Hjälp sår som inte läker!

Svallkött kan vara ett jäkulskap, det höll på i månader när jag hade på min häst.

Kommer tyvärr inte ihåg hur vi behandlade, bara att det tog mycket lång tid (såret satt inte ens så illa till som ditt) och att det gick åt sjuka mängder omläggningsmaterial .

Har ett vagt minne att vi fick penicillinsalva utskrivet, men kan ha blandat ihop det med ett annat sår.
 
TS, såret ser ut att behöva debrideras. Kan hästen stå på box ett tag så den inte rör sig så mycket för att ge såret en chans att kunna läka?
 
Och hon var in till Evidensia hästklinik i tisdags där som skar bort svallkött samt skrapade med skalpell?
Vet inte om det är det du menar med debrideras, har lite dålig koll? 😊
 
Och hon var in till Evidensia hästklinik i tisdags där som skar bort svallkött samt skrapade med skalpell?
Vet inte om det är det du menar med debrideras, har lite dålig koll? 😊
Jo precis.

Hästar får extremt lätt mkt svallkött, det är så de är bara. Så det är inget ovanligt att det blir problem med det. Följ veterinärens rekommendationer, byt inte bandage för ofta. Det läker nog till sist ska du se! Det tar ju mkt tid med tanke på sårets placering och storlek. Om det verkligen inte vill läka pga rörelsen i leden så får man kanske överväga ett immobiliserande bandage (eller åtminstone ett dubbelt) en period, det kanske du ska fråga veterinären om det är någon idé att prova?
 
Om jag vore du hade jag gjort exakt som ottisen skrev. Låt bandaget sitta 5 dagar. Jag har hört åt många håll att det är otroligt dåligt för läkning att göra om det varje dag. Sen hade jag även testat dom produkterna hon tipsade om.

Stämmer! Man stör läkningsprocessen varje gång man gör ett bandageombyte. Om såret inte är infekterat eller vätskar mer än förbandet klarar av att hantera, är det bra att låta det sitta några dagar. Nu är dock såret såpass stort ändå, så jag hade nog kontaktat klinik igen.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 230
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 545
Senast: jarnroos
·
Hästvård Min häst blev ju sparkad för någon vecka sedan, "bara" en sårskada men såret blev infekterat. Efter att ha lagt jodopaxomslag i tre...
2
Svar
24
· Visningar
15 449
Senast: Tinnietoy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp