Björkis halvstryp..

Priscilla

Trådstartare
Någon som vet vilket jag menar?
Är detta en bra typ av halsband att ha på hunden "jämt"?
Frågar nämligen för att min hund ska börja följa med pojkvännen på jobbet och jag funderar på om det sitter kvar, eller om vovven skulle kunna ta sig ur det /fastna med tassen i det?
Någon som har något annat tips på bra halsband som hunden kan ha på hela dagen och som dessutom ser okej ut? Gärna med reflex på.

Sv: Björkis halvstryp..

Björkis brukar ju ha bra grejer. Men om hunden kan ta sig ur det beror väl helt på om den har rätt storlek eller inte? Och fastna med tassen.. jaa.. det går väl i de flesta halsband. Men han ska väl ha koll på hunden liksom? Annars tycker jag det är enklast att inte ha nåt halsband på min när han är med och är inomus. Om alla som är där inne är med på det förstås..

ja, jag är inte heller för att ha halsband på hunden hela tiden, men han kommer att få åka med i bilen och sitta kvar i bilen och då är det skönt att ha något att "ta i" om det skulle vara så (gud förbjude..) att han hoppade ur nångång. Jag gillar också Björkis produkter och har länge varit sugen på att köpa ett sånt halvstryp, men funderar på om dom är "öppna" hela tiden, eller om halvstrypsfunktionen endast finns för att göra det lätt att ta på och av halsbandet.
Jag gillar att det är reflex på dessutom. Slänger in en bild så ni ser vad jag menar för typ av halsband.
hband1big.jpg

Frågan är om det är bättre att bara köpa ett vanligt läderhalsband som sitter tajt hela tiden?

Alltså det går ju att ha ett halvstryp som sitter som ett "tajt" halsband. Eller så har man ett som är lite stort liksom.. Men ja.. Beror ju på lite vad han gör i bilen och så också. Sover han bara är det ju säkert inga problem?

Det jag har nu är ju med kedja, och det gör ju automatiskt att halsbandet blir stort när hunden inte "drar", vilket i sin tur gör att det är väldigt lätt att fastna i och ta sej ur. (Goliat kan i princip backa ur sitt han har nu,men det är ju iofs lite för stort).
Det är väl mest det jag menar. Det är skönt att slippa krångla med en massa spännen, men samtidigt kanske det är bättre att köpa ett tajt ur säkerhetssynpunkt?
Vad skulle du själv välja för halsband i det här läget?

Ja, han ligger och sover hela tiden, så egentligen är det mest "om ifall kanske"situationer jag tänker på.

Jag har ett sånt här till min vovve. Kommer från Lineflex tror jag, tycker det är helt okej!

n662081523_385695_8487.jpg

Jättepraktiskt, precis ett sånt jag vill ha. Gärna med reflex och inte så jobbigt att ta av. Allt för smidighetens skull:D
Däremot helst utan fleece... min hund hårar året om.

Senast ändrad:

Haha jaa, var inte speciellt dyrt heller. 120 kankse det gick på? Ska köpa ett likadant i kamouflage-mönster till våren (typ nu?;))
Behöver inte heller halvstryp men tycker det är så mycket smidigare än att hålla på fibbla med spännen.

Men du har det bara på när du är ute och går med koppel? Eller har du det på när hunden rör sej fritt också?
120 spänn är ju faktiskt helt okej:)

Han har det inte inomhus, men när han är lös i skogen har han det på sig. Det sitter riktigt bra, trots att jag tog en storlek förstor eftersom han fortfarande växer.
Ja, jag tycker alla hundsaker är jättebilliga, jag jämför fortf med hästsaker.
En nackdel är ju dock att man kanske köper för mycket saker ist. ;)

haha.. jotack, jag vet vad du menar:angel:
Jag har ju för närvarande bara sex halsband till min lilla ängel. Men använder bara ett.
Och nu ska jag inhandla ännu ett, eftersom inget av dom jag tidigare köpt duger till ändamålet.. Man är ju hopplös:rofl:

Jag hade ett sånt halsband på min förra tik när vi var i stallet. Det var helt suveränt!

Fast hon gick i skogen, trånga buskage, lekte i snö mm så fastnade hon aldrig varken med någon tass eller med huvudet någonstans. Det bästa halsbandet hon hade..

Provade andra men då fstnade hon med tassen, i buskarna eller det lossnade. Aldrig detta, men då hade jag det precis så jag fick det över huvudet när det var utspänt.

Senast ändrad:

Som du säger är det viktigt att det sitter tight om det är halvstryp. Jag vet en vars hund blev strypt av en annan hund när de lekte. Den andra hunden fastnade med käken i halvtrypet och lyckades på nåt vis sno runt så att halsbandet vreds åt så hårt att hunden dog :crazy:

Hurttas halvstryp har jag på mina. De får inga tovor av det och det finns refelx på, men den syns ju inte på mina lurvisar.

collars_products_en.jpg

Kostar väl ca 80. Har det på från 6-22 ca och då är de med mig i stallet hela dagen ...

Senast ändrad:

Har Hurtta o-halvstryp (eller vad man säger :P) på..
(Ett blått av den vänstra varianten.)

Jag tycker de är kalasbra! Man knäpper omlott med ett kardborrband först, sen snabbknäpp (som går att låsa) sen är det två koppelringar man knäpper i för att binda ihop det hela. Sen är det brett (vilket jag vill ha), mjukt och ett reflexband. Dessutom går de att tvätta i maskin. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Funderade lite på hur man ser på sina hundar. Vad ser ni när ni tittar på eran hund? Tror ni att andra ser på er hund på samma sätt... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 342
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 688
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 711
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka