Hur ska jag reda ut allt?

I samband med en vårdnadstvist t ex. Om den ena föräldern 'får' ensam vårdnad så kan föräldern behöva ha mer kontakt för att få till umgänge.
Men sluta nu. Ensam vårdnad innebär att man slipper samarbeta med den andra föräldern i mängder med frågor, tex skolgång, resor, läkarbesök etc.

Ensam vårdnad innebär ju inte att barnen träffar den andra föräldern mer än ifall man har delad vårdnad. Snarare i 99,9% av alla fall så är det ju så att ifall den ena föräldern har ensam vårdnad så är det någonting som tryter i den andra föräldern, och det är i nästan alla fall så att barnen är mindre hos den föräldern än "normalt".
 
I samband med en vårdnadstvist t ex. Om den ena föräldern 'får' ensam vårdnad så kan föräldern behöva ha mer kontakt för att få till umgänge.
Den erfarenheten delar inte jag. Domstolen brukar skriva tydliga domar om hur umgänget ska se ut och en del uppger även hur kontakten ska se ut, så att sådana situationer som du beskriver inte ska behöva uppstå.
 
Men sluta nu. Ensam vårdnad innebär att man slipper samarbeta med den andra föräldern i mängder med frågor, tex skolgång, resor, läkarbesök etc.

Ensam vårdnad innebär ju inte att barnen träffar den andra föräldern mer än ifall man har delad vårdnad. Snarare i 99,9% av alla fall så är det ju så att ifall den ena föräldern har ensam vårdnad så är det någonting som tryter i den andra föräldern, och det är i nästan alla fall så att barnen är mindre hos den föräldern än "normalt".
Vårdnad, boende och umgänge är olika saker. Domar gällande detta kan se olika ut.
 
Den erfarenheten delar inte jag. Domstolen brukar skriva tydliga domar om hur umgänget ska se ut och en del uppger även hur kontakten ska se ut, så att sådana situationer som du beskriver inte ska behöva uppstå.
Jag håller med om att det inte hör till vanligheterna. Det var länge sedan jag jobbade med familjerätt men sådana situationer har förekommit.
 
Jag tänkte bara flika in med att jag och mina brödrar växte upp med en ensamstående mamma. Vi försökte träffa pappa som yngre men vi blev alltid otroligt illa till mods (speciellt jag) då han ofta drack och var våldsam samt manipulativ. Alla barn sade upp kontakten när vi kom upp i åldern.

Mamma var verkligen allt vi behövde och ville ha och jag är så glad att vi slapp vara hos pappa när vi inte ville. Så du ska verkligen inte känna att du tar något från dem och att du är otillräcklig ❤️ De kommer växa upp och se att mamma backade dem helhjärtat.

Som andra sagt i tråden hade jag kollat upp avlastningsmöjligheter, våga fråga! Jag själv bodde t.ex ibland hos min moster och morbror under sommaren. Kontaktpersoner har de flesta kommuner, kan vara något så enkelt som att en person (som matchas med erfarenheter och intressen) går en promenad med barnet, bio, ponnyridning etc.
 
Det är också en tanke jag haft, att jag skulle må bättre av att slippa oron över hur barnen har det hos pappan och stressen över att vara ständig jour.

Viss avlastning finns, mina föräldrar. Problemet där är att äldsta barnet har autism och kan i perioder ha mycket utbrott. Mina föräldrar orkar inte riktigt med det. Men absolut, viss avlastning finns vilket jag är oerhört glad för!

Jag gissar att pappan kommer vilja komma hit för att träffa barnen i stället. Stora vill inte träffa pappa alls säger han, och det är skitsvårt att bemöta. Han känner sig så sviken av sin pappa och jag vill verkligen att han ska känna att jag är på hans sida. Samtidigt som man såklart inte ska prata skit om den andra föräldern. Jag försöker bekräfta och validera hans känslor och säger att det pappa gör är fel.
Ot men vilken fantastisk grund du givit din son om han trots autism kan uttrycka att han inte kan kontrollera sina känslor hos sin pappa. Vilken insikt hos någon så ung
 
Jag tänker att det är något vi tar tillsammans med/efter besök med soc. Jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter, hur pappan tar det och vad soc rekomenderar. Vill inte starta mer oro och tankar hos barnet än. Men absolut, han är klok och kan prata och resonera så vi kommer prata om det.
Tror du inte barnet redan tänker på det rätt mycket om hen nu inte trivs där och blir så stressad inför besöken. Kanske det blir en lättnad att få prata om det och berätta om hur hen tänker? Du kan ju prata i öppna frågor så att säga.
 
Först och främst, så jobbigt, jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för er! :heart

Har ni barnen varannan vecka i dagsläget? Kan det vara ett alternativ att han har dem varannan helg istället? Kanske en helg är en lättare tidsperiod att hålla ihop, inte bråka med barnen och se till att de får mat än en hel vecka? Samtidigt som de extra vardagarna kanske inte blir mer betungande för dig än att hålla på och lösa allt på avstånd medan du får en helg ifred till dina intressen och vänner?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 382
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp