En fantastisk tid på året

Det är helt underbart nu när ljuset återvänder och kvällarna blir allt längre. Värmen är också på väg tillbaka och man behöver inte klä på sig så väldigt mycket längre. Det är nu det är en njutning att få vara ute. Jag passar på när jag kan. Regniga dagar kan jag dock bli lite frustrerad för att det inte är trevligt att hålla på ute. Inomhus har jag lite svårt att sysselsätta mig och blir rastlös.

Idag har jag stått och sågat upp tallgrenar till ved. Nu är det bara pyttelite kvar. Jag har lite rönn också som ska kapas. Samt björk. Nästa vecka ska jag låna en släpvagn så jag kan få bort riset. Det är främst tallriset jag kör bort för jag kan inte hitta ett användningsområde för så mycket tallris. Lite tallris ska jag spara tänkte jag och använda som täckmaterial till amerikanska blåbärsbuskar.

Jag har också snickrat lite fågelholkar nyligen. 3 småfågelholkar blev det. Sen byggde jag en holk för kattuggla. Den tänkte jag sätta upp med en stående inbjudan till alla kattugglor. De äter ju möss och sork, vilket ju är idealiskt för mig som vill bli av med dem.

20240408_171340.jpg
 

Ett naturligt hål i ett träd har inte raka kanter, det buktar, finns ruligheter och ojämnheter, är antagligen lite halvruttet så ungarna får grepp där,så en stege i en holk är ett sätt att härma ett ihåligt träd,ungarna är gjorda för att klättra upp och kommer inte flyga upp ur en holk, däremot används även vingarna vid klättring och vingarna får muskulatur när de tränar klättring.
En snubbe som har runt 300 kattuggleholkar säger att 60 cm höjd fungerar utmärkt. Har man så många så har man antagligen sett hur de fungerar i praktiken. Han skriver heller inget om att stege behövs. Det hade han nog gjort om han hade haft den invändningen på ritningen. (Han invände på annat.)
 
Botten är inte tät. Det finns springor. Och botten går att ta ur för rengöring.
Problemet med springor i botten är att- om det ex skulle bli snöstorm som ligger i rätt läge för holköppningen så kan det komma in mkt snö då öppningen är så stor- så svullnar de där springorna snabbt och ingen väta kan sippra ut, borrar man hål som är lite vidare så kan ev vatten sippra ut.
Sen ska du ju fylla med spån eller lite halvruttna mindre träbitar i botten -allt för att efterlikna ett naturligt bohål. Som med klätterpinnar-jättekonstigt att din snubbe med så många holkar uppsatta inte ens nämner det. Men jag lämnar din holk-du får givetvis tro och tycka precis vad du vill men det är väl bra om andra läser att kanske så ett frö att det finns förbättringar att göra, och ännu viktigare: hur ugglebarn tar sig ut ur sitt bohål är medfött, de kan inte "tänka om" och ta sig ur på ett annat sätt om de inte kommer ut, ex genom att flyga upp och ut.
 
Problemet med springor i botten är att- om det ex skulle bli snöstorm som ligger i rätt läge för holköppningen så kan det komma in mkt snö då öppningen är så stor- så svullnar de där springorna snabbt och ingen väta kan sippra ut, borrar man hål som är lite vidare så kan ev vatten sippra ut.
Sen ska du ju fylla med spån eller lite halvruttna mindre träbitar i botten -allt för att efterlikna ett naturligt bohål. Som med klätterpinnar-jättekonstigt att din snubbe med så många holkar uppsatta inte ens nämner det. Men jag lämnar din holk-du får givetvis tro och tycka precis vad du vill men det är väl bra om andra läser att kanske så ett frö att det finns förbättringar att göra, och ännu viktigare: hur ugglebarn tar sig ut ur sitt bohål är medfött, de kan inte "tänka om" och ta sig ur på ett annat sätt om de inte kommer ut, ex genom att flyga upp och ut.
På temat förbättringar så hade jag gärna sett att taket stack ut längre framtill och även lutade lite kraftigare. Med så stort hål tänker jag att en bra del av det som rinner ner kan blåsa in om vinden ligger fel. (helt grundat på byggnadsfysik, ej fågelkunskap)
 
Ok
Problemet med springor i botten är att- om det ex skulle bli snöstorm som ligger i rätt läge för holköppningen så kan det komma in mkt snö då öppningen är så stor- så svullnar de där springorna snabbt och ingen väta kan sippra ut, borrar man hål som är lite vidare så kan ev vatten sippra ut.
Sen ska du ju fylla med spån eller lite halvruttna mindre träbitar i botten -allt för att efterlikna ett naturligt bohål. Som med klätterpinnar-jättekonstigt att din snubbe med så många holkar uppsatta inte ens nämner det. Men jag lämnar din holk-du får givetvis tro och tycka precis vad du vill men det är väl bra om andra läser att kanske så ett frö att det finns förbättringar att göra, och ännu viktigare: hur ugglebarn tar sig ut ur sitt bohål är medfött, de kan inte "tänka om" och ta sig ur på ett annat sätt om de inte kommer ut, ex genom att flyga upp och ut.
Det blir ingen skillnad om jag borrar hål. De sätter väl igenom lika bra som springorna. De springor jag har är rätt stora.
 
På temat förbättringar så hade jag gärna sett att taket stack ut längre framtill och även lutade lite kraftigare. Med så stort hål tänker jag att en bra del av det som rinner ner kan blåsa in om vinden ligger fel. (helt grundat på byggnadsfysik, ej fågelkunskap)
Det är inte jag som gjort ritningen. Jag följde bara den ritning som fanns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp