Blanda hingstar & valack i hage?

ladydelicious

Trådstartare
Hej!
Vi har en unghingst-lösdrift med tre hingstar i åldrarna 1år, och två 2åringar. Alla dessa är goa och trevliga. Nu har det kommit på tal att låta en 5årig valack gå med i lösdriften. Hur ser ni på det?

Tack på förhand,
 
Min treåriga valack går med tre hingstar (två ettåringar och en tvååring), och under året har vi haft flera olika sammansättningar av hingstar+valack. Funkat fint.
Men - vi har inga ston på gården utan det är bara hingstar (7st) och valacker (5st).
 
Det låter väldigt bra.. Tack för era svar!
Två-tre hagar bort så har vi ett sto som är ca.10 år. Tror ni att det skulle skapa problem?
 
Det låter väldigt bra.. Tack för era svar!
Två-tre hagar bort så har vi ett sto som är ca.10 år. Tror ni att det skulle skapa problem?

Problem genom att hingstarna bryter sig ut menar du?
Ordentligt stängsel och stark ström så borde det inte vara problem.
Jag har hingstar som går hage vid hage med ston utan problem men har högt och ordentligt stängsel + ström som kollas ofta att den verkligen fungerar..
 
Låter väl jättebra att unghingstarna får en äldre valack i hagen! Det är bra för deras uppfostran att ha en (eller gärna två) äldre hästar med i gruppen, jag skulle säga att det är mycket bättre än att låta unghästar gå i bara sin åldersgrupp.

Om stona inte är något problem för bara hingstarna borde de inte vara något problem för valacken, om han inte är väldigt hingstig eller extremt mesig själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 011
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp