Björk blir ved?

aprilmaj

Trådstartare
Jag tänkte ta ner några björkar. Huvudsyftet är att få bort dem, men då kan jag lika gärna använda dem till ved. Frågan är då: Måste jag såga och klyva dem på en gång eller kan de ligga ett tag?
 
Jag tänkte ta ner några björkar. Huvudsyftet är att få bort dem, men då kan jag lika gärna använda dem till ved. Frågan är då: Måste jag såga och klyva dem på en gång eller kan de ligga ett tag?

Beror helt och hållet på var i landet du bor och när du tänkt fälla dom. Har märkt att veden nere i Västmanland måste torka mycket längre än den uppe i Tornedalen för att vara ok att elda med. Fäller man en björk där det är minusgrader nu så kan man låta den ligga till våren och kapa och klyva den då.
 
Jag fick med en del stockar av bland annat björk när jag köpte gården. De har legat läääänge! Nästan alla björkar har börjat ruttna, och det känns så tråkigt. Jag har påbörjat projekt såga upp och hugga ved och har gått igenom hälften. Det är inte helt kört för veden, men den hade fått klart bättre värmekvalitet om den klyvts några månader tidigare.

Om du ändå ska ta ner själv kan du väl lika gärna kapa dem i rätt längder och sen hugga upp när du hinner?
 
Beror helt och hållet på var i landet du bor och när du tänkt fälla dom. Har märkt att veden nere i Västmanland måste torka mycket längre än den uppe i Tornedalen för att vara ok att elda med. Fäller man en björk där det är minusgrader nu så kan man låta den ligga till våren och kapa och klyva den då.
Bor i Götaland, så då behövs lång torktid alltså.
 
Det var ett bra alternativ! Då ska de ligga under tak, gissar jag? Men inte ihop med redan färdigtorkad ved?
Det bästa är att kapa upp dem i färdiga längder. Då är mer än halva jobbet gjort och de är görligt att få in dem under tak. De ruttnar inte om de är under tak.

Jag har köpt en liten klyv på ben. Den tar fem ton. Jag klyver ett gäng varje gång det är plus. (hydraloljan i klyven gillar inte minus....)

Jag ser inga bekymmer med att lagra torr och fuktig ved tillsammans. Veden ligger ju i uteluft och utetemperatur väl? De "smittar" inte varann.
Blandved i en stapel torkar olika fort men den torkar. Och jag tror inte att den torkat fortare om man sorterat varje träslag för sig.
 
Det bästa är att kapa upp dem i färdiga längder. Då är mer än halva jobbet gjort och de är görligt att få in dem under tak. De ruttnar inte om de är under tak.

Jag har köpt en liten klyv på ben. Den tar fem ton. Jag klyver ett gäng varje gång det är plus. (hydraloljan i klyven gillar inte minus....)

Jag ser inga bekymmer med att lagra torr och fuktig ved tillsammans. Veden ligger ju i uteluft och utetemperatur väl? De "smittar" inte varann.
Blandved i en stapel torkar olika fort men den torkar. Och jag tror inte att den torkat fortare om man sorterat varje träslag för sig.
Jag har en gammal klyv, tror jag. Vågar inte använda den, då jag inte vet hur. Den ser inte ut som den (modernare) varianten jag hade i sommarstugan. Så jag ska hugga för hand, men jag väntar helst tills det blir trevligare temperatur.

Bra att veta att det inte spelar någon roll att lagra torrt och fuktigt ihop.
Jo, de ligger i utomhustemperatur i en vedbod.
 
Jag har en gammal klyv, tror jag. Vågar inte använda den, då jag inte vet hur. Den ser inte ut som den (modernare) varianten jag hade i sommarstugan. Så jag ska hugga för hand, men jag väntar helst tills det blir trevligare temperatur.

Bra att veta att det inte spelar någon roll att lagra torrt och fuktigt ihop.
Jo, de ligger i utomhustemperatur i en vedbod.
Ja, akta dig för gamla klyvar.

De måste ha tvåhandsgrepp och det ska inte vara möjligt att han händer i närheten av ved och kil. Det är enorma krafter.

Satsa på en ny klyv. De är itne så himla dyra.
Min kostade under 3' ser ut ungefär såhär
8844068290590_1149120_a_20485_jpg.jpg
 
då vi röjer träd så sågar vi det i 1m långa stockar som får ligga och torka i hagen över vintern där hästarna barkar av lite fint :p, sen har vi en såg och en liten klyv, så först sågar vi upp i lagom små bitar och sen klyver vi det i lite större bitar. får sen ligga i en nät but och torka över sommaren innan vi tar in det i ladan där det får torka klart. klyver upp veden i mindre bitar efterhand.

har en liten ny klyv som är ganska smidig, lite irriterande med 2 hands greppet när vedträna är envisa och far iväg men det är bättre än att stå och klyva med yxa :p.

gäller dock att man tar hem stockarna direkt då man fällt, är alldeles för lätt hänt att man låter dom ligga kvar i skogen för att man är lat, sen 2 år senare kommer man på att de ligger kvar där uppe..
 
Det beror på om du fäller träden själv eller om en skogsmaskiner gör det. Fäller du själv så förblir barken intakt och fukten kommer inte ur stocken som istället ruttnar. Hur fort detta går beror givetvis på väder oxå, men bäst är nog att kapa och klyva direkt.
Och när du sedan staplar veden, lägg den med barnen nedåt så torkar den snabbare när den inte har ett lock av bark ovanpå!
 
Jag har försökt klyva nyhuggen Björk och det var inte det lättaste (de var så blöta i trät att de vred sig och inte delade sig jämnt, blev inte så snyggt). De ska enligt den skogsavverkaren jag pratade med torka i mindre bitar och sen klyvas till vedträn, efter det.
 
Jag har fått lära mig att om man "rispar" stockarna med motorsågen (alltså liksom skrapar igenom nävret) längs stocken så kan de ligga länge utan att ruttna.
Vi har gjort så i stugan och de som legat ett par år har inte ruttnat.
 
Björken torkar inte under bark.
Är inte bitarna hanterade med maskin, dvs barken är rejält skadad så ruttnar den istället
Kapa och klyv den asp.
 
De ska enligt den skogsavverkaren jag pratade med torka i mindre bitar och sen klyvas till vedträn, efter det.
Det där tror jag på :up: (Kanske för att det passar mig att göra det i etapper :D)

Uppdatering: Jag har inte tagit ner björkarna än. Det kom annat emellan. Men snart så... Det gäller att passa på innan de börjar sava, har jag förstått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
231
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det är helt underbart nu när ljuset återvänder och kvällarna blir allt längre. Värmen är också på väg tillbaka och man behöver inte klä...
2
Svar
27
· Visningar
1 743
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp