Black friday

Det här håller jag så mycket med om! Det blir ibland nästan som den obskyra diskussionen om att köpa dyra kvalitetsprodukter vs billiga saker ofta. Visst, har du pengar nog att kunna ignorera reor och billigare produkter, go you! Men samtidigt går det inte att sticka under stolen att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna att göra så. Det krävs att man har en ganska så välfylld plånbok för att kunna vara en (i mångas ögon) "bra" konsument som kan vara med och förändra.

Med det sagt håller jag självfallet med om att det är bra att minska sina inköp av nyproduktion och om möjligt köpa mycket på second hand, men även det kan ibland kräva resurser (tid och/eller ekonomiska).

Verkligen. Jag köper helst märken som jag vet har bra kvalité... men då kostar de oftast därefter. Jag har i allmänhet inte råd att köpa till fullt pris så därför köper jag när det är Black Friday etc. Alternativet är att köpa något som är skräp som inte håller så länge och i många fall inte har önskad funktion (dvs jag är konstant irriterad över det).

Men jag handlar inte "bara för att" utan väntar med att tex köpa en ny TV tills Black Friday för att se om jag kan få ett bra pris.
 
Jag vill ha två nya värmepressar till min skärmaskin, så jag hoppas de blir billigare på BF. Tror inte det, men hoppas. Funderat lite på en ny aifryer också, men kan inte riktigt försvara det mot plånboken då min nuvarande fungerar. Skulle vilja ha en annan typ. Men det får troligen vänta.

Annars är det inget jag känt att jag vill ha.
 
Jag har fått ”tips” av sonen att titta på Black Friday på en ny TV med hög upplösning, förstår ingenting, har ju nyss lagat den 15 år gamla för tredje gången, lika vass som när den var ny och klarar precis den komprimeringsteknologi som nyss byttes in av Teracom. Har ändå inte råd att köpa något tillräckligt bra, så det får vänta trots denna shoppingdag. Kanske nästa gång om den havererar ännu värre.
 
Jag vill ha två nya värmepressar till min skärmaskin, så jag hoppas de blir billigare på BF. Tror inte det, men hoppas. Funderat lite på en ny aifryer också, men kan inte riktigt försvara det mot plånboken då min nuvarande fungerar. Skulle vilja ha en annan typ. Men det får troligen vänta.

Annars är det inget jag känt att jag vill ha.
Har också en värmepress i tanken. Får se om det kommer något erbjudande, eller om jag får köpa ändå.
 
Tittar du på en större? Jag vill ha Cricut Easypress 2 och Cricut Easypress mini. Tror de passar mina behov bättre än min Happypress 2.0 som jag har nu.
Ja, jag har tänkt mig en som är typ 38*38. Har inte till hundra bestämt mig för vilken jag vill ha, eller hurvida jag ska köpa i Sverige eller utomlands.
 
Ja, jag har tänkt mig en som är typ 38*38. Har inte till hundra bestämt mig för vilken jag vill ha, eller hurvida jag ska köpa i Sverige eller utomlands.

Inte jag heller. Amazon verkar vara billigast på mina, vi får se.
Tittar på Sisers kanal på Instagram då och då, ser så himla enkelt ut med deras stora 😆
 
..och jag kan hålla med dig. Men jag som ensam konsument kan inte styra om min barnvagn kostar 12 000:- eller 9 000:- precis just nu och oavsett om man står inför dyrare köp, eller om man helt enkelt har det skralt i kassan för andra nödvändiga köp (eller både och), så är det mycket att kräva av konsumenten att avstå en sådan prisskillnad för the greater good. Det är en balansgång det där, vilka uppoffringar man kan förväntas göra som enskild individ i relation till effekten av dem.

Jag ser jag överlag över mina konsumtionsmönster väldigt mycket just nu, och är inne i en ganska intensiv och intressant omställningsfas mot ett mer hållbart leverne. Jag gillar det och ser fram emot att fortsätta arbetet. För några år sedan hade jag nog inte ens tänkt tanken på att köpa mycket babysaker begagnat eller att vi skulle låna saker vänner emellan. Men skulle jag avstå de sista köpen under rean för sakens skull, så skulle effekten sannolikt bara bli att vi fick betala många tusenlappar mer för samma saker. Rent krasst, eftersom vi ändå behöver göra inköpen i närtid. Så jag är all in för konsumentmakt och hållbar konsumtion. Men jag ser det som ett större och mer långsiktigt arbete, än att prompt betala mer för exakt samma vara just nu i november. De uteblivna köpen för handeln i form av begagnat eller lån av vänner ger också effekt på handeln långsiktigt.

Självklart är det så i det enskilda fallet. Men problemet är ju att ALLA som handlar på
Black Friday är en ensam konsument.

Som du också själv är inne på, den ensamme konsumenten kan också, istället för att köpa barnvagnen till ordinariepris eller på Black Friday, köpa den begagnat. Och som du också är inne på, det finns absolut köptillfällen där ett sådant förhållningssätt inte är rimligt. Jag har inga som helst problem att förstå varför en enskild person väljer att göra ett sådant inköp på Black Friday. Men rent generellt, och som motiv till Black Fridays och liknandes existens, tycker jag att det är problematiskt och att man även då bara lägger ner ved på elden.
 
Självklart är det så i det enskilda fallet. Men problemet är ju att ALLA som handlar på
Black Friday är en ensam konsument.

Som du också själv är inne på, den ensamme konsumenten kan också, istället för att köpa barnvagnen till ordinariepris eller på Black Friday, köpa den begagnat. Och som du också är inne på, det finns absolut köptillfällen där ett sådant förhållningssätt inte är rimligt. Jag har inga som helst problem att förstå varför en enskild person väljer att göra ett sådant inköp på Black Friday. Men rent generellt, och som motiv till Black Fridays och liknandes existens, tycker jag att det är problematiskt och att man även då bara lägger ner ved på elden.

Så är det absolut, både konsumtionshets och oärliga reor är hemskt problematiskt. Jag ville bara nyansera bilden lite. Nu är ju det här lite OT, men jag tycker att det är hemskt svårt att vara en bra människa (och kvinna) idag. Som kvinna uppmanas man ta plats i den finansiella makten, samtidigt som all konsumtion förstör planeten oavsett om det är prylar eller upplevelser. Vi ska inte resa, men till och med under pandemin dök det upp hur mycket streaming förstör planeten trots att man inte ens lämnar sitt hem. Vi förväntas vara vackra utan att uppmana till utseendehets. Inte hamna i en kvinnofälla och samtidigt vara perfekta mammor. Äter man kött förstör man klimatet och gör man det inte urholkas den svenska landsbygden och vår närproducerade mat osv.

Det är en komplicerad värld vi lever i och jag tycker att alla ska anstränga sig för att skapa ett bättre samhälle, för alla, och framför allt arbeta med att minska sitt klimatavtryck. Det är en extremt viktig fråga. Jag upplever bara, just nu, att man får slag på fingrarna nästan oavsett vart man sträcker ut dem. Det här är en väldigt intressant och viktig diskussion om Black Friday som jag tycker att man ska ta med sig. Det är en problematisk "helg" och i förlängningen hoppas jag att både våra konsumtionsmönster och handeln kommer att se annorlunda ut. Men på den här snåriga stigen av att avkrävas perfektion så måste alla få hitta sitt good enough och också vara okej med att landa i det en liten stund. Innan man fortsätter kampen för ett bättre samhälle.
 
Jag behöver ett nytt tak till min lada det skulle jag vilja shoppa
Och platt sten men jag såg att stenbolaget hade visst Black Friday rea
 
Jag har det mesta jag behöver. Kan inte direkt komma på några prylar jag skulel behöva.Så BF lär gå obemärkt förbi.

Det jag skulle behöva lägga pengar på är sånt som rörmokeri och snickeri. Det är inga reapriser på sånt på BF :D:D

Möjligen om jag ramlar förbi nån snygg kappa. Men de är inte så sannolikt.
 
Jag hoppas att det blir extrapris på bra hundmat någonstans, eller reflexväst till mig. Känns inte jättetroligt dock. Har senaste åren kunna köpa på mig en del kvalitetskläder (älska bra friluftskläder!) så sådant behöver jag inte nu som tur är. Möjligen strumpor då, men där är mitt problem mest att det är fel på alla, inte att de brukar vara för dyra...

Annars gör jag som @mysboll och hoppas på att begagnatmarknaden blir trevligare.
 
Jag hoppas att det blir extrapris på bra hundmat någonstans, eller reflexväst till mig. Känns inte jättetroligt dock. Har senaste åren kunna köpa på mig en del kvalitetskläder (älska bra friluftskläder!) så sådant behöver jag inte nu som tur är. Möjligen strumpor då, men där är mitt problem mest att det är fel på alla, inte att de brukar vara för dyra...

Annars gör jag som @mysboll och hoppas på att begagnatmarknaden blir trevligare.
Reflexväst finns billigt och bra på lexv änsförsäkringars kontor att köpa just nu. :up: Reflexer är färskvara varje säsong, det ska man inte köps begagnat!
 
Jag har det mesta jag behöver. Kan inte direkt komma på några prylar jag skulel behöva.Så BF lär gå obemärkt förbi.

Det jag skulle behöva lägga pengar på är sånt som rörmokeri och snickeri. Det är inga reapriser på sånt på BF :D:D

Möjligen om jag ramlar förbi nån snygg kappa. Men de är inte så sannolikt.

Jag tror jag ger upp hoppet om att kunna köpa en toalettstol till rea-pris också :laugh:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Reklamen för black week/friday väller in. På mail, på sociala medier, på tv osv. Jag blir bara trött. Jag fattar om man passar på att...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 859
Senast: Red_Chili
·
Kultur Någon mer som ska dit? Jag visste redan att Avantasia var klar och nu släppte de att Beast in black också kommer 🤯 Så nu blir det att...
Svar
7
· Visningar
557
Senast: Lyan
·
Kläder & Bli fin Tänkte kolla runt lite på kläder idag på black Friday. Jag gillar Desigual väldigt mycket med deras färgstarka kläder med blommor och...
Svar
2
· Visningar
665
Trädgård & Växter Oklart om det här borde klassas som "trädgård" eller som "matlagning", men; är det någon som testat att odla svamp med någon form av...
Svar
16
· Visningar
1 015
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp