Blandade frågor om höns o kanin...

K

kantarell

Hej!Det trista först:Mammas kyckling var tvungen avlivas idag!(den var ca.3 månader)Låg ner o orkade inte röra sig och det låg diarrè bredvid som inehöll fullt m mask el nåt liknande kryp!Nu är hon orolig att de andra 3 raskycklingarna oxå blir smittade!Vet nån vad detta kan vara för sjukdom?!Och min tupp har blivit väldigt rosslig i halsen,gurglar o nyser bortemellan.För övrigt ser han pigg ut.Vad kan detta vara?! :confused: Det roliga:Mina kaniner har fått ungar inatt!De bor i en box,tillfälligt.Har fri tillgång till hö och får havre morg+kväll.Jag fick dessa kaniner rätt nyligen och undrar vad jag bör ge honan nu när hon ammar sina små?!Kan hanen vara tillsammans me ungarna?Är det något speciellt jag ska tänka på att göra för de små?!Honan hade fött ungarna i ett hörn fyllt me hö och lagt "dun" från sig själv över dem!(Det är första ggn jag har sådana små kaninungar!) :smirk: Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!/Mvh "mormor"! :bow:
 
Vet visserligen inget om varken höns eller kaniner men hade nog inte släppt ner hankaninen hos de andra iaf... Om man nu inte vill ha fler ungar direkt då. Men det är väl inte direkt nice för honan om man säger så... :crazy:
 
Jag har redan flyttat hanen,så jag slipper fler bebisar inom det närmsta! :crazy: Det är min tupp som är konstig o gurglig i halsen o nyser.Och mammas kyckling som hade mask!Vad jag vet så har inte min tupp mask...Jag är så orolig över min tupp,som är sååå ståtlig!Kan höns vara förkylda?!! :confused:
 
Ja, dom kan vara förkylda. Eller så har han gapmask. Varför skulle det vara uteslutet? Har du tagit prov på honom?
 
hankanin kan inte vara tesamans med kanin ungar....
då biter han ijäl dom sedannär dom är störe.... :bow:




tuvär kan jag inget om tupar men det är nog ingen fara för
vår tup har så i halsen i bland!! och det går över!! :devil: :banana: :D :love: :love: :love: :love: :love:
 
hanen ska INTE vara tillsammans med honan, varken förr eller senare. ska de vara ihop måste du kastrera honom, då det sliter alldeles för mycket på honan att få kullar hela tiden.
humant är att ta max två kullar per år, när det gäller en avelskanin, men då måste man räkna med kraftigt förkortad livslängd.

vidare, havre och hö är inte tillräcklig kost för en digivande hona. grönsaker måste ges varje dag, och ta bort havren och ge pellets istället.
havre har en så att säga ofördelaktig näringssammansättning, främst ur fettsynpunkt.
 
Hej igen!Nu har min tupp blivit bra igen!Men nu är det ett par höns som har fått lika symptom som tuppen;så jag misstänker att de bara fått en förkyldning! :smirk: Mina små kaninbebisar(8 st!)växer o har fått liten len päls o ögonen har börjat öppna sig lite.De är SÅÅÅ söta!!! :love: Hur ser man vilket kön de har?Och vid vilken ålder kan man se detta på dem,som tidigast?! :p /Mvh "mormor"!
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Hej! ::D Jag måste bara berätta om vilken tur man kan ha ibland! Min kaninhona och hane bodde tillsammans nu i början av hösten. De...
2
Svar
36
· Visningar
2 981
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp