Bjudmat, ideér?

makarontanten

Trådstartare
Jodå, jag skryter lite och påstår att jag kan laga mat, och älskar att briljera:p;)...

Har bjudit hem pappa och hans sambo nästa lördag och jag vill bjuda på något extra. Dels för att vi träffas väldigt sällan, men också för att förväntningarna är höga och kontakten mellan pappa och mig är god, men kunde vart bättre. Jag vill ge dem en supergo kväll, jag vill ge dem det extra i både mat och lite underhållning. Har en massa ideer på mat, men allt jag brukar laga vid bjudningar känns så uttjatat, då det jag verkligen älskar lagas för ofta och bjuds på. Nu frågar jag er:

Om ni ska på middagsbjudning, vad skulle ni vilja ha för meny? Vill ni "bara" sitta och bli serverade och äta, eller vill ni ha någon form av underhållning ( tänker exempelvis frågesport, sällskapsspel, spelkort eller annat?). Ge mig en bra kväll i text, för ett "äldre" par i 65-års åldern där de bara njuter och har det bra. Troligtvis även en övernattning, men det har av mindre betydelse i sammanhanget. Fisk och ris utesluter menyn, då pappa inte gillar det, men annars är det fritt fram ( helt vegetariskt känns dock sådär också).:) Har det mesta hemma från naturen som typ bär, frukter, svamp mm

Sv: Bjudmat, ideér?

Sist jag bjöd på middag blev det konjaksmarinerad oxfilé, ugnsrostade grönsaker(smaksatt med chili och lönnsirap) och pepparsås. Sen en sagolik hjortronsorbet och chokladfondant.
Kan fixa recepten om du är intresserad.
Om jag vore du så skulle jag i alla fall försöka utnyttja det egna förrådet maximalt i alla fall. Säkerligen bästa kvaliteten och där med smaken :d.

Sist jag bjöd på middag blev det konjaksmarinerad oxfilé, ugnsrostade grönsaker(smaksatt med chili och lönnsirap) och pepparsås. Sen en sagolik hjortronsorbet och chokladfondant.
Kan fixa recepten om du är intresserad.
Om jag vore du så skulle jag i alla fall försöka utnyttja det egna förrådet maximalt i alla fall. Säkerligen bästa kvaliteten och där med smaken :d.

Lät mumsigt och tar gärna recept. Middagen lät mer intressant än efterätten ( jag är svår där, då jag inte gillar sött egentligen, men försöker bortse från det när jag har gäster) Vill du pm:a :)

Fick ett ryck i lördags och grävde fram mina föräldrars fondeugryta, som säkert inte använts sen 80-talet. Oljan ersattes med en buljong som jag smaksatte med chili, citrongräs, lime och sesamolja. Kyckling strimlades och marinerades. Lövbiff strimlades och lindades runt 1/4 champinjon och ett basilikablad. Så fondeuade vi! Tillbehör var diverse såser, en hetsur glasnudelsallad med mycket koriander och en grönsakswok med gröna böner, aubergine, vårlök, cashewnötter. Smaksättningen där var lite sataysås och mycket vitlök.

Resultatet blev väldigt bra. Fondeu är ju oerhört trevligt eftersom det tar tid att äta, så det blir väldigt socialt. Jag fick iden från något recept på nätet, men sedan modifierade jag det väldigt mycket och bytte helt ut tillbehören. Man kan ju göra precis som man vill. Men sättet att äta är mycket trivsamt.

Recept är inte min grej, jag brukar dutta lite hit och dit :D.
Rotfrukterna; Ska och dela upp sötpotatis, jordärtskockor och potatis i lika stora bitar. Ringa över generöst med olja och lite mindre generöst med lönnsirap. Kör i ugnen ca en 15-20 min. Ha sedan i bitar av rödlök ,championjoner och paprika i olika färger. Släng på ett par tre kvistar rosmarin och strö på lite chiliflagnor. Baka klart i ugnen.

Konjaksmarinad: Olja , svartpeppar, konjak och se de två hemliga avgörande ingredienserna Knorrs grillkrydda Ayam Brand Chillisås( finns på Willys)

Pepparsås körde jag det här receptet,men la till några msk konjak ; http://receptfavoriter.se/recept/pepparsas.html
Min gäst ville äta såsen med sked :d.

Recept är inte min grej, jag brukar dutta lite hit och dit :D.
Rotfrukterna; Ska och dela upp sötpotatis, jordärtskockor och potatis i lika stora bitar. Ringa över generöst med olja och lite mindre generöst med lönnsirap. Kör i ugnen ca en 15-20 min. Ha sedan i bitar av rödlök ,championjoner och paprika i olika färger. Släng på ett par tre kvistar rosmarin och strö på lite chiliflagnor. Baka klart i ugnen.

Konjaksmarinad: Olja , svartpeppar, konjak och se de två hemliga avgörande ingredienserna Knorrs grillkrydda Ayam Brand Chillisås( finns på Willys)

Pepparsås körde jag det här receptet,men la till några msk konjak ; http://receptfavoriter.se/recept/pepparsas.html
Min gäst ville äta såsen med sked :d.

Tack:) Jag är också en "ihopslängerska" vad det gäller mat, men ca hur mycket konjak, och någon särskild sort?

Jag är inget vidare på matlagning och recepten som diskuteras ska jag nog nöja mig med att läsa om. Dock kan jag bidra med rättstavningskompetens! :D Fonduegryta!

Hehehe, den var lite rolig, för jag visste inte hur det stavades alls, så kikade på Myrtens inlägg och skrev likadant;):p:D

Och skrattar vidare vid ännu en koll på inlägget, och ser att jag trots att jag kopierade bokstäverna från Myrten, skrev fel ändå utifrån det ;-)

Senast ändrad:

I marinaden? Ta ett par msk. i alla fall. Tror inte sorten har jättestor betydelse. Men Braastad är min favorit.

Kl

Ugnsrostade grönsaker är verkligen en hit, det har jag gjort innan med gott resultat. Spinner vidare lite på det ( och oxfileen lät också super, för den delen).

Jag är ju själv tex galen i plankstek och jag vet att det är 80-talsvarning, men är det helt fel? Jag har ju min specialare på potatismoset där ( med färsk gräslök, ägg och grädde som lite extra gott, och brukar toppa med massa smörstekta kantareller och egenodlad ( nja, kompisens;) ) spröda sparris mm. Funderar även på en rabarber och jordgubbspaj till efterrätt, även här med otroligt söta egenplockade jordgubbar, blandat med de spröda rabarberna jag plockade tidigt i våras/sommras. Har ett kanonrecept med "knäcktäcke" över detta där sirapen kommer in och glaserar allt. Är jag helt fel ute?

Är också ganska duktig på grytor, har en otroligt god fläskfilegryta som innehåller bla kantareller och bacon. Jag älskar den, men den är godast med pasta (bandspagetti), och trots att jag vet att de båda äter pasta, så känns det ändå lite vardagsmat på pasta? Rätt eller fel?

Har också en god talang och recept för "kinamat" tex biff med bambuskott och purjolök, men även här blir problemet med att pappa inte gillar ris. Känns som en halv meny att servera med något annat.

Har också en mycket god meny, som jag serverat vid nyår vid ett par tillfällen. Då är det ugnsbakade rotfrukter eller hasselbackspotatis till en helstekt oxfile i ugn, ugnsbakad med en sås av kantareller, ost, grädde mm. Riktigt mumsigt, men återigen, jag är less på mina favoriter att alltid bjuda på samma ( även om det är till olika folk).

Förätten brukar här bestå av smördegsinbakade knyten, fyllda med antingen strimlad skinka och färskost, eller någon röra på kött eller kyckling blandat med kryddor och creamfraiche som passar ihop. Brukar vara mycket uppskattat, men återigen, tråkigt med samma mat igen...?!

Jag kan komma och proväta det du lagar och sedan bestämma åt dig utifrån det :D ;)
---

I helgen var jag på kalas o blev bjuden på tivolipotatis, ganska mäktigt men lite annorlunda utifrån vad jag är van att bli bjuden på, till det serverades entrecote och grönsallad.

Jag kan komma och proväta det du lagar och sedan bestämma åt dig utifrån det :D ;)
---

I helgen var jag på kalas o blev bjuden på tivolipotatis, ganska mäktigt men lite annorlunda utifrån vad jag är van att bli bjuden på, till det serverades entrecote och grönsallad.

Hehehe, du är välkommen ;) Vad är tivolipotatis för något?

Som jag förstod det hade hon strimlat potatis, stekt en stund i ugnen, blandat ihop med lite grädde, örter och vitlök, sedan låg det emellan två smördegsplattor :).
Jag har inte kollat men enligt värdinnan finns receptet på google.

Som jag förstod det hade hon strimlat potatis, stekt en stund i ugnen, blandat ihop med lite grädde, örter och vitlök, sedan låg det emellan två smördegsplattor :).
Jag har inte kollat men enligt värdinnan finns receptet på google.

Lät också himla gott :-) Men hur såg de ut? Som knyten eller bara smördegsplattor mellan potatisen ( får inte ihop det i hjärnan riktigt:p)?

En annan ide jag har är är typ en biffstroganof att bjuda på? Funkar det, eller är det också vardag ( måste ju serveras med potatis i sådana fall, trots att jag föredrar ris till en sådan rätt)?

Ni är så himla gulliga med era recept, men jag vill ha nya ideer, nya tankar, nya recept på en extra go meny :) Gärna förslag på mer, som tex underhållning, för och efterrätt också :)

En meny helt i min smak:), men tyvärr saknas både hjortron och vilt. Här nere i småland finns knappt några hjortron att plocka, och älgjakten börjar inte förrän om en vecka på dagen idag (finns alltså inget att köpa i affärer heller än). Trattkantareller och vin finns däremot i överflöd, men det gör ju ingen meny ;). Här finns krusbär, jordgubbar, rabarber, vindruvor,kantareller, vinbär, egen lingonsylt, egen rödvinbärssylt mm, men tyvärr inget vilt ( det är ju så gott).

Senast ändrad:

Ostkaka känns ju som en riktigt klassisk småländsk dessert, kan spexas till med rårörd jordgubbssylt eller kompott på jordgubbar och rabarber. Eller björnbär, som jag tycker är rasande gott och sådär lite sensommar-höstkänsla. Har aldrig testat att göra egen ostkaka men receptet ser inte så jättekomplicerat ut egentligen. Kanske kan bli övermäktigt beroende på menyn i övrigt, men man behöver ju inte äta så jättelika portioner?

Angående underhållning så beror det kanske lite på hur man är som person om det "behövs" eller vilken form av underhållning som uppskattas, men personligen älskar jag ju sällskapsspel som Rappakalja och TP och en mängd andra varianter. Oklart alltså i vilka läger de går hem annars, men Alfapet i gammal klassisk IRL-form borde dock kunna funka nästan oavsett ålder? Sådär lagom kombination av tur och att få känna sig listig när man får till ett riktigt bra ord, och lite uppfriskande regeldiskussioner om vad som ska godkännas eller inte. :)

Men om du och din pappa träffas sällan känns det som att det kan vara fullt tillräckligt att bara sitta ner och prata, kanske du har fotografier eller filmer från saker du upplevt sedan ni träffades senast som kan vara intressant att titta på tillsammans? Inte för att jag är en stor förespråkare av "nu ska vi titta på 3000 semesterbilder med alla maträtter och drinkar och turistattraktioner fotograferade från 25 olika vinklar", men med ett bra urval och i lagom mängd kan det vara både trevligt och bra som samvaro. Behöver ju inte vara från några exotiska platser utan det kan vara fullt tillräckligt med lite vardagshändelser där de finns på bild.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 172
Senast: nejlica
·
Tjatter Kanske lite konstig rubrik, men jag har en mycket fin vän och granne som älskar fjärilar. För ett par dagar sedan var jag och handlade...
Svar
6
· Visningar
1 513
Senast: Skogstokig
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det... 2
Svar
24
· Visningar
6 678
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka