Bukefalos 28 år!

Blanda i medicin i förväg

Ellyne

Trådstartare
Försvinner effekten av tex finadyne om det blandas i betfor i förväg och får stå över natten? :confused:
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

I vilket fall är risken stor att du får en häst som aldrig mer äter betfor, finadyne är inte gott och låter man det stå så länge så smakar alltihop illa så jag tror inte att hästen äter upp det.

Det bästa är att slamma upp medicinen med lite vatten i en kanyllös spruta och spruta in det i munnen.

Inte ens min matglada fjording ville ha betfor efter att ha fått finadyn i maten och då var det ändå helt nyblandat.
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Aldrig, aldrig, aldrig låta medicin stå på det sättet. De är dessutom mycket olämpligt att ge i mat, bättre att blanda med vatten och ge i spruta i munnen, efter att man ställt upp hästen i gången eller liknande (boxen endast i undantagsfall).
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Icke desto mindre tycker jag det är helt förkastligt att blanda i förväg, risken är stor för ofrivillig doping när det står upp-pytsade preparat blandat i foder. Rena mardrömmen för mitt vidkommande. Och heller inte enligt de regelverk jag fått mig itutat, att all medicin ska vara inlåst till den utdelas av behörig.

Man kan ju blanda i foder och ge i stallgången, d v s under kontrollerade former.
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Håller med att det inte skall stå framme färdigblandat utan det skall blandas direkt innan utfodring.
PL
 
Sv: Blanda i medicin i förväg

Det var väl som jag tänkte mig då.
Hästen äter villigt och glatt medicinen i maten så jag kommer fortsätta ge det i maten. Jag skulle få mer problem och bråk med att ge henne i munnen.
Det hålls separat från andra färdiga foderhinkar och blandas i annat rum så där är det inga problem.
Saken är den att jag varit tankspridd när jag skulle förbereda morgonmaten på kvällen. :angel: Istället för att lägga påsen bredvid har jag blandat i och jag undrade mest om det tappat effekt då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: Stålvilja
·
Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
607
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
977
Senast: MiniLi
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
832
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp