Blåmärken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 279
E

Egonson

Blåmärken i sulan, hoven alltså.
Är det farligt? Beror på det på tunn sula eller något annat?

Sv: Blåmärken

Enligt min "hovis" är det helt normalt, det syns bara på hästar med vit hov men förekommer på alla och beror på arbete på hårt underlag. (menar "blåmärken" som syns i hovväggen, inte i sulan... där har jag aldrig sett några blåmärken.)

Okej, de jag menar sitter under hoven, på sulan. Antog också att det beror på att hästen trampat på något hårt. Hon vilar nämligen och går i gräshage så det kan inte bero på arbete på hårt underlag.

Åh... ja, det är ju inte riktigt samma sak... kan inte hjälpa. :(

min blev blockhalt av det så ja, det kan vara farligt...

men beror på hur hårt den trampad på något, ju hårdare ju allvarligare blödning och ju mer ont.

Sådana kan uppstå om hästen belastar någon del av hoven mer än 'normalt'. Min gamla häst som är lite inåttåad och trång i ena trakten belastar lite mer på insidorna och där blir det alltid blåmärken oavsett hur bra man skor hoven. Hon har dock aldrig haft ont av det och har bara varit halt en enda gång under sitt snart 23-åriga liv. Har heller aldrig haft en hovböld.

Det kan säkert vara problem för någon häst beroende på hur det uppstått men på min häst säger hovis att det inte är något speciellt.

Det har min häst oxå fått någon gång, men aldrig påverkats av det, ingen hälta eller värme eller nåt liknande.
Vet dock inte vad det beror på, får nog fråga hovslagren om det nästa gång :D

min blev blockhalt av det så ja, det kan vara farligt...

men beror på hur hårt den trampad på något, ju hårdare ju allvarligare blödning och ju mer ont.

Och min näst intill... De kom av hagvistelse på knöligt underlag och snöklamsar/is i hovarna vid ridning. (fullblod med tunna sulor)

STOR risk för hovböld sa hovis och la på hela sulor fram i förebyggande syfte. Största skadan var dock redan skedd och pålla ville inte ens gå ur boxen de första dagarna :(
Dock klarade vi oss från elaka hovbölder!
yo.gif

Stengalla heter det. Är hur vanligt som helst. Kan beror på mycket, tex tunna sulor, felaktiga beslag som trycker, trampat på vass sten osv. Man ser det på ALLA hovar oavsett färg eftersom det sitter i sulan.

Tack för alla svar :bow: Stengalla hette det ju, känner jag igen nu.

Tryckte idag med hovkratsen relativt hårt på märkena, inte en reaktion och det antar jag är bra.
Hästen är 23 år gammal och har aldrig haft hovböld, aldrig varit halt. Hon är marktrång bak och belastar även mer på utsidan (sliter ut skorna bak dubbelt så fort som fram), har alltid gjort oavsett hur bra skoning, men dessa märken var på båda sidor.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
974
Senast: Lejd
·
Hästvård Hur ska en hov med lindrigt roterat hovben verkas?
Svar
3
· Visningar
453
Senast: Bee
·
Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: jemeni
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈