Bukefalos 28 år!

gul_zebra

Trådstartare
Jag har tänkt odla lite blåbär nästa år. Tänkte passa på att leta blomlådor redan nu ifall man kan hitta billiga såhär i slutet på säsongen :)

Men ja, jag vet inte hur mycket blåbär jag ska odla. Såna här hade jag tänkt mig: http://www.bakker.se/Catalog/Productdetail.aspx?N=188&productid=12938&start=2&R=12938-027

Hur mycket blåbär får man på ett sånt där blåbärsris typ? Jag odlar mest för att det är fint, ffa när riset blir rött :love: men vill gärna kunna frysa in en hög över vintern så jag har ett litet förråd att ta av åt djuren eller om jag plötsligt blir sugen på blåbärspaj också :D
 
Sv: Blåbär?

Tjena!
Antar att det är amerikanska blåbär. Du behöver två olika sorter för att du ska få frukt. Blåbär tycker inte om kalk så det är odling i surjord som gäller (torv, eller rododendronjord). Har för mig att de är lite känsliga om sina fötter så jag vet inte om de gillar övervintring i krukor? Om du inte kan gräva ner dem utomhus :angel: Men det kan juh vara värt ett försök :idea: Jag får inte så där mycket på mina som jag visserligen har ute i trädgården, men det kan bero på att jag inte skött dem så väl (beskurit och så), det bara står där, kanske lite väl skuggt.

Här finns lite mer att läsa om de blåa bären : http://www.odla.nu/bar/blabar.shtml

Låter som en spännande idé, berätta hur du tänker göra :D
 
Sv: Blåbär?

Ja jag har ingen aning om sånt där, jag kan inte med växter öht :D Men jo, nog kan jag gräva också, får bli det om inte kruka funkar :) Skulle iofs kunna satsa på att plantera längs två plank och en bit längs "altanen" eller vad man kan kalla det, med ett visst mellanrum mellan de två mittersta plantorna så man får som en gång mellan altanen och gräsmattan där typ... Eller nåt, svårt att förklara tanken. Menmen :D
 
Sv: Blåbär?

Blomlådor tror jag blir alledeles för trångt för amrekanska blåbär, rejäla krukor är det som gäller om du inte kan odla på friland, det blir lixom inte "ris" som i skogen utan ganska stora buskar.
 
Sv: Blåbär?

Jag fick i våras också för mig att börja odla, (till barnbarns glädje vid besök sena augusti) allt skulle kunna odlas i kruka och handlade av detta bolag

4 hallonplantor (3 dog tämligen omgående, 1 har överlevt tills nu och levererat ca 5 ynkliga hallon men verkar sjunga på sista versen),

3 tomatplantor minibel (alla dog på mindre tid än en vecka – ringde o frågade försynt om jag gjort något fel, fick ganska omgående 3 nya, 2 dog omedelbart, 1 har överlevt men ser ut som en krympling av något slag, har nu minitomater av storlek mindre körsbär),

5 jordgubbar Kingsize (alla lever o frodas, ger motvilligt ifrån sig 3-5 jordgubbar per dygn, modell mindre men goda),

fick en byggsats "Skottkärra" på köpet (blev snudd på skilsmässa vid monteringen).

Hela paketet kostade 576:-, rätt så dyrt för 5 jordgubbsplantor kan man tycka.

Dock var alla plantor i god form när de anlände men verkade inte trivas hos mig.

Klagade över tomatodlingen hos en bekant som skänkte mig 2 tomatplantor vilka växer och frodas och bär ca 10-15 tomater per styck.

Jag ska nog inte handla där i fortsättningen.

Men lycka till med blåbären.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp