Ett rent under!

Sv: Ett rent under!

alltså morötter. Det verkar inte som att det räcker med fri tillgång på hö eftersom honan fortf är small och ge då ist fri tillgång på pellets. det har alltid jag haft till mina honor och ungar.
 
Sv: Ett rent under!

Morötter går de inte upp speciellt mycket i hull av. Ökad pelletsgiva är bättre, sålänge kaninen fortfarande äter tillräckligt med hö.
 
Sv: Ett rent under!

Morötter går de inte upp speciellt mycket i hull av. Ökad pelletsgiva är bättre, sålänge kaninen fortfarande äter tillräckligt med hö.


Okej. Kaninerna äter massor av hö. Dom älskar det. Och det ska jag ju vara glad för.. :) Det finns många kaniner som nt gillar hö alls...
Går det att de av kopellets ist eftersom jag har låångt ifrån närmaste affär där de har rejäla säckar med pellets. Så jag köper pellets i mataffären Willys. Då köper jag 2 förpackningar varje gång. Det blir rätt dyrt med fri tillgång till pellets i så fall. Mamman har gått upp i vikt. Hon har nästan en "Dubbelhaka". Fast eftersom jag inte vet vad hon har för raser i sej kanske hon har en ras i sej där dom har dubbelhaka..:D
 
Sv: Ett rent under!

Fast ingen ras ska ha dubbelhaka.
Däremot har ex fransk vädur lättare att få det.
En kanin i bra hull kan ha dubbelhaka pga ärftlighet.
Men dubbelhaka kan även komma av att kaninen är för tjock.
 
Sv: Ett rent under!

Fast ingen ras ska ha dubbelhaka.
Däremot har ex fransk vädur lättare att få det.
En kanin i bra hull kan ha dubbelhaka pga ärftlighet.
Men dubbelhaka kan även komma av att kaninen är för tjock.

Min dvv (hona) har fått tillbaka sin dubbelhaka nu under vintern! :(
Hon har även fått en del häng runt frambenen och låren. Jag förstår inte varför!
De har alltid hö att äta, och de två får knappt något pellets. Det lilla de två dvv får dela på per dag tar ungefär platsen av en femkrona i handen.
Iofs får de ungefär ½-1 morot per kanin och dag, men kan verkligen moroten göra så hon blir fet??

De lever på ca 10 kvm och skuttar runt en del. Än så länge finns ingen möjlighet att ta ut dem i resten av huset pga av renovering.
I somras var hon fit och jättefin. Hon var liksom lite rund med dubbelhaka när vi fick henne förra hösten (tror jag det var) men det försvann när hon fick mer utrymme och i somras när de rörde sig MYCKET i sin utehage om dagarn!

Varför går hon upp i vikt?? Och vad kan jag göra åt det?
 
Sv: Ett rent under!

Kopellets kan funka, beror på vilken sort? Allt hänger ju på innehållet.

DarkInNight: Tycker inte det borde göra henne fet med morot. Känn på henne, är hon verkligen fet eller har hon tom gått ner i vikt (=lös hud)?
Du kan ju testa att ge typ kålrot istället, inte lika mycket socker.
 
Sv: Ett rent under!

Jag ska nog ta och känna lite extra på fröken.

Men det känns så surt ifall hon gått upp i vikt så förbaskat. Jag vill att hon ska vara en lycklig frisk kanin i lagomt hull. Tjocka kaniner brukar inte må bra :(

Kålrot, tack! Det ska jag prova. Jag vill helst inte sluta ge dem något annat än hö, något gott måste de ju få ibland!

Broccoli älskar hon förresten. Jag får åka in och shoppa lite kaninkäk idag!
 
Sv: Ett rent under!

Min första kanin hade en jättedubbelhaka (dvv) hur sött som helst och veterinären tyckte hon var jättefin, inga kommentarer om att hon var väldigt överviktigt - de brukar de ju säga till om det första det gör annars.
Hon fick också en kull ungar helt oväntat, ingen av ungarna fick någonsin dubbelhaka. Kanske vissa dvv har lätt att få det också?
Eller så var hon väl ett riktigt matvrak och roffa åt sig alla pellets innan någon annan fick chansen ;) jag var bara 8 år när jag fick henne så jag hade väl inte järnkoll på kaniner då om man säger så.

TS: Vad roligt med kaninungar! De är så himla söta, när min första hona fick kaninungar andra gången (första gången var de döfödda och jag såg dem morgonen efter) märkte inte jag det heller föränn ungarna var tre veckor och hoppade ut ur boet. Hon hade parat sig med min kompis kanin under en koppeltur och det räckte tydigen. Sen kan en kaninhona säga ifrån ganska ordentligt så att det är nog inte så konstigt att hannen inte fick komma in i boet? :)

Lycka till! Och se till att hannen inte får komma in till honan mer nu, även efter kastrering bör du hålla dem avskilda i (nu kommer jag inte ihåg hur länge "manligheten" sitter i dem) iallafall minst en månad. :)
 
Sv: Ett rent under!

TS: Vad roligt med kaninungar! De är så himla söta, när min första hona fick kaninungar andra gången (första gången var de döfödda och jag såg dem morgonen efter) märkte inte jag det heller föränn ungarna var tre veckor och hoppade ut ur boet. Hon hade parat sig med min kompis kanin under en koppeltur och det räckte tydigen. Sen kan en kaninhona säga ifrån ganska ordentligt så att det är nog inte så konstigt att hannen inte fick komma in i boet? :)

Lycka till! Och se till att hannen inte får komma in till honan mer nu, även efter kastrering bör du hålla dem avskilda i (nu kommer jag inte ihåg hur länge "manligheten" sitter i dem) iallafall minst en månad. :)

^^, Ja de är urgulliga :heart Och det roliga är ju att alla 3 ser helt olika ut. Ella är en pälsboll, Ester är som sin mamma, allstå korthårig och med ganska långa öron och e-type har lixom en enrom man och mkt päls runt bakbenen och under magen. Eller hur, det går skitsnabbt när dom blir med ungar. Honan har mkt attityd, så det var nog tur i det läget :D

Aa, tack för tipset. :) Han klarar sej nog ett tag till ensam tror jag . ^^,
 
Sv: Ett rent under!

Ja, det går jättefort :eek: förstår inte hur de lyckas få fram ungar så snabbt! Vad fräckt att de blev så olika. Vi fick 3 stycken svartbrokade, en vit med bruna öron och en helsvart. :D
 
Sv: Ett rent under!

Ja, det går jättefort :eek: förstår inte hur de lyckas få fram ungar så snabbt! Vad fräckt att de blev så olika. Vi fick 3 stycken svartbrokade, en vit med bruna öron och en helsvart. :D

Å vad gulligt! :heart Jag funderar på att para "pälsbollen" senare fram. Men jag får inte ha nåra mer kaniner nu, så det kmr bli svårt att sälja alla :love:
Jag vet ite om det är nåt fel på pälsbollen. (ella) Hon är ganska mager om man känner på henne. Men hennes mage är helt spänd. Jag tänkte först att hon har mast, men det skulle hon inte kunna få nu.

Och jag är lite orolig för pappan.. han har vart hängig sen igår och han inte haft aptit till att äta. När jag kommer på morronen brukar han alltid hoppa runt, men nu sitter han bara still. Hoppas att han blir bra snart. :crazy:
 
Sv: Ett rent under!

Och jag är lite orolig för pappan.. han har vart hängig sen igår och han inte haft aptit till att äta. När jag kommer på morronen brukar han alltid hoppa runt, men nu sitter han bara still. Hoppas att han blir bra snart. :crazy:

Vad tjatig jag känner mig nu, det här är andra tråden för dagen där jag skriver samma sak men; är det inte dags för en tur till veterinären idag istället för att vänta ut det och hoppas att kaninen blir bra? Med smådjur kan det gå snabbt från "hängig" till "döende" och ett djur som inte äter är allvarligt. Kanske lika bra att ta med ungen med den spända magen också och kolla så att hon mår bra? Varför vänta med en sån sak?
 
Sv: Ett rent under!

Vad ger du för pellets?
Mina hade symtomen smal rygg och spänd mage.
Trodde först det var mask och när det inte visade sig vara det misstänkte jag coccidios.
Men det var inte det heller, utan helt enkelt fodret.
Uppfödaren jag brukade dela säckarna med, hade fått samma symtom på sina.
Symtomen försvann så fort hon bytte foder.
Och det gjorde det för mig med.
Vi hade Krafft Groov 125 + Rabbit Royale.
Hon bytte ut Krafft mot Mästers och jag bytte det mot Carrier.
Båda har fortsatt att blanda det med Rabbit och har märkt stor skillnad.

Sen ang pappan - åk till veterinären!
En kanin som vägrar äta och trycker i ett hörn är riktigt dålig.
Kaniner döljer in i det sista att de är dåliga, så när man märker att kaninen är dålig kan det i värsta fall inte vara långt kvar..
 
Sv: Ett rent under!

Sen ang pappan - åk till veterinären!
En kanin som vägrar äta och trycker i ett hörn är riktigt dålig.
Kaniner döljer in i det sista att de är dåliga, så när man märker att kaninen är dålig kan det i värsta fall inte vara långt kvar..

Kan bara hålla med! :(

TS, försök se till att åka till veterinären med din kanin. Annars kanske inte kaninen överlever.
 
Sv: Ett rent under!

Idag var han som normalt. :) Han hoppade runt när jag kom och ville ha mat. Jag gissar att han bara hade ont i magen. (Troligen lite för mkt mat dagen innan) Han såg inte ut att må så dåligt egentligen. Jag vet att kaniner kan dölja väldigt bra att dom är sjuka. Men det varade bara i en dag som tur var. Om han inte hade varit bra idag hade jag kontaktat en veterinär. men allt verkar vara i sin ordning nu :)
 
Sv: Ett rent under!

Skönt att han verkar må bra!
Men en dag kan vara den stora skillnaden. Förlorade själv en kanin förra veckan, torsdag mådde han hur bra som helst, fredag ville han inte äta, men var pigg fram tills kvällen då han var slö och inte ville hälsa normalt. På lördagen blev han snabbt värre och dog medan jag satt och klappade honom :(

Så det kan gå ruskigt fort.

Din unge kan ha mask, eller så kan det vara fodret eller en annan sjukdom. Vad får kaninen för foder?
Det är också så att det som funkar för någon, inte funkar alls lika bra för andra. Jag fick tex motsvarande symtom på mina av Mästers, som Ninnis bekant blev av med med hjälp av Mästers.
 
Sv: Ett rent under!

Jag skulle ha tagit kaninen till veterinären i alla fall. Det behöver inte vara något allvarligt han utsatts för, men det kan vara det.

I min kanins fall så märkte jag att hon var hängig och inte sig själv, men hon såg ut att må bättre några timmar senare, så jag slog bort det med att hon bara hade en "dålig dag" och nästa dag såg hon ut att vara helt okej och betedde sig som hon brukade. Två dagar senare dog hon.

Jag ångrar mig enormt att jag inte körde till veterinären när jag kunde, jag hade antagligen inte kunnat rädda henne ändå, men kanske kunnat bespara henne lite lidande..
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
554
Senast: Hazel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 973
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp