåtis det en längre tid.
Är det så kanske att den inte är motiverad till att göra det ryttaren vill?
Öh du, jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte hur mycket hästmänniskor egentligen bryr sig hur motiverade deras hästar är för den uppgift som man kräver av dem, och jag förstår faktiskt inte varför jag ska besvara den frågan?
Då ställer jag återigen frågan, menar du att smisk är ett bra sätt att motivera ngn på?
Bra och bra, men det brukar funka på hästar som tror att de kan bestämma lite som de vill. Så vill jag att du citerar mig där jag skrivit att smisk är till för att motivera en häst. Jag ser inte att jag skrivit så någonstans nämligen. Smäll med spöet är till för att tala om att -så där gör man inte...eller det där lägger du av med ögonblickligen, eller VI SKA GÅ FRAM HÄR TILL VARJE PRIS.
Menar du att hästen ska få en mer positiv inställning till det ni gör om du slår den några gånger?
Nej, men lägga av med att tjurstanna lite som den vill eller vägra gå ifrån stallet. I detta fall är det liksom inte fråga om ifall hästen har en positiv inställning eller inte. Den ska gå dit ryttaren vill och den ska lämna stallet utan knorr.
Om detta skulle vara en nervös och allmänt orolig unghäst på 3år som bara varit ute på några ridturer själv (kanske 5-6 st), så skulle jag inte säga "ge den en smäll i rumpan". Men här har vi en 12 årig surdeg som säkerligen känner till omgivningen och varit ute på tur massor av gånger.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Men kan inte risken vara med 'våld' (dvs spö som bestraffning) vara att hästen också ökar nivån och börjar stegra exempelvis. Och då måste ryttaren öka, vilket leder till att hästen ökar osv. Och då kan man ju vara inne i en väldigt dålig spiral.

Det beror ju helt på vad det är för häst. Min häst exempelvis var över 10 när jag köpte henne men innan hon litade på mig gick hon inte fram när vi red ensamma. För att hon var osäker och visste inte om man kunde lita på att jag fixar situationerna som kan uppkomma. Då får man jobba med tilliten. Att ge spörapp då kan sluta i rena katastrofen och inget förtroende för ryttaren- någonsin igen.

Det kan ju så klart vara en mer bestämd envis häst också och den typen av häst kanske är intresserad av att utmana för ledarskapet och som jag skrev öka upp nivåerna på trotset, det är inte heller en bra situation.

Vi som inte träffat hästen vet ju inte vilken typ det är, det kan kanske TS veta och fundera på hur h*n ska göra.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Jo den risken finns nog, men jag ser den mer hos ryttare som ska "läxa upp" hästarna när de beter sig illa.Tycker inte man ska bråka med hästarna så, utan det ska var tydligt och aldrig finnas kvar nåt obehag när den gör som man säger. När vårt envisa sto stannar och försöker backa ner i diket ber jag först snällt att gå framåt, sedan ökar jag trycket och slutar inte dunka med benen inann hon tar ett kliv framåt. Hon blev väldigt sur första gången, men lärde sig snabbt att det var trevligare att gå framåt. Visst kan hon testa fortfarande, men d et är aldrig nå trevligt att stanna, så hon går snabbt igen.

Kan rappa till med spöet också om jag känner att det behövs. Tycker hon blir mkt positivare i arbetet när hon kommer igån och går utan knorr när alternativet att låta bli försvinner.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Men kan inte risken vara med 'våld' (dvs spö som bestraffning) vara att hästen också ökar nivån och börjar stegra exempelvis. .
jag ska inte svara -Neeeej då det händer inte...för visst kan det hända! Som du själv skriver i ditt inlägg, allt beror ju på vad för typ av häst man har. Alltför många tolkar in att hästen är osäker, rädd eller nervös och vill då försöka "blidka" hästen genom att locka, pocka visa att det inte är farligt och träna och träna och träna på att undvika starka reaktioner -typ vara rädd för en sten eller gå förbi något. Många gånger "fattar" inte hästen varför denna typ av träning och den kan bli än tjurigare eller faktiskt ännu mer osäker och rädd och spiralen trappas upp.
Jag ser ochså ett stort problem i att många anser att spöet enbart är en bestraffning. Det ska användas som korrigering och en drivande förstärkning.
Det beror ju helt på vad det är för häst.
Ja, precis.
Min häst exempelvis var över 10 när jag köpte henne men innan hon litade på mig gick hon inte fram när vi red ensamma. För att hon var osäker och visste inte om man kunde lita på att jag fixar situationerna som kan uppkomma. Då får man jobba med tilliten. Att ge spörapp då kan sluta i rena katastrofen och inget förtroende för ryttaren- någonsin igen.
Själv kör jag ju mina hästar. Och jag anser det vara oerhört viktigt att ryttaren/kusken visar upp sån pondus som talar om för hästen "jag bestämmer vart vi går, och det är inte någon ide att knorra. När hästen känner den styrkan hos kusk/ryttare så stärks den varje gång den tvekat för något med kom förbi tackvare den här pondusen. Jag upplever det alltid som om hästen blir riktigt nöjd med sig själv efteråt...oavsett om jag fått driva den friskt (jag kör aldrig med spö, men använder flitigt tömmarna att klatscha den på baken och rösten), eller om jag fått övertala den lite lätt. Känner jag att uppgiften blir för svår för MIG som kusk att ta hästen förbi något-då gör jag det inte heller.
Vi som inte träffat hästen vet ju inte vilken typ det är, det kan kanske TS veta och fundera på hur h*n ska göra
Jag uppfattade inte TS häst som ett dugg orolig, nervös eller rädd när hon måste "släpa" hästen gående till fots i 20 minuter innan uppsittning och då var det ändå tvärstopp.
Därför anser jag att ett par rapp i arslet på den hästen, inte kommer att resultera i en stegrande häst, eller en häst som är kommer att avsky henne efteråt, eller en häst som mister motivationen och tycka att livet är pesst.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Du har inte träffat så många introverta hästar gissar jag? Eller så har du inte fattat att det var en sån du träffade...

De "fryser" när de blir rädda, går in i sig själva och stannar där så länge det behövs. Pressar man en sån häst för mycket exploderar den vanligen "helt utan förvarning", och så får den skit för det med. Dessa kan man dessutom vanligen spöa ganska rejält utan någon som helst reaktion, vilket många tolkar som att de är "istadiga".

Jag har själv en sådan valack, många ser inte hur rädd han kan vara, och de väntar sig inte det eftersom han alltid verkar så cool. Nu är han iofs cool för det mesta, men vissa saker skrämmer honom och då blir han introvert.

Så, innan man har träffat hästen live skulle jag ALDRIG råda ryttaren att försöka "smiska" hästen till lydnad. Varför ge sådana råd till en person som tydligen har problem att läsa sin häst? I värsta fall sätter ni henne/honom i en farlig situation!

Skärpning tycker jag, och tänk efter!
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Du har inte träffat så många introverta hästar gissar jag? Eller så har du inte fattat att det var en sån du träffade...
Alltså BÖHHH :confused:
Eftersom jag jobbar med hästar så har jag träffat på både det ena och det andra, så nog är jag van att läsa av hästar alltid. Men det kunde ju inte DU veta.
De "fryser" när de blir rädda, går in i sig själva och stannar där så länge det behövs. Pressar man en sån häst för mycket exploderar den vanligen "helt utan förvarning", och så får den skit för det med. Dessa kan man dessutom vanligen spöa ganska rejält utan någon som helst reaktion, vilket många tolkar som att de är "istadiga".
Och du tycker att TS häst efter de beskrivningar som TS gjort är en sådan häst?
Jag har själv en sådan valack, många ser inte hur rädd han kan vara, och de väntar sig inte det eftersom han alltid verkar så cool. Nu är han iofs cool för det mesta, men vissa saker skrämmer honom och då blir han introvert.
Jaha.....
Så, innan man har träffat hästen live skulle jag ALDRIG råda ryttaren att försöka "smiska" hästen till lydnad.
Nehej..
Varför ge sådana råd till en person som tydligen har problem att läsa sin häst?
Du och jag har antagligen uppfattat TS olika -jag tyckte inte det verkade som om TS hade problem med att läsa sin häst.
I värsta fall sätter ni henne/honom i en farlig situation!
Det har du rätt i.
Skärpning tycker jag, och tänk efter!
Ok.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Nej, jag har ingen uppfattning om ifall TS häst är introvert eller inte, det känns mycket svårt att avgöra efter ett kort inlägg. Men OM den är det så skulle ditt råd bara göra saker värre.

Därför tycker jag inte att man ska ge råd som applicerat på fel häst kan bli katastrofala i värsta fall.

Eftersom TS ber om hjälp tolkar jag det som att h*n inte är säker på varför hästen beter sig som den gör, och det betyder väl att h*n har problem att läsa hästen?
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Öh du, jag har ingen aning faktiskt. Jag vet inte hur mycket hästmänniskor egentligen bryr sig hur motiverade deras hästar är för den uppgift som man kräver av dem, och jag förstår faktiskt inte varför jag ska besvara den frågan?
Det finns väl få friska människor som njuter av att tvinga en annan varelse till saker de inte vill. Eller gör du? Ridning är väl något vi gör för att vi tycker att det är roligt?

Om du anser att hästens livskvalite och njutning är ovesentlig kan vi avryta vår diskussion för då är vi inte på samma våglängd. Och då tycker jag absolut inte att du ska komma med råd och tips till andra ryttare, iaf inte utan att nämna vad du har för inställning så att folk förstår vad det är för råd du faktiskt ger.

Bra och bra, men det brukar funka på hästar som tror att de kan bestämma lite som de vill. Så vill jag att du citerar mig där jag skrivit att smisk är till för att motivera en häst. Jag ser inte att jag skrivit så någonstans nämligen. Smäll med spöet är till för att tala om att -så där gör man inte...eller det där lägger du av med ögonblickligen, eller VI SKA GÅ FRAM HÄR TILL VARJE PRIS.
Jag ska omformulera mig. Med motovation menar jag "vilja att göra det du ber om". "Lust". Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom? Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?

Nej, men lägga av med att tjurstanna lite som den vill eller vägra gå ifrån stallet. I detta fall är det liksom inte fråga om ifall hästen har en positiv inställning eller inte. Den ska gå dit ryttaren vill och den ska lämna stallet utan knorr.
Varför ska den gå dit ryttaren vill om den har en anledning att inte göra det? Den kanske tex inte vill? Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel? Och hur kan du njuta av en sådan handling?

Vill man kuva djuren så låt det förbli ditt begär. Försök inte dra in andra i såna fasoner.
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Det finns väl få friska människor som njuter av att tvinga en annan varelse till saker de inte vill. Eller gör du? Ridning är väl något vi gör för att vi tycker att det är roligt?

Om du anser att hästens livskvalite och njutning är ovesentlig kan vi avryta vår diskussion för då är vi inte på samma våglängd. Och då tycker jag absolut inte att du ska komma med råd och tips till andra ryttare, iaf inte utan att nämna vad du har för inställning så att folk förstår vad det är för råd du faktiskt ger.


Jag ska omformulera mig. Med motovation menar jag "vilja att göra det du ber om". "Lust". Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom? Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?


Varför ska den gå dit ryttaren vill om den har en anledning att inte göra det? Den kanske tex inte vill? Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel? Och hur kan du njuta av en sådan handling?

Vill man kuva djuren så låt det förbli ditt begär. Försök inte dra in andra i såna fasoner.
Men jag förstår inte hur du tolkar mina inlägg.
Om du anser att hästens livskvalite och njutning är ovesentlig
Du menar alltså att hästen skulle få mer lust till det du önskar bara för att du smäller honom?
Eller är det så att du skiter fullständigt i det som orsakar hästens beteende och egentligen endast vill få din vilja igenom?
Vem gav dig rätten att leka gud och bestämma vad som är rätt och fel?
Och hur kan du njuta av en sådan handling?
Vill man kuva djuren så låt det förbli ditt begär.
Du har i ditt inlägg ett enda rätt........nämligen
kan vi avryta vår diskussion för då är vi inte på samma våglängd.
Så jag undanber mig mer av dina inlägg riktade till mig.
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Nej, jag har ingen uppfattning om ifall TS häst är introvert eller inte, det känns mycket svårt att avgöra efter ett kort inlägg.
Ska jag tolka det som om TS inte ska ställa "sånna" frågor här, eftersom det är omöjligt att veta vad för typ av häst TS uppfattar att hon har?? Oavsett hur hon beskrivit sig själv som ryttare och hur beskrivningen på hästen är?
gulan
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Oj! Det var väldigt många heta samtal som uppkommit med min fråga. Jag förstår att många har sitt sätt att hantera detta beteende på, och jag är väl någonstans mitt emellan att svart på vitt säga vad som är rätt och vad som är fel. För att tala om häst personligheten är han en cool, lugn, lite småseg i hantering, ut och in från hagen, i skritt både till hand och med ryttare. '

Har vid senaste ridningen inte upplevt ngn direkt förbättrring på sätt att lösa detta dielmma på. Vi hade sällskap med annan ryttare på en välbekant stig till närliggande ridhus och stopp blev det oavsett sällskap. Vid själva stoppet beter han sig inte fastfrusen på så sätt att han inte rör en fena så att säga, det är mer; Nej, nu vänder vi. Han blir upprörd vid nekande av vändning, backar frenetiskt och börjar stressa upp sig lite och det är väl där jag känner att jag kan gå på till en viss del men jag vill ju å andra sidan inte höja stressfaktorn mer i risk för att ärligt talat inte veta vad som händer. Man befinner sig aldrig på rätt plats, dvs man är antingen på sank mark, cyckelvägar, bilvägar, branta stigar med vattendiken. VIlket medfört att jag inte gått på som bara den utan löst sitationen med bestämd ton, fast skänkel men ändå inte känt att det är löst till nästa gång om ni förstår..? Jag har satt ett ultimatum för tiden framöver, rider några gånger till men känns det inte bättre lägger jag nog mon energi på annan häst :o) Tycker ni det låter som att jag ger upp för lätt? :confused:
 
Sv: Bitvis istadig valack..

Nej, jag tycker att det är jättebra att ställa "såna" frågor här, då får man höra andras erfarenheter och kan kanske fundera lite på vad som verkar stämma på sin häst.

Det jag inte gillar är att folk här på buke har en tendens till att "beordra" TS att göra si och så. Man måste tänka på hur man skriver då man inte vet hur mottagaren tolkar det. Tänk om TS skulle följa första bästa råd som en okänd givit om en häst den aldrig sett, det skulle som sagt kunna sluta i katastrof.

Du skriver som om att det alltid hjälper med lite smisk, och det vet jag iaf att det inte gör. Men vi vet inte vad TS vet, hon kanske tror dig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 159
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 970
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp