Bukefalos 28 år!

Blandade känslor

F

fean

Skriver ännu en tråd då det vore skönt att få lite synpunkter.
Min häst har som vissa kanske läst spricka/sprickor i ena tornutskottet i manken. Detta hände när han gick omkull i hagen, i februari. Man ser ingen läkning på röntgen alls, sista röntgen togs 30 april. Ska ner till klinik igen nästa fredag för att då se om läkning har börjat. Han är gallig i alla kotor plus i haserna. Har många andra problem med honom, hälta, väldigt sne bäcken och han har bara 60 % rörlighet i bog/hals.

Tre månader har gått sedan han gick omkull men smärtan i manken kom efter att en kiropraktor varit här och lossat låsning höft höger och ljumske vänster. Han började genast då visa smärta i manken och jag åkte då in till klinik. De hittade sprickan/sprickorna och har sa att de ville ta nya bilder efter sex veckor. Min häst står efter att smärtan i manken kommit väldigt konstigt, har benen inåt och väldigt jämt. Vill inte gärna stå med bägge bakbenen samtidigt. Han har gått ner i vikt men framförallt han har tappat blicken :cry:

Känner inte igen honom och det är inte samma häst längre, är inte nyfiken som innan och har inte den gnistan som han hade innan. Nu har detta pågått i tre månader och han mår inte bra. Veterinären kanske dömer ut honom om man inte ser läkning på röntgen, men de säger att de kan läka bara man ger honom väldigt mycket tid. Upp till ett halvår/år. Om de ser en liten läkning så döms han så klart inte ut. Men nu till problemet och där mina tankar vandrar mest. Jag ska flytta direkt efter studenten, början av juni då jag har fått jobb. Kan inte ta med mig hästen då jag inte kommer att ha någon tid över och kan inte erbjuda honom det han behöver. Han kan stå hos min pappa, men de har 6 egna hästar att ta hand om och så klart kommer dom först. De har inte tiden egentligen med en till häst. Vill inte lämna honom heller då det känns som om jag överger honom, han är mitt allt. Vill inte se honom må dåligt. tänkte om det är någon som vill ha honom som sällskaps häst, men då har han ändå ont och han kan inte gå ihop med alla hästar och kräver mycket mat.

Är jag taskig som kanske tar bort honom även om inte veterinären dömer ut honom? Eller har någon varit med om något liknande och fått ett bra slut?
 
Sv: Blandade känslor

Ta bort hästen nu då. Han har en lång rehab framför sig, och om du inte vill ha den sen heller så verkar det onödigt att utsätta hästen för det.
Det vore skillnad om han hade en framtid hos dig som hobbyhäst efter rehaben.
Det blir nog även svårt att sälja en häst efter en sådan skada om hästen inte är igångsatt och visad att den håller för ridning.
 
Sv: Blandade känslor

en död häst lider inte. Just nu lider han, det framgår ju helt klart av ditt inlägg.

du gör honom en tjänst, även om det gör ont i ditt hjärta!
 
Sv: Blandade känslor

Självklart vill jag ha kvar honom, han är ju mitt allt och har hjälpt mig genom så mycket. Men att tacka nej till detta jobb vill jag inte då det är en underbar chans för mig. Flyttar 30 mil hemifrån och jag kan enventuellt fixa en boxplats där men då får han inte gå ute lika mycket som nu och i mindre hagar.

Hur hade ni gjort och vad är rätt för hästen? hur jag än gör känns det som om jag sviker honom.

kimmis87: Det gör grymt ont, vill ju bara hans bästa och just nu vet jag inte vad det är.
 
Sv: Blandade känslor

Brukar aldrig råda i såna här situationer då jag inte har hela bilden klar och inte sett hästen.
Men känner att om han var min, skulle jag låta honom slippa all smärta och ta bort honom.
Tycker så synd om dig och förstår att du känner att du sviker honom.
Jag kände likadant då jag avlivade mitt Fjordsto som fick akut tarmvred. Ville inte låta henne gå igenom en stor
bukoperation med långvarig konvalecens.

Men vi sviker inte dem i sådana här situationer. Vi hjälper dem att slippa mer plåga.
Det är vad kärlek till ett djur handlar om.
 
Sv: Blandade känslor

Tack för ditt svar.

Beklagar det som hände med din häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Fiorano
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 838
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp