Blanda ut Jodopax

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sesselja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 8 202
S

Sesselja

Hur gör ni när ni ska spä ut Jodopax? Det står ju på flaskan hur mycket vatten man ska spä ut med, men det blir ju ganska mycket av det. Om man ska ha till ett litet sår så behöver man ju inte så mycket. Kan man spä ut som det står och spara det sen? Hur länge kan man spara det isåfall och hur ska man förvara det? Finns det något annat som är likvärdigt med Jodopax? Jag brukar använda alsollösning till sår. Funkar det lika bra? Vad föredrar ni?

Jag förstår nog inte riktig vad du menar. Men om du späder med samma propotioner som det rekomenderas på flaskan, kan du väll spä hur mycket eller hur lite du vill! Står det att du ska späda 1:10 så gör det oavsett om du väljer att späda flera liter eller bara några milliliter!

Jag brukar förvara utspädd jodopax i en väl rengjord pet-flaska eller i en blomspruta.

Jag använder mig utav antingen Jodopax eller vanligt tvål och vatten, det beror på hur såret ser ut och vilken årstid det är. På sommaren är ju insektstrycket större, och då även sprids mer bakterier via dem.

På min flaska står det i dl och l, men man kan alltså räkna om? Var inte säker på att man kunde göra det, om det blev rätt då, men då ska jag göra så i fortsättningen.

Hur länge håller sig den utspädda jodopaxen? Har du den i kylskåp?

...och om du då vill ha en mindre mängd så tar du 1 ml till 2,5 dl vatten! :idea:

(Detta var till trådskaparen, alltså :))

Då ska jag skutta iväg till stallet och göra så nu! :D
Tack för svaren! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid... 2
Svar
21
· Visningar
2 718
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 630
Senast: Squie
·
Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 413
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 502
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka