Blanda ut Jodopax

S

Sesselja

Hur gör ni när ni ska spä ut Jodopax? Det står ju på flaskan hur mycket vatten man ska spä ut med, men det blir ju ganska mycket av det. Om man ska ha till ett litet sår så behöver man ju inte så mycket. Kan man spä ut som det står och spara det sen? Hur länge kan man spara det isåfall och hur ska man förvara det? Finns det något annat som är likvärdigt med Jodopax? Jag brukar använda alsollösning till sår. Funkar det lika bra? Vad föredrar ni?
 
Jag förstår nog inte riktig vad du menar. Men om du späder med samma propotioner som det rekomenderas på flaskan, kan du väll spä hur mycket eller hur lite du vill! Står det att du ska späda 1:10 så gör det oavsett om du väljer att späda flera liter eller bara några milliliter!

Jag brukar förvara utspädd jodopax i en väl rengjord pet-flaska eller i en blomspruta.

Jag använder mig utav antingen Jodopax eller vanligt tvål och vatten, det beror på hur såret ser ut och vilken årstid det är. På sommaren är ju insektstrycket större, och då även sprids mer bakterier via dem.
 
På min flaska står det i dl och l, men man kan alltså räkna om? Var inte säker på att man kunde göra det, om det blev rätt då, men då ska jag göra så i fortsättningen.

Hur länge håller sig den utspädda jodopaxen? Har du den i kylskåp?
 
...och om du då vill ha en mindre mängd så tar du 1 ml till 2,5 dl vatten! :idea:

(Detta var till trådskaparen, alltså :))
 
Då ska jag skutta iväg till stallet och göra så nu! :D
Tack för svaren! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Ajda
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
785
Senast: Squie
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Viva
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
896
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp