Bläää för mineraler!!

Kom på ett tips till förresten. När Kraffts mineraler bara fanns som grus..

Stoet var HOPPLÖS på att sila. Jag gjorde tillslut så att jag blande ut mineralerna i LITE betfor (hmm..5 dl blött kanske). Det var den enda kraftfodergiva hon fick vid insläpp. Vid nästa fodring brukade det vara uppätet och renslickat, och så fick hon det egentliga kraftfodret då.
 
Har ni själva smakat på "grus" mineralerna??
Det smakar väldigt mycket salt och efter att man gått med grus i munhålan i en timme(sätter sig mellan tänderna), så börjar man fundera på om de någonsin ska brytas ner, bryts de verkligen ner i magen/tarmen???
Hästen kanske vill ha mineralerna men inte saltet som finns i?
Sedan är det så att syntetiska, konstgjorda mineraler tas inte upp av kroppen så lätt och därför belastar de kroppens system.
Ge istället pulver mineraler som är naturliga ex Biopromin...

Har ni någonsin tänkt på att de kombinerade mineral och saltstenar som finns, gör att hästen får i sig "onödiga" mineraler när de vill ha salt, och för mycket salt när de vill ha mineraler?
Sedan springer vi omkring och ger extra salt i maten eftersom hästen inte använder saltstenen :confused:
Vi funderar på varför hästen petar ut mineralerna och försöker då "lura" i mineralerna i betfor eller annat :confused:
Det här inlägget är inte menat åt någon speciell utan bara små funderingar som jag haft.
 
Naturligtvis menar jag inte att du ska ta bort mineraler....men att ta en sort dom äter istället för att ge dom miner om dom inte vill äta det...även om inte "kvoten" är 100
fiunns ju ingen anledning att vara noga med foderstater om man ändå inte får i hästen det den ska ha...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Senast: isafore
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 251
Senast: Fibusen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp