Bläää för mineraler!!

B

BJÖRKIS

Har problem med att en av mina hästar sorterar ut sina mineraler ur kraftfodergivan. Han ska ha 100 gram Miner Röd och det är sannerligen inte lätt att gömma det, har för tillfället grusmineralerna, har även försökt med pelletsen, men han är en baddare på att pilla ut. Funderar på att låta pelletsen svälla tillsammans med Betforen, någon som vet om det fungerar?
Det är väl pelletsen man måste ge ca 20% mer av än om man använder grus?
 
Du ska ge samma VIKT pellets som grus. Jag blandar mineralpelletsarna med övriga maten som blöts, funkar bra.
 
Ok, läste någonstans att att man skulle ge mer av pelletsen för det innehöll mindre mängd mineraler. Men det kanske inte är så. Tack för ditt svar.
 
Jodå, du kan blöta mineralerna med betforn.

Mina äter dock glatt mineralerna (pellets) som de är, men silar grus.

och jo, får ge mer av pelletsmineralerna ja jmf med grus.
 
Du ger mer VOLYM av pelletsarna, så det är halvrätt.

Om vi LÅTSAS att 1 dl grusmineraler väger 100 gram, så väger 1 dl pelletsmineraler 75 gram. OBS, jag har hittat på vikterna bara som ett ex.

Så det blir samma mängd mineraler i GRAm, men det blir pelletsmineraler sett i VOLYM =)
 
Var in och kikade på Kraffts sida, och det står bara en * och att pelletsarna innehåller mindre mängd mineraler, men inte HUR mycket mindre... Ska kolla på hinken i stallet i morgon om jag kommer ihåg.
 
Tack, det vore väldigt snällt. Har nämligen inte kvar min egen hink. Ska göra ett sista försök med pellets annars får det bli grus, även om jag inte gillar det. Men det har ju några timmar på sig att äta upp det under natten, när de väl kommer inte för natten.
 
Min fjording äter lyckligt sina mineraler, oavsett om jag blött dem i betforn eller inte, men shettisen är värre. Han lyckas på nåt sätt få ner geggan i botten på krubban och sen blir det kvar där. Han är väldigt skeptisk mot nyheter i maten, minns när jag gav foderjäst första gången.... Ojojojojojojoj vad han var arg på mig! Tittade knappt åt krubban! :o
 
Får inte till mina kvoter utan Miner Röd, har tidigare använt Chevinal men då hade jag bättre värden på mina mineraler. Kan ju inte tillsätta flytande bara för att de äter det, men jag förstår vad du menar.
 
fast är det inte bättre att dom får i sig mineraler , än att dom inte får i sig alls :confused:...då lär ju inte kvoterna stämma då heller...........

Som ps så ger jag örtmineraler till mina...ALLA hugger nästan dom ur handen :D
 
Ha lite melass på pelletsarna?

Fast om du löser upp dem ihop med betforn borde de inte kunna sortera ut dem tycker man...

Mina silar ju grusmineraler hur jag än beter mig. Pellettsmineralerna äts dock upp av samtliga. Halva sommaren var faktiskt det enda som låg i krubban när de kom in ev sväng vare dag just pellettsmineraler. Inget annat. Men de kära (eller var det korkade? *s*) djuren tyckte glatt "åh, kolla, kraftfoder!" och åt upp dem :D
 
Nu glömde jag ju det jag eg skulle skriva.. *senil*

Men, äter de vitlök tror du? Vitlök maskerar smaken av det mesta, och har man bara en häst som äter vitlök kan man smuggla ner det mesta i maten utan att det märks om man bara höjer vitlöken lite.

Så du kanske kan prova att vänja dem försiktigt att äta vitlök? Börja med pyttelite och öka sen?
 
Jamen JA! Jag använde Beroca (eller vad det heter), örtmineraler med helt ok kalk och fosforinnehåll. Båda hästarna ÄLSKADE det, åt det rent ur krubban!
 
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, vadå att de inte får i sig mineraler? Jag gömmer dem naturligtvis så gott jag kan, skulle aldrig få tanken att skippa mineralerna bara för att den ena inte tycker om dem. De får sin ranson varje dag som sig bör, ibland äter han mer, ibland mindre. Att ta bort dom gör jag inte, jag ska nog finna ett sätt att lura i honom allt, skam den som ger sig. ;)
 
Birocca

Birocca heter dem. Dyra men jag har ännu inte träffat på en häst som inte äter dem.

Patsy får Biovimin för jag får inte i henne annat än flytande nu och vill inte köpa Birocca för en 25kgs säck tar ju aldrig slut...
 
Vi ger Blå Pellets från Krafft (inte råttgift :D) och mina pållar äter upp det, men eftersom pelletsen är så små så hamnar de lätt i hörnen på krubban, så hästarna inte når dom! :( //Anna
 
Har 3 hästar och det är bara en utav dem som sorterar, de andra två äter upp allt de kommer åt, inget spill här inte :d
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 845
Senast: isafore
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 251
Senast: Fibusen
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp